Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Camel skrev:För att bl.a. avgöra vilken motoreffekt som finns tillgänglig för snabba omkörningar är ett hastighets-effektdiagram bra att ha. Ett hastighets-effektdiagram är ett diagram med en effektkurva för varje växel i olika hastigheter. Diagrammet nedan är för V70II 2,5FT MY11 6-vxl manuell. I ett visst hastighetsintervall kan man utläsa tillgänglig effekt både när man växlar optimalt eller när man segdrar på en högre växel. Man kan tydligt se att man ska varva ur 1:an så mycket det går innan man växla till 2:an och samma från 2:an till 3:an.
Suttit och kikat lite på dessa diagram som du läger upp, men jag är lite fundersam. Man ska då alltså på lägre växlar hålla fullt ändå till varvstopp för att få ut max acc..? Men efter momentana effektmax så sjunker ju effekten / arean under kurvan och acelerationen avtar således. Men det skulle alltså vara bättre att varva fullt ut än att växla precis när accelerationen börjar avta..? Hur kan det komma sig?
av 2444ever
Det kanske är så att även om man passerat det optimala varvet på t.ex 2an så är det ändå bättre acceleration i höga varvtal i 2an än i optimala varvtal för 3an, o.s.v
Användarvisningsbild
av Camel
Marlboroman skrev:/.../Suttit och kikat lite på dessa diagram som du läger upp, men jag är lite fundersam. Man ska då alltså på lägre växlar hålla fullt ändå till varvstopp för att få ut max acc..? Men efter momentana effektmax så sjunker ju effekten / arean under kurvan och acelerationen avtar således./.../
Riktigt att accelerationen avtar efter effektmax. Men så länge som effekten på 1:an överstiger den man erhåller på 2:an direkt efter växelbyte så ska man varva på 1:an. Då erhålls högsta möjliga acceleration. På 2,5 FT gäller detta ända upp till 3:an. På 4:an ska man inte varva ur helt då effekten på 5:an blir högre en bit innan maxvarv på 4:an.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Camel skrev:Riktigt att accelerationen avtar efter effektmax. Men så länge som effekten på 1:an överstiger den man erhåller på 2:an direkt efter växelbyte så ska man varva på 1:an. Då erhålls högsta möjliga acceleration. På 2,5 FT gäller detta ända upp till 3:an. På 4:an ska man inte varva ur helt då effekten på 5:an blir högre en bit innan maxvarv på 4:an.
Efter att ha kollat igenom tabellerna så är jag nog på noterna. Men borde inte ett g-kraftsdiagram med bilens dragkraft (inte motorns!) ge ett exaktare svar på växlingspunkterna?
Användarvisningsbild
av Camel
Marlboroman skrev:/.../borde inte ett g-kraftsdiagram med bilens dragkraft (inte motorns!) ge ett exaktare svar på växlingspunkterna?
Om man jämför bilar med olika luftmotstånd, rullmotstånd, vikt, etc. så talar ett diagram med resulterande nettoaccelerationen om sanningen. Längre upp i tråden finns en tabell för 2,5FT där nettoaccelerationen i m/s2 finns redovisad på varje växel i olika hastigheter.
Lite om hur dragkraft, effekt, vridmoment, hjulradier, luftmotstånd, rullmotstånd, etc. häänger ihop har jag försökt förklara i en annan tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p601284

Det är inte rättvisande att jämföra helt olika bilar i ett effektdiagram. Om man jämför samma modell med olika motorer duger det dock om vikten är samma.

För en given bil där massan är konstant är ett effektdiagram tillräckligt för att avgöra växlingspunkterna. Så mycket effekt som möjligt integrerat ska finnas på drivhjulen.
Användarvisningsbild
av Camel
kamilenski skrev:Camel

Har du möjligen diagram för V70 2,4d 163hk -07?
Nej, men jag har ett diagram för V70II D3 MY11 163 hk manuell:
(Klicka för större bild)
Bild

Om man jämför med 2,5FT ser man tydligt skillnaden i motorkaraktär.
(Klicka för större bild)
Bild

EDIT: diagram
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
av kamilenski
Det verkar att det är ok att satsa på en FT.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har själv en FT. Det är en trevlig motor men jämfört med D3 så är den nog (betydligt) törstigare på bränsle. Om det är prestandan du är ute efter så ligger inte D5 långt ifrån en FT. D5:an är lite kvickare än 2,5FT i några av de lägre fartregistren men maximal acceleration och toppfart är bättre hos 2,5FT. Men D5:an borde vara en hel del snålare på bränsle än FT. Fast FT går ju att köra på etanol, det gör jag alltid när det går (ej utomlands).
av kamilenski
Tror att FT är billigare i inköp. Tänker inte behålla bilen längre än 6 år.
Dock är orolig över garantier. Där har Mitsubishi en 8 årig som ingen kan slå.

Men det dröjer 2 år till. ;)
Användarvisningsbild
av Camel
FT går inte att köpa ny längre efter MY11. Enda nya bilen med den motorn kvar (fast i bensinutförande) är gasbilen.
Begagnade FT borde finnas många av inom en snar framtid då många går som tjänstebilar och ska snart förnyas.
Se till att du skaffar en MY10 eller MY11 isf. Innan dess fanns annan utväxling och lägre motoreffekt original. Men med Polestar ger dock alla MY samma effekt.

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]