- ons 28 dec 2011, 19:50
#601510
Snabbaste omkörning = snabbaste accelerationen! Och hur får jag den? Jo, utnyttja motorns maxeffekt. Hurdå? Jo, växla runt motorns effekttopp, och detta oavsett diesel eller bensin.
Om motorn (som exempel) har max effekt vid säg 4000 varv, så lägger du i en växel som ger mindre än 4000 varv, och gasar fullt. Säg att du växlar vid 4500 varv, så ska nästa högre växel ge 3500 varv. Om den ger 3300 varv (700 varv under), skulle du varvat på förra växeln till 4700 varv (700 varv över)! Så varvräknaren pendlar med maxeffekt i ”mitten”. Så detta kräver träning.
Och speciellt viktigt ju snabbare det går.
Dagens automatlådor är programmerade för detta. Testa på en tom raksträcka med gasen i botten så ser man att varvräknaren pendlar med effektmax som ”snittvarvtal”. Man ska vara mycket skicklig för att växla bättre än automatlådan. Ens egna ev. sämre växlingar vägs å andra sidan upp av effekttappet i en (vanlig) automatlåda.
Om motorn (som exempel) har max effekt vid säg 4000 varv, så lägger du i en växel som ger mindre än 4000 varv, och gasar fullt. Säg att du växlar vid 4500 varv, så ska nästa högre växel ge 3500 varv. Om den ger 3300 varv (700 varv under), skulle du varvat på förra växeln till 4700 varv (700 varv över)! Så varvräknaren pendlar med maxeffekt i ”mitten”. Så detta kräver träning.
Och speciellt viktigt ju snabbare det går.
Dagens automatlådor är programmerade för detta. Testa på en tom raksträcka med gasen i botten så ser man att varvräknaren pendlar med effektmax som ”snittvarvtal”. Man ska vara mycket skicklig för att växla bättre än automatlådan. Ens egna ev. sämre växlingar vägs å andra sidan upp av effekttappet i en (vanlig) automatlåda.
xc70, D5, Automat, + wide glide i garaget