Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#604334
Efterfrågan på diesel relativt bensin har ökat. Men i raffinaderiprocessen är relationen mellan diesel och bensin fast och kan ej ändras. Det tolkar jag som att prishöjningstrycket på bensin är mindre relativt diesel.

"Efter det att man har delat upp råoljan i en första fraktionering kan man via olika typer av processteg dela upp återstoden från det första steget i lättare fraktioner. Inte ens om man försöker går det att raffinera fram enbart diesel. Råoljans naturliga egenskaper och raffinaderiprocessen ger att det blir bensin, diesel och andra petroleumprodukter vare sig man vill det eller ej. Investering i en produktionsprocess i ett raffinaderi syftar till att få en produktion av färdiga produkter som exempelvis bensin och diesel som möter den då rådande efterfrågan. När väl ett raffinaderi är färdigbyggt kan man inte justera den relationen mellan de olika produkterna annat än marginellt."
av volvoc70cab
#604465
volvoc70cab skrev:Varför är dieselpriset högre än bensinpriset i Sverige? I övriga Europa är dieselpriset cirka en krona lägre än bensinpriset. Är det frågan om ett politiskt beslut eller en fråga om kapacitet att få fram dieseln. Kanske att man vill utnyttja det ökade behov av diesel som bensinbolagen passar på att öka sina vinster?
Frågan gällde varför dieselpriset i Europa, snitt ligger cirka 1 krona under priset i Sverige.
av Steff 99
#604468
KKR skrev:Lite svårt att jämföra eftersom all el kommer ur samma stickkontakt oavsett hur den framställs. Där kan du inte välja vad du vill ha för typ av el.
Visst kan man välja vilken typ av el man vill ha, välj vindkraftel och kostnaden stiger med 1,90 öre/kWh, men skatten är den samma, vind är mer rent än etanol, som man subventionerar genom lägre skatt, snacka om obalans i skatteutag där man driver skattehöjningar för att minska co2 och skapa alternativa energikällor, inom elenergi blir man straffad...jag undrar hur skatten ser ut på el när mer och mer fordonsalternativ kommer där man kör "plug in" till elnätet.
av Steff 99
#604471
volvoc70cab skrev: Frågan gällde varför dieselpriset i Europa, snitt ligger cirka 1 krona under priset i Sverige.
Precis det som diskuteras ....skatten är högre på diesel i Sverige + att Sverige har den så kallade miljödieseln som är dyrare att framställa.
av MattiasD
#604492
Steff 99 skrev:
KKR skrev:Lite svårt att jämföra eftersom all el kommer ur samma stickkontakt oavsett hur den framställs. Där kan du inte välja vad du vill ha för typ av el.
Visst kan man välja vilken typ av el man vill ha, välj vindkraftel och kostnaden stiger med 1,90 öre/kWh, men skatten är den samma, vind är mer rent än etanol, som man subventionerar genom lägre skatt, snacka om obalans i skatteutag där man driver skattehöjningar för att minska co2 och skapa alternativa energikällor, inom elenergi blir man straffad...jag undrar hur skatten ser ut på el när mer och mer fordonsalternativ kommer där man kör "plug in" till elnätet.
Jag är inte så insatt i elbranschen men ett sätt att lösa saken på vore att lägga styrmedlen tidigare i produktionskjedjan. Vem säger att skatter som avser miljöbelastning alltid ska ligga sist i kjedjan? Vi har redan ett sådant system idag som kallas utsläppsrätter. Produktion av varor med hög miljöbelastning blir dyrare. Men systemet med utsläppsrätter har ju visat sig inte fungera speciellt bra eftersom utsläppsrätter delas ut för lättvindligt.

Etanol är åtminstånde förnyelsebart, minskar CO2 och hälsofarliga emmisioner och skatten måste vara lägre för att kunna konkuera med fossila bränslen. Nu är skattelättnaden för etanol inte i närheten av skattelättnaden för diesel. 6-8 miljarder kronor per år i skattelättnader till förare av dieseldrivna fordon. Det är vansinnigt. Tänk om de pengarna iställes fördelas på etanol, biogas, metanol och el. Marknaden för förnybara bränslen skulle ta ett ordentligt skutt framåt. Nu slår regeringen på trumman för 200 miljoner kronor i en supermiljöbilspremie. Under 3 år! Tänk om man istället gynnade dessa med 6-8 miljarder per år istället för att gynna dieselbilar som man gör idag.

För att återgå till en av ursprungsfrågorna, varför diesel är billigare i europa, måste man titta på hur skatterna är satta. Vi lever i en global värld och produktpriset för diesel är lika. Åtminstånde i europa. Några 10 öringar kan förklaras i att vi har en bättre dieselkvalitet. Men resten borde det vara skattemekanismer bakom.
av Steff 99
#604540
Nu räknar du som en korrupt politiker....skall du jämföra så är det skattekrona per liter och inte volymbasera etanol Vs Diesel.
av jumu01
#604548
Steff 99 skrev:
KKR skrev:Lite svårt att jämföra eftersom all el kommer ur samma stickkontakt oavsett hur den framställs. Där kan du inte välja vad du vill ha för typ av el.
Visst kan man välja vilken typ av el man vill ha, välj vindkraftel och kostnaden stiger med 1,90 öre/kWh, men skatten är den samma, vind är mer rent än etanol, som man subventionerar genom lägre skatt, snacka om obalans i skatteutag där man driver skattehöjningar för att minska co2 och skapa alternativa energikällor, inom elenergi blir man straffad...jag undrar hur skatten ser ut på el när mer och mer fordonsalternativ kommer där man kör "plug in" till elnätet.
Ja det du nämner Steff 99 är inget nytt, väljer man ekologiskt eller miljövänligt så stiger prislappen direkt, en andledning till i att strunta i dessa alternativ.
Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]

start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!