Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#593278
Volvo PV ska växa snabbt i Kina och två nya fabriker håller på att byggas, en i Chengdu i sydvästra Kina och en i Daqing i nordöstra delen av landet. Men spadarna har satts i marken utan att Volvo PV och ägaren Geely har de tillstånd som krävs från kinesiska myndigheter, rapporterar gp.se.”Ja, det stämmer att vi ännu inte fått alla papper klara. Det är klart att vi hellre hade sett att det var på det sättet, men i detta fall måste vi lita på våra kinesiska kollegor. Vi har egentligen inget val eftersom vi ju ägs av ett kinesiskt bolag”, säger Volvos informationschef Olle Axelson till gp.se.
För att bygga fabrikerna måste Volvo PV ha tillstånd från vad som brukar kallas det kinesiska superdepartementet, NDRC, National Development and Reform Commission. Det är samma instans som måste godkänna att de kinesiska företagen Youngman och Pang Da ska få köpa Saab Automobile i Trollhättan.Gp.se skriver att Geelys ägare Li Shufu tillsammans med Kinachefen Freeman Shen har dragit igång byggnationerna, innan alla papper är klara, för att klara tillväxtmålen i Kina. I år väntas Volvoförsäljningen i Kina landa på 50.000 bilar och nästa år ska försäljningen upp till 75.000 bilar.

Volvo PV har meddelat att man behöver anställa omkring 10.000 personer, de flesta i Kina, för att köra igång de kinesiska fabrikerna i Chengdu och Daqing och för att kunna nå målet om en årlig försäljning på 800.000 bilar år 2020.

Volvo PV har i dagsläget nära 24.000 anställda, varav omkring 16.000 arbetar i Sverige.
av Rådlös
#593294
Som svensk vill man ju inte tro på några dommedagsprfetsior. Men om kineserna räknar med att köpa 75000 bilar nästa år så måste ju dom tillverkas någonstans? Om vi tänker oss att dagens produktion håller jämna steg med efterfrågan i västvärlden i dag, så håller nog planerna för Göteborg också så länge det säljs bilar här och USA/ EU.
Sedan det här med tillstånd är ju en sorglig historia med det mesta Kinesiska. Kineser hade storslagna planer för ett handelscenter i Kalmar för några år sedan. "Ett miljardprojekt". Sök på internet. Det lär vara någon sorts lagerskjul i dag som kommunen fick lösa in för en struntsumma. Det var samma sak där, några politrucker ville visa sig "stora och breda", men det tyckte inte "centralkommiten" om och allt avbröts. Det är bara på att hoppas att Kinas bilproduktion har en annan status.
av Steff 99
#593306
Risken finns väl alltid att verksamhets flyttas speciellt om ägaren finns långt borta.
Ser man till lönekostnaden så har Kina en stor fördel när man kan betala en anställd på banan en tiondel av vad en europeisk anställd kostar och man slipper fraktkostnader på sin egen hemmamarknad.
Den största faran kommer den dagen då FoU flyttas , då är det säkert godnatt för Torslanda
av *pettson*
#593310
Man vågar inte flytta volvo. För då vore sista volvon såld i europa. Ingen vill ha en kinestillverkad bil i europa. Däremot i kina. Och det är naturligt att tillverka själva därnere eftersom det är enorma strafftullar mellan kina o EU. Redan innan kineserna köpte så tillverkade volvo i kina. Dom bilar som inte privatimporterats av dyrare modeller tillverkades redan i kina för hand. Volvo skickar dit allt som en byggsats för att undvika tullarna.
Nån utveckling går inte heller att lägga där eftersom då vägrar bosch, siemens och alla andra att delta.
av Provocative
#593340
*pettson* skrev:Man vågar inte flytta volvo. För då vore sista volvon såld i europa. Ingen vill ha en kinestillverkad bil i europa. Däremot i kina. Och det är naturligt att tillverka själva därnere eftersom det är enorma strafftullar mellan kina o EU. Redan innan kineserna köpte så tillverkade volvo i kina. Dom bilar som inte privatimporterats av dyrare modeller tillverkades redan i kina för hand. Volvo skickar dit allt som en byggsats för att undvika tullarna.
Nån utveckling går inte heller att lägga där eftersom då vägrar bosch, siemens och alla andra att delta.
En annan sak: Att skeppa nya, kinesiska Volvo till Europa är svindyrt. Hellst när de redan äger fabriker i Europa. Möjligtvis så kan de exportera kineser till USA då Volvo redan i dag skeppar dit. En annan aspekt med ekonomin är att det är svindyrt o föra in kinesiska bilar till EU. Samma sak med telefoner. Det är därför det är mkt billigare att köpa en Ericssontelefon i Norge än Sverige.
Så Volvos fabriker kommer inte hotas av att det byggs nya i andra länder. De är Kineser som äger Volvo..... Inte idioter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#593494
Provocative skrev: Att skeppa nya, kinesiska Volvo till Europa är svindyrt.
Hur kommer det sig?

