- tis 29 nov 2011, 17:21
#593278
Volvo PV ska växa snabbt i Kina och två nya fabriker håller på att byggas, en i Chengdu i sydvästra Kina och en i Daqing i nordöstra delen av landet. Men spadarna har satts i marken utan att Volvo PV och ägaren Geely har de tillstånd som krävs från kinesiska myndigheter, rapporterar gp.se.”Ja, det stämmer att vi ännu inte fått alla papper klara. Det är klart att vi hellre hade sett att det var på det sättet, men i detta fall måste vi lita på våra kinesiska kollegor. Vi har egentligen inget val eftersom vi ju ägs av ett kinesiskt bolag”, säger Volvos informationschef Olle Axelson till gp.se.
För att bygga fabrikerna måste Volvo PV ha tillstånd från vad som brukar kallas det kinesiska superdepartementet, NDRC, National Development and Reform Commission. Det är samma instans som måste godkänna att de kinesiska företagen Youngman och Pang Da ska få köpa Saab Automobile i Trollhättan.Gp.se skriver att Geelys ägare Li Shufu tillsammans med Kinachefen Freeman Shen har dragit igång byggnationerna, innan alla papper är klara, för att klara tillväxtmålen i Kina. I år väntas Volvoförsäljningen i Kina landa på 50.000 bilar och nästa år ska försäljningen upp till 75.000 bilar.
Volvo PV har meddelat att man behöver anställa omkring 10.000 personer, de flesta i Kina, för att köra igång de kinesiska fabrikerna i Chengdu och Daqing och för att kunna nå målet om en årlig försäljning på 800.000 bilar år 2020.
Volvo PV har i dagsläget nära 24.000 anställda, varav omkring 16.000 arbetar i Sverige.
För att bygga fabrikerna måste Volvo PV ha tillstånd från vad som brukar kallas det kinesiska superdepartementet, NDRC, National Development and Reform Commission. Det är samma instans som måste godkänna att de kinesiska företagen Youngman och Pang Da ska få köpa Saab Automobile i Trollhättan.Gp.se skriver att Geelys ägare Li Shufu tillsammans med Kinachefen Freeman Shen har dragit igång byggnationerna, innan alla papper är klara, för att klara tillväxtmålen i Kina. I år väntas Volvoförsäljningen i Kina landa på 50.000 bilar och nästa år ska försäljningen upp till 75.000 bilar.
Volvo PV har meddelat att man behöver anställa omkring 10.000 personer, de flesta i Kina, för att köra igång de kinesiska fabrikerna i Chengdu och Daqing och för att kunna nå målet om en årlig försäljning på 800.000 bilar år 2020.
Volvo PV har i dagsläget nära 24.000 anställda, varav omkring 16.000 arbetar i Sverige.
Volvo C70 cab och XC60 ägare