Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
Snabbaste omkörning = snabbaste accelerationen! Och hur får jag den? Jo, utnyttja motorns maxeffekt. Hurdå? Jo, växla runt motorns effekttopp, och detta oavsett diesel eller bensin.
Om motorn (som exempel) har max effekt vid säg 4000 varv, så lägger du i en växel som ger mindre än 4000 varv, och gasar fullt. Säg att du växlar vid 4500 varv, så ska nästa högre växel ge 3500 varv. Om den ger 3300 varv (700 varv under), skulle du varvat på förra växeln till 4700 varv (700 varv över)! Så varvräknaren pendlar med maxeffekt i ”mitten”. Så detta kräver träning.
Och speciellt viktigt ju snabbare det går.
Dagens automatlådor är programmerade för detta. Testa på en tom raksträcka med gasen i botten så ser man att varvräknaren pendlar med effektmax som ”snittvarvtal”. Man ska vara mycket skicklig för att växla bättre än automatlådan. Ens egna ev. sämre växlingar vägs å andra sidan upp av effekttappet i en (vanlig) automatlåda.
av kamilenski
Ska kolla varvtalet imorgon med min geartronic.
Men detta betyder att aut är bäst till amatörer.
Användarvisningsbild
av vetten
Amatörer ska överhuvudtaget inte köra bil dom ska åka buss eller tåg :-)-)
av kamilenski
Jag är amatör o kör Volvo! :)

Bussar åker xxxxx i.
Användarvisningsbild
av vetten
kamilenski skrev:Jag är amatör o kör Volvo! :)

Bussar åker xxxxx i.
Nja? Du törs ju allafall fråga om råd och hur många törs det idag, klart alla här på forumet, men inte dom andra 99% av alla bilister :lol:

Själv så tror jag att en bra modern diesel vid rätt hanterande nog är bättre än en vanlig standardbensinare och det bara för att dom har ett bättre vridmoment vid lägre varvtal vilket garanterat märks vid en omkörning i motbacke eller liknande situationer.

Sen klart att en bensinare men många turbokusar också har liknande vrid vid rätt varvtal men det kommer garanterat att märkas på soppaförbrukningen.
Användarvisningsbild
av len
vetten skrev: Själv så tror jag att en bra modern diesel vid rätt hanterande nog är bättre än en vanlig standardbensinare och det bara för att dom har ett bättre vridmoment vid lägre varvtal vilket garanterat märks vid en omkörning i motbacke eller liknande situationer.
Sen klart att en bensinare men många turbokusar också har liknande vrid vid rätt varvtal men det kommer garanterat att märkas på soppaförbrukningen.
frågan var snabbast omkörning, inte skillnaden mellan olika bränslen. Och acc är bara fråga om effekt, ej vridmoment (även om dom har ett förhållande till varandra). Och man kan utöva moment utan effekt (varvtal =noll). När du kör en diesel i motlut och "känner" momentet (hur man nu gör det?), så utnyttjas inte motorns fulla effekt som man gör vid omkörning som frågades.
Dock är karaktärerna olika, typ en bensinare som accar snabbare till 100 än märkets något motorsvagare diesel. Dieseln accar snabbare i registret 80-120. (tror det var polarens gamla bmw, hade väl en 225 hk i bensinaren och knappt 200 i dieselalternativet?).
Fast oavsett motor, gäller tidigare skrivet hur man praktiskt ska acca snabbast. Titta nästa gång på F1, dom ligger aldrig under 16 000 varv, hela tiden för att utnyttja motorns fulla effektregister. Och F1-motorerna har vridmoment ungefär som min D5:a. Sedan översätts hela klabbet till vridmoment på drivhjulen, men det är en annan sak.
av kamilenski
Nu har jag kollat min bil. Vid max acc springer den till 3500 varv och upp till 4500. Och där emellan pendlar.
Om jag låter bli trycka enda ner den sista biten, accar den runt 3000-3500 som känns lite bättre. Tror att det är fulboxen som åndrar karakteristiken.
Användarvisningsbild
av Camel
Lite om fysikaliska samband mellan bilars acceleration, effekt och vridmoment:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p601284

Några acc.jämförelser mellan två relativt lika bilar V70II D5 (diesel) och 2,5FT (otto):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p570255
av kamilenski
Camel

Tack. Jag tycker att allt detta om moment bör lyftas till separat tråd. Det förklarar nämligen det mesta.
Användarvisningsbild
av len
kamilenski skrev:Nu har jag kollat min bil. Vid max acc springer den till 3500 varv och upp till 4500. Och där emellan pendlar.
Om jag låter bli trycka enda ner den sista biten, accar den runt 3000-3500 som känns lite bättre. Tror att det är fulboxen som åndrar karakteristiken.
Och tittar du i instruktionsboken så har den troligen max effekt vid 4000 varv? Så kör du manuellt, ska du lägga i nästa växel vid 4500 varv. Inte enkelt om man koncentrerar sig på omkörningen??
Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!

Justera dimljus V90-18

Hej, Fick nedslag på besiktningen att v&aum[…]