Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Det kan tyckas vara jättedumt. Men det finns ju serviceprocedurer till lådan som gör att dom håller betydligt längre.
Det som var stora tabben var ju att inte se till så alla fick ta del av servicen.
Automatlådan är dessutom inte en sak som är tillverkad för volvo. Dom har heller aldrig haft en tänkt livslängd runt 30.000 mil.
1990-91 fanns det inte på kartan att en bil kan rulla 30.000 mil i princip opåverkad med alla nya konstruktioner. Dagens bilar är inte heller dom designade för att rulla 30.000 mil.
Det är en Aisin Warner låda som också fanns i saab, opel med flera den heter i 850:n och dom andra bilsorterna AW50-42LE. Det som var unikt *volvo* var styrdonets programmering. Inget annat. Våra manuella M56 är också en konstruktion som volvo inte äger fullt ut. Lådan är densamma som satt i mitsubishi galant 2.0 och hyundai när dom kom, och dom hade EXAKT samma problem med rassel och synkringar som volvo hade 92. Rasslet fortsatte ju men olika åtgärder har lanserats utan större framgång.
Det volvo gjorde var att ytterligare krympa yttermåttet med drygt 30mm och på så sätt skryta med sin nya låda som världens minsta ihop med den 5 cylindriga motorn.
Rätten för lådan byttes mot en patenterad *Stålrem* + låda som utgjorde en steglös enhet, en modern variant av remjohan. *stålremmen* var en evighetsrem som aldrig skulle behövas bytas.

Den som har en låda i dåligt men fungerande skick och dessutom är av kriteriet att dels ha gott om verktyg och dels vara nogrann och renlig har möjlighet att fixa sin låda själv med hjälp av en renoveringssats. Det som är lurigt är att det sitter 5 minifilter i själva hydralstyrdningsdelen (ventilhuset) för att rena under tryck, samt ett stort då som är ett sugfilter inunder hela hydralstyrningsdelen (ventilhuset). Tar man problemen i början så bör man slippa renovera lådan. Tar man det i slutet så måste hela lådan isär i bitar och tvättas för att sen sättas ihop igen. En komplett sats med allt i kostar runt 550 dollar eller drygt 250 pund i England.
Användarvisningsbild
av erikn
Då har min klarat sig bra då som har rullat 63' mil.
av kamilenski
KKR skrev:Varför inte? 10 liter växellådsolja 500:-, då har de 2.000:- i arbetskostnad. Det tycker jag är väl tilltaget. Däremot kamilenski:s pris, 3.968, är snudd på ocker.
Var köper du 10 liter växellådsolja för 500:- ?
Användarvisningsbild
av erikn
Biltemas Dexron III kostar 55 kr/lit. Om en verkstad köper fat så lär de få bättre priser. Jag håller med KKR om att en verkstad skulle högst ha en kostnad på 500 kr /10 liter.
av kamilenski
erikn skrev:Biltemas Dexron III kostar 55 kr/lit. Om en verkstad köper fat så lär de få bättre priser. Jag håller med KKR om att en verkstad skulle högst ha en kostnad på 500 kr /10 liter.
Passar den en Geartronic från 07?? Enl JWS3309 ? Eller?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ett annat problem med åtminstone de 5-växlade AW lådorna är att ventilhusen och loppen där ventilerna löper slits ner ordentligt när man inte byter oljan regelbundet.
Det gör att trycket kanske inte blir så högt som man önskar + att växlingarna blir felaktiga vilket tillslut kan innebära att man förstör kopplingarna.

Nu minns jag inte vart jag läste, men det var någon amerikansk sida som visade hur loppen såg ut efter ex. antal mil och det var stor skillnad om oljan byttes regelbundet eller ej. på http://www.sonnax.com kan man läsa en del tekniska detaljer om konstruktionen av ventilhusen.

De nya powershift lådorna däremot. De verkar ha ett externt oljefilter som man kan byta utan problem.

Angående hållbarhet så har jag nu en AW55-50 i min V70N-00 som gått 25000 mil med 1 oljebyte. Som i mitt tycke fortfarande växlar snudd på perfekt. Kommer bli ett nytt oljebyte till sommaren är det tänkt.