Tullsats Import Personbilar 10 %
av Provocative
#593507
VolvoB20 skrev:
Provocative skrev: Att skeppa nya, kinesiska Volvo till Europa är svindyrt.
Hur kommer det sig?

Tullsats Import Personbilar 10 %
Ett skepp är inte gratis. Men det är befintliga fabriker i europa. Så kommer det sig.
av *pettson*
#593540
VolvoB20 skrev:
Provocative skrev: Att skeppa nya, kinesiska Volvo till Europa är svindyrt.
Hur kommer det sig?

Tullsats Import Personbilar 10 %
10% det är lite missvisande. Låt mej förklara..
10% av..
Bilens totala värde när inköpspriset, frakten, och försäkringen är ihopräknade plus lite annat. Sen är det 25% moms på det. Det blir lite till så att säga.

Vi gör ett exempel vi importerar en bil för 30.000 dollar. Ca 198000sek


Vara: personbil
Land: Från kina

Pris på internet*: 30.000 (ca 198.000)
Valutaenhet: USD
Valutakurs: 6.6308
Frakt: 1500
Försäkring: 500
Tull: 10%
Moms 25%
Importdeklarationsavgift: 300

Totalt i SEK: 277945.50

Vips var det 79.900 dyrare att få en bil.

Prova gärna med egna summor http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 00173.html
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#593728
*pettson* skrev:
VolvoB20 skrev:
Provocative skrev: Att skeppa nya, kinesiska Volvo till Europa är svindyrt.
Hur kommer det sig?

Tullsats Import Personbilar 10 %
10% det är lite missvisande. Låt mej förklara..
10% av..
Bilens totala värde när inköpspriset, frakten, och försäkringen är ihopräknade plus lite annat. Sen är det 25% moms på det. Det blir lite till så att säga.

Vi gör ett exempel vi importerar en bil för 30.000 dollar. Ca 198000sek


Vara: personbil
Land: Från kina

Pris på internet*: 30.000 (ca 198.000)
Valutaenhet: USD
Valutakurs: 6.6308
Frakt: 1500
Försäkring: 500
Tull: 10%
Moms 25%
Importdeklarationsavgift: 300

Totalt i SEK: 277945.50

Vips var det 79.900 dyrare att få en bil.

Prova gärna med egna summor http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 00173.html
??? Hur räknar du nu ???

Visst lägger man på 25% moms på bilen (inkl frakt+tull) från Kina, Men Volvo måste ju lägga på samma 25% på bilen om den är byggd i Torslanda. (Volvo kan ju knappast kränga sina bilar svart utan moms utanför fabriksporten på torslandaverken, även om det låter cool)

Eftersom bilen kostar mycket mer att bygga med Svenska löner i Torslanda så blir ju då momspåslaget högre mot om den var byggd i kina med Kinseiska löner även när man räknat in frakt och tull.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#593742
Provocative skrev:
VolvoB20 skrev:
Provocative skrev: Att skeppa nya, kinesiska Volvo till Europa är svindyrt.
Hur kommer det sig?

Tullsats Import Personbilar 10 %
Ett skepp är inte gratis. Men det är befintliga fabriker i europa. Så kommer det sig.
Så du menar att skeppningskostnaden skulle vida överstiga löneskillnaden mellan Torslanda och Shengdu ?:-/
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]