Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
kamilenski skrev:
StringerBell skrev:
kamilenski skrev: Det spelar ingen roll. Detta sker automatiskt. För att byte INTE skall ske, måste köparen svara via brev till TsV där han emotsäger sig detta.
Men då kan säljaren boxera bilen hem. Om den inte redan finns i Ryssland. Men vad spelar det för roll om man fått pengar?
Problemet är att det kan ticka in femton parkeringsböter à 800kr i veckan till den som bilen är skriven på, plus en massa andra böter förstås.

Säljaren och köparen hade en muntlig överenskommelse som borde tolkas som att affären inte är avgjord med mindre än att köparen skriver på papperen så som överenskommits.

Skulle vara intressant att veta vad det finns för prejudikat på liknande situationer.
Datumet på slutlikvid eller då nycklar o bilen överlämnades. Säljarens uppgifter gäller. 100% säkert!
Säljarens enda räddning är att "köparen" dyker upp och gör rätt för sig, eller så måste säljaren på något sätt hävda att ett köpeavtal ej föreligger, och att "köparen" gjort sig skyldig till något i stil med ett tillgreppsbrott:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tillgrepp_ ... ningsmedel.
av Arnold
Säljaren borde väl kunna göra en anmälan om att bilen går i trafik trots att den är avställd och oförsäkrad. Då kan de efterlysa bilen för att ta ut den ur trafik, så att säljaren inte drabbas av parkeringsböter eller andra kostnader av skit som köparen hittar på. Om ett ägarbyte inte kan göras så borde väl det primära för säljaren vara att bilen inte rullar på gatorna.
Användarvisningsbild
av SvenB
StringerBell skrev:Var är det som styrker att ett köp har gjorts om det inte finns vittnen eller kontrakt?
Då är det problem. Men TS verkar ha uppgifter eftersom han har försökt få tag på köparen. Om inte har han varit väldigt godtrogen, men han kan inte i något läge hävda att bilen är stulen.

VolvoB20 skrev: Det är ju inte olagligt att ställa av bilen, det gör jag varje vinter med sommarbilen. I vilket kontrakt skulle säljaren utlova att hålla bilen påställd hela tiden
Det är väl ändå stor skillnad. Du har förmodligen full kontroll på din sommarbil och dess nycklar under vintern. Man skriver väl aldrig in i ett kontrakt att gamla ägaren skall hålla bilen försäkrad, han äger den ju inte längre. Men jag vet att du blir misstänkt för att "tillhandahålla besiktnings och försäkringspliktigt fordon trots att de plikterna inte är uppfyllda" om någon blir stoppad ute i trafiken. En bekant till mig blev det, men det löste sig genom att föraren erkände att ägaren var ovetande.
Användarvisningsbild
av StringerBell
KKR skrev:
StringerBell skrev:Var är det som styrker att ett köp har gjorts om det inte finns vittnen eller kontrakt?
Då är det problem. Men TS verkar ha uppgifter eftersom han har försökt få tag på köparen. Om inte har han varit väldigt godtrogen, men han kan inte i något läge hävda att bilen är stulen.
Jag har inte tagit "stöld" i min mun. Däremot borde det gå att polisanmäla köparen. Det är det som varit min poäng i tråden.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var inte dig som jag åsyftade med att påstå något om stöld, det var TS.
Användarvisningsbild
av Guligan
TS >> Se till att kontakta Transportstyrelsen om du inte redan gjort det så får du råd hur gå vidare.
Som nämnts i tråden kan det hända dig en massa tråkigheter om du är registrerad ägare till en bil som du inte längre vare sig äger eller har i din besittning.
av kamilenski
MyCrew skrev:Visste inte vart jag skulle posta detta inlägget så postar det här så länge :)

Det är så här att jag hade en bil som jag sålde utan ägar papperna ( KORKAT ) den här snubben ringer mig och säger att han behöver n bil snabbt, så han köpte den för de som jag ville ha sen så skulle han komma och skriva på papperna, men nu när jag försöker få fatt på den här snubben så är han typ borta, han har ju alla nycklar till bilen och bilen så klart,

Men kan jag anmäla bilen stulen ? jag har ställt av bilen med.

Hur har det gått?
Användarvisningsbild
av StringerBell
kamilenski skrev: Hur har det gått?
Det ordnade nog upp sig eftersom trådskaparen inte ens varit inloggad sedan han postade första inlägget.
av ShelbyMicke
Jag är nog jäkligt tveksam till om man kan skriva över en bil på en köpare om man inte har ett kvitto att styrka det med. Det skulle i så fall innebära att jag skulle kunna skriva över någon av mina reservdelsbilar som är totalt renplockade på delar och bara ett stort problem på vem som helst av Er här i forumet och sedan kräva att Ni hämtar dom här ifrån gården?!?!?

Klart att Du inte kan tvinga på ett ägande på en person utan att kunna styrka det på något vis.

Självklart ska det polisanmälas att en annan person åker omkring i en bil som affären inte är slutförd på. Att börja snacka om falsk ingivelse visar bara hur dåligt juridiskt bevandrad man är. Du ringer på 114 14 och gör anmälan och förklarar omständigheterna så gör polisen brottsrubriceringen. Med polisanmälan i hand så kan man sedan överklaga alla böter och ev. andra brott som fordonet kan vara inblandad i.

Nu framgår det iofs inte av trådskaparens första inlågg om han har info om vem köparen är eller om han bara har ett kontantkortsnummer.

Finns ingen som helst dokumentation så kan han likaväl anmäla den stulen och hävda att han aldrig fått några pengar... fast då lär man nog få dålig Karma.... :twisted:
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]