Tidigare hade jag en 740-GL med AW70 låda utan lock-up från -84. Den gav upp efter 32000 mil, med ett första oljebyte vid 27000 mil/16 år. Då kan jag säga att oljan var kolsvart och allt ifrån fräsch.
Senast redigerad av 2 andreas 80, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av andreas 80
kamilenski skrev:
erikn skrev:Biltemas Dexron III kostar 55 kr/lit. Om en verkstad köper fat så lär de få bättre priser. Jag håller med KKR om att en verkstad skulle högst ha en kostnad på 500 kr /10 liter.
Nej du kan inte använda en Dexron III olja till din växellåda.
Du skall ha en olja som är enl. JWS3309. Biltema säger sig ha en sån för 99:-/liter. Men jag skulle inte chansa och satsa på volvos olja som inte är så mycket dyrare, och hur ofta byter man ändå oljan i växellådan??
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Att ha fria servicar i 3 år är bara en riktig lose-lose situation för alla utom staten.
Om du ser lite mer än till dej sig själv så finns det sådana som äger bilen (ekonomiskt mer fördelaktigt än förmånsbeskatta) och varför skulle det vara en fördel enbart för staten med fri service.
Jag har fri service på min XC60 4år /12000mil from MY12 är detta borttaget men priset är fortfarande samma ....kan du förklara varför jag är en looser i detta fall ??
av *pettson*
andreas 80 skrev:
kamilenski skrev:
Nej du kan inte använda en Dexron III olja till din växellåda.
Du skall ha en olja som är enl. JWS3309. Biltema säger sig ha en sån för 99:-/liter. Men jag skulle inte chansa och satsa på volvos olja som inte är så mycket dyrare, och hur ofta byter man ändå oljan i växellådan??
Hur menar du med *säger sej ha?* Antingen uppfyller oljan kraven eller inte. Har du några fakta som säger att man har en falsk etikett? Eller nåt som säger att tillverkaren av oljan fuskar?
Biltema köper mej veterligen inte slaskrester blandat med grus och gör egna häxbrygder och har några anställda som hittar på etiketter även om många älskar ett såna sägner. Biltema tillverkar ingen egen olja och det gör inte volvo heller, jag förstår deras priser eftersom dom köper in så många liter som många möjligen fantiserar om då och då. Man får då ett ypperligt literpris. Gör man sen så att tillverkaren av olja inte står för garantin utan biltma i sej tar över garantin genom egna förpackningar så blir det än billigare. Pris till kund, eller inköpsplats avgör inte kvaliteten någonsin.
Det måste gått dej förbi att olja inte alls är särskilt dyrt, om man nu inte önskar få betala dom fetaste påläggen?
Som verkstad betalas det inte ens hälften per liter som en kund får betala. Då du betalar runt 160-170 kronor per liter *fin* motorolja betalas det runt 30-40 kronor, upp till 55 för dom extremare märkena som du då istället betalar 210-240 kr/litern för.
Då går ju inte försäljaren av olja med förlust trots allt när han/hon säljer det till verkstan. Det finns så att säga FETA marginaler.
Atf olja?.. jo men visst, den vanligaste varianten mineral, kostar 19 kronor/liter och den som söks här är den dyrare ATF-U för ca 40kronor per liter.
Så hur du menar med att inte chansa vet jag inte riktigt. Men du får gärna förklara det..

Det jag kan läsa mej till om oljan som säljs av biltema, är att den är iallafall såpass väl omhändertagen att den är klassad. Det är absolut inte lätt eller gratis att få en olja märkesklassad. Här är den det Det betyder att den har märkesgodkännande hos ett antal märken. Ett av dom är volvo. Hade jag inte andra inköpskanaler med bättre priser för min del hade jag gärna köpt biltemas.

Ford Mercon V/SP/LV Ford M2C-202-B Honda Z-1 (utom CVT) JWS 3309 BMW 7045E Man 339 V-1/V-2/Z-1/Z-2 VW/Audi G-052-162 Voith 55.6335.XX (G607) GM Dexron VI Toyota T-II/V/WS Mitsubishi/Hyundai SP II/III BMW LA2634 MB 236.6/236.7/236.9/236.10/236.11 Texaco N402 Volvo 1161540/97341 Chrysler ATF/ATF 3+/ATF 4+ VW G 052 162 Allison TES-295 Nisan Matic D/J BMW 8072B Subaru ATF VW/Audi G-055-025-AZ LT 71141
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ja Biltema har en JWS3309 kompatibel olja.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... lja-36831/
Att JWS3309 från Biltema fungerar, det gör den med största sannolikhet. Men att det är den bästa oljan är en annan sak.

Men åtminstone den oljan som görs för Volvo nu har ytterligare detaljer som bl.a. skall minska friktionen mellan rörliga delar och andra specifika delar som inte krävs av JWS3309.
Att det inte är Volvo som tillverkar oljan förstår jag med, men att Volvo har en egen spec på oljan det vet jag.

Sedan skrev jag att bara vilken olja jag skulle välja. (OK det kanske var onödigt att skriva "chansa" på en annan olja än Volvo). Däremot så påtalade jag att Dexron III inte skall användas till dessa lådor

Har absolut inget hat mot Biltema, jag använder deras produkter och har använt deras motorolja under lång tid utan några problem.
Det finns abosolut bättre motoroljor än de som Biltema säljer, men jag byter relativt ofta (2ggr/år) och är jag nöjd med Biltema.
Sedan väljer jag Volvos olja till automaten som jag däremot inte byter mer än var 4 år eller något. Då spelar inte den extra kostnaden på något 100 kr någon roll för mig.
Senast redigerad av 2 andreas 80, redigerad totalt 0 gång.

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]