- ons 11 jan 2012, 13:44
#606226
Det kan tyckas vara jättedumt. Men det finns ju serviceprocedurer till lådan som gör att dom håller betydligt längre.
Det som var stora tabben var ju att inte se till så alla fick ta del av servicen.
Automatlådan är dessutom inte en sak som är tillverkad för volvo. Dom har heller aldrig haft en tänkt livslängd runt 30.000 mil.
1990-91 fanns det inte på kartan att en bil kan rulla 30.000 mil i princip opåverkad med alla nya konstruktioner. Dagens bilar är inte heller dom designade för att rulla 30.000 mil.
Det är en Aisin Warner låda som också fanns i saab, opel med flera den heter i 850:n och dom andra bilsorterna AW50-42LE. Det som var unikt *volvo* var styrdonets programmering. Inget annat. Våra manuella M56 är också en konstruktion som volvo inte äger fullt ut. Lådan är densamma som satt i mitsubishi galant 2.0 och hyundai när dom kom, och dom hade EXAKT samma problem med rassel och synkringar som volvo hade 92. Rasslet fortsatte ju men olika åtgärder har lanserats utan större framgång.
Det volvo gjorde var att ytterligare krympa yttermåttet med drygt 30mm och på så sätt skryta med sin nya låda som världens minsta ihop med den 5 cylindriga motorn.
Rätten för lådan byttes mot en patenterad *Stålrem* + låda som utgjorde en steglös enhet, en modern variant av remjohan. *stålremmen* var en evighetsrem som aldrig skulle behövas bytas.
Den som har en låda i dåligt men fungerande skick och dessutom är av kriteriet att dels ha gott om verktyg och dels vara nogrann och renlig har möjlighet att fixa sin låda själv med hjälp av en renoveringssats. Det som är lurigt är att det sitter 5 minifilter i själva hydralstyrdningsdelen (ventilhuset) för att rena under tryck, samt ett stort då som är ett sugfilter inunder hela hydralstyrningsdelen (ventilhuset). Tar man problemen i början så bör man slippa renovera lådan. Tar man det i slutet så måste hela lådan isär i bitar och tvättas för att sen sättas ihop igen. En komplett sats med allt i kostar runt 550 dollar eller drygt 250 pund i England.
Det som var stora tabben var ju att inte se till så alla fick ta del av servicen.
Automatlådan är dessutom inte en sak som är tillverkad för volvo. Dom har heller aldrig haft en tänkt livslängd runt 30.000 mil.
1990-91 fanns det inte på kartan att en bil kan rulla 30.000 mil i princip opåverkad med alla nya konstruktioner. Dagens bilar är inte heller dom designade för att rulla 30.000 mil.
Det är en Aisin Warner låda som också fanns i saab, opel med flera den heter i 850:n och dom andra bilsorterna AW50-42LE. Det som var unikt *volvo* var styrdonets programmering. Inget annat. Våra manuella M56 är också en konstruktion som volvo inte äger fullt ut. Lådan är densamma som satt i mitsubishi galant 2.0 och hyundai när dom kom, och dom hade EXAKT samma problem med rassel och synkringar som volvo hade 92. Rasslet fortsatte ju men olika åtgärder har lanserats utan större framgång.
Det volvo gjorde var att ytterligare krympa yttermåttet med drygt 30mm och på så sätt skryta med sin nya låda som världens minsta ihop med den 5 cylindriga motorn.
Rätten för lådan byttes mot en patenterad *Stålrem* + låda som utgjorde en steglös enhet, en modern variant av remjohan. *stålremmen* var en evighetsrem som aldrig skulle behövas bytas.
Den som har en låda i dåligt men fungerande skick och dessutom är av kriteriet att dels ha gott om verktyg och dels vara nogrann och renlig har möjlighet att fixa sin låda själv med hjälp av en renoveringssats. Det som är lurigt är att det sitter 5 minifilter i själva hydralstyrdningsdelen (ventilhuset) för att rena under tryck, samt ett stort då som är ett sugfilter inunder hela hydralstyrningsdelen (ventilhuset). Tar man problemen i början så bör man slippa renovera lådan. Tar man det i slutet så måste hela lådan isär i bitar och tvättas för att sen sättas ihop igen. En komplett sats med allt i kostar runt 550 dollar eller drygt 250 pund i England.