Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:Min känsla är att det inte - konstigt nog - talas så mycket om servicekostnader i samband med köp, trots att BMW (med fria service'ar i början) oftast ses som Volvos huvudkonkurrent. Det är möjligt att det ser annorlunda ut när företagens ekonomiavdelningar gör sina kalkyler.
Om servicen kostar 20.000kr första åren kan man ju göra som BMW och lägga in det i nybilspriset med resultat att bilen blir dyrare, får högre förmånsskatt, och kostar företaget i högre arbetsgivaravgift. Då är det mycket mer ekonomiskt att betala de 20.000 i service så slipper man förmånsskatter och arbetgivaravgifter uppepå.

Dessutom kan man ju köpa extrautrutning för 20.000 kr till på volvon mot BMWn utan att slå i maxtaket.

Att ha fria servicar i 3 år är bara en riktig lose-lose situation för alla utom staten.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev: -Varför fixade man inte så oljan går att tappa ur enkelt (helt och hållet), att behöva skölja femtioleva ggr är ju rena skämtet och kostar satan om man ska betala normalpris för oljan.
Därför att en stor mängd olja inte ligger i tråget. Enda sättet att byta den är att "spola" ut den.
av llesrof
kamilenski skrev:Ho ho ho

Kollade vad de tar i Sjöbo för oljebytet. 3968 pix :) FY
Det lät mycket. Jag vill minnas att jag betalade runt 2500 SEK på Nybergs bil i Jönköping för sköljning och byte. Loggade in på "Min Volvo" och såg att detta gjordes 4 oktober 2010 vid drygt 9800 mil.
VolvoB20 skrev: Att ha fria servicar i 3 år är bara en riktig lose-lose situation för alla utom staten.
Allt annat lika, ja. Men nu är det ju inte allt annat lika med tysk premium och svensk nästan-premium
llesrof skrev:

Det lät mycket. Jag vill minnas att jag betalade runt 2500 SEK på Nybergs bil i Jönköping för sköljning och byte. Loggade in på "Min Volvo" och såg att detta gjordes 4 oktober 2010 vid drygt 9800 mil.
Låter som du fick en löjligt lågt pris. Hur är det möjligt att få in 10+ liter olja och arbete på 2500:-?
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför inte? 10 liter växellådsolja 500:-, då har de 2.000:- i arbetskostnad. Det tycker jag är väl tilltaget. Däremot kamilenski:s pris, 3.968, är snudd på ocker.
av llesrof
StringerBell skrev:
llesrof skrev:

Låter som du fick en löjligt lågt pris. Hur är det möjligt att få in 10+ liter olja och arbete på 2500:-?
Kollade kvittot. Jag betalade 2569 riksdaler. Ungefär 1500 av dessa riksdaler var för oljan.
llesrof skrev:
StringerBell skrev:
llesrof skrev: Det lät mycket. Jag vill minnas att jag betalade runt 2500 SEK på Nybergs bil i Jönköping för sköljning och byte. Loggade in på "Min Volvo" och såg att detta gjordes 4 oktober 2010 vid drygt 9800 mil.
Kollade kvittot. Jag betalade 2569 riksdaler. Ungefär 1500 av dessa riksdaler var för oljan.
Skall komma ihåg det. Jag är rätt ofta i JKPG.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KKR skrev:
VolvoB20 skrev: -Varför fixade man inte så oljan går att tappa ur enkelt (helt och hållet), att behöva skölja femtioleva ggr är ju rena skämtet och kostar satan om man ska betala normalpris för oljan.
Därför att en stor mängd olja inte ligger i tråget. Enda sättet att byta den är att "spola" ut den.
Visst, men jag tycker fortfarande det är en kass konstruktion.

Varför finns det inte ytterligare en avtappning eller varför har man inte en återrinning till tråget eller varför finns inte ett serviceläge i datorn som pumpar ut oljan Dex. det är väl convertern som är det stora problemet att få ut oljan ur antar jag.

Och filtret sedan, varför inte lättåtkomligt så det är enklet att byta, det hade ju varit guld värt.

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]