- mån 02 jan 2012, 12:23
#602963
Camel skrev:För att bl.a. avgöra vilken motoreffekt som finns tillgänglig för snabba omkörningar är ett hastighets-effektdiagram bra att ha. Ett hastighets-effektdiagram är ett diagram med en effektkurva för varje växel i olika hastigheter. Diagrammet nedan är för V70II 2,5FT MY11 6-vxl manuell. I ett visst hastighetsintervall kan man utläsa tillgänglig effekt både när man växlar optimalt eller när man segdrar på en högre växel. Man kan tydligt se att man ska varva ur 1:an så mycket det går innan man växla till 2:an och samma från 2:an till 3:an.Suttit och kikat lite på dessa diagram som du läger upp, men jag är lite fundersam. Man ska då alltså på lägre växlar hålla fullt ändå till varvstopp för att få ut max acc..? Men efter momentana effektmax så sjunker ju effekten / arean under kurvan och acelerationen avtar således. Men det skulle alltså vara bättre att varva fullt ut än att växla precis när accelerationen börjar avta..? Hur kan det komma sig?