- tor 05 jan 2012, 21:17
#604334
Efterfrågan på diesel relativt bensin har ökat. Men i raffinaderiprocessen är relationen mellan diesel och bensin fast och kan ej ändras. Det tolkar jag som att prishöjningstrycket på bensin är mindre relativt diesel.
"Efter det att man har delat upp råoljan i en första fraktionering kan man via olika typer av processteg dela upp återstoden från det första steget i lättare fraktioner. Inte ens om man försöker går det att raffinera fram enbart diesel. Råoljans naturliga egenskaper och raffinaderiprocessen ger att det blir bensin, diesel och andra petroleumprodukter vare sig man vill det eller ej. Investering i en produktionsprocess i ett raffinaderi syftar till att få en produktion av färdiga produkter som exempelvis bensin och diesel som möter den då rådande efterfrågan. När väl ett raffinaderi är färdigbyggt kan man inte justera den relationen mellan de olika produkterna annat än marginellt."
"Efter det att man har delat upp råoljan i en första fraktionering kan man via olika typer av processteg dela upp återstoden från det första steget i lättare fraktioner. Inte ens om man försöker går det att raffinera fram enbart diesel. Råoljans naturliga egenskaper och raffinaderiprocessen ger att det blir bensin, diesel och andra petroleumprodukter vare sig man vill det eller ej. Investering i en produktionsprocess i ett raffinaderi syftar till att få en produktion av färdiga produkter som exempelvis bensin och diesel som möter den då rådande efterfrågan. När väl ett raffinaderi är färdigbyggt kan man inte justera den relationen mellan de olika produkterna annat än marginellt."
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."