sportbilsentusiasten skrev:
1/ det är hur HÖG EFFEKT motorn ger som avgör accet på låga varv (liksom på höga)
2/ att en bensinmotor med större maxeffekt än dieslen accar snabbare har ENBART att göra med att den har högre EFFEKT runt maxvarvet - inget att göra med att bensinaren skulle ha sin maxeffekt på högre varv.
apersson850 skrev:/.../ Det är vridmomentet/kraften som sätter fart på bilen. Att det sen utvecklas en viss effekt när detta vridmoment sätter saker i rotation, det är en konsekvens, inte en orsak.
Följaktligen är det vridmomentkurvan som man kan få ut på drivhjulen som sätter fart på bilen.
Jag tycker det verkar som att ni menar samma sak. Effekt och vridmoment är två sidor av samma mynt.
Rent fysiskt så accelererar bilen med accelerationen [a] = resulterande kraft [Ftot] / bilens massa [m], och inget annat.
Den resulterande drivkraften [Ftot] = drivhjulskraften [Fd] - luftmotståndet [Fluft] - rullmotståndet [Frull] - gravitationskraftens komponent i längsled [Fgrav] (t.ex. om vägen lutar).
Om man
jämför två lika bilar som väger lika mycket med samma karossform och som körs på samma väg med samma väderförhållanden så kan vi bortse från allt utom drivhjulskraften, dvs. vi sätter förenklat Ftot = Fd vilket ger att a = Fd / m.
Observera att absoluta accelerationen inte blir korrekt med denna approximation utan duger enbart för jämförelser under ovan givna förutsättningar.
Jag ska försöka genom det faktum att drivhjulskraften påverkar accelerationen visa att man kan använda både motoreffekt eller vridmoment valfritt när man försöker beräkna acceleration. Och förhoppningsvis blir ni båda nöjda. Effekten är direkt proportionell med momentet vid ett givet varvtal och tvärtom. Praktiskt använder man den metod som innebär minst räknearbete beroende på fallet man räknar på och de parametrar som är kända.
Motorns effekt [Pm]
Motorn vridmoment [Mm]
Transmissionsomsättning [n] (Hög transmissionsomsättning = låg växel)
Drivhjulens vridmoment [Md]
Drivhjulens effekt [Pd]
Drivhjulens radie [r]
Drivhjulskraft [Fd]
Hastigheten [v]
Acceleration [a]
Massa [m]
OBS! I dessa uppställningar förutsätts förlustfri kraftöverföring från motor till drivhjul,
dvs: Pd = Pm och Md = n * Mm, samt förenklat att a = Fd / m
Motorns effekt
Fd = Pd / v och Pd = Pm medför att Fd = Pm / v
Fd = m * a och Fd = Pm / v medför att a = Pm / (v * m)
För en given bil är m konstant vilket ger att:
Momentana accelerationen är direkt proportionell med motoreffekten vid en given hastighet.
Momentana accelerationen är omvänt proportionell med hastigheten vid en given motoreffekt.
Drivhjulens vridmoment
Fd = Md / r och Fd = m * a medför att a = Md / (m * r)
För en given bil är m och r konstanter vilket ger att:
Momentana accelerationen är direkt proportionell med drivhjulsmomentet.
Eftersom drivhjulens varvtal ökar med ökande hastighet så avtar drivhjulskraften med hastigheten vid en given motoreffekt.
Motorns vridmoment
Md = n * Mm och Fd = Md / r medför att Fd = n * Mm / r
Fd = n * Mm / r och Fd = m * a medför att a = n * Mm / (m * r)
För en given bil är m och r konstanter vilket ger att:
Momentana accelerationen är direkt proportionell med motormomentet vid en given transmissionsomsättning.
Momentana accelerationen är direkt proportionell med transmissionsomsättningen vid ett givet motormoment.
Motorns effekt ökar oftast med varvtalet på förbränningsmotorer och därmed ökar också motoreffekten med hastigheten vid en given transmissionsomsättning. Observera att oftast varierar effekten så att när man tittar på ett visst fall så blir accelerationen beroende på arean under effektkurvan. Dessutom påverkar kraften från luftmotståndet accelerationen avsevärt negativt i högre farter.