- fre 25 nov 2011, 11:51
#591734
På själva kontrollbesiktningen ska besiktningsaförrättaren kontrollera och bedömma fordonet efter vad som står i kontrollprogrammet och då inte själv nödvändigtvis behöva ha en egen åsikt om något är farligt eller inte så att bedömningen blir så lika som möjligt mellan olika besiktningsförrättare om inte det är alldeles uppenbart att något är farligt. Bakgrunden till en del saker som står i kontrollprogrammen är dessutom mycket svåra att själv komma fram till för den enskilde besiktningsförrättaren. Man kan inte avkräva total kunskap om hela fordonslagstiftningen i detalj och förmåga till komplett riskanalys av den enskilde besiktningsförrättaren under tiden kontrollbesiktningen utförs på ett fordon. Därav kontrollprogrammen.
VolvoB20 skrev:Men hallå..... just den regeln har väl skrivits för att någon expert, just för att man har kommit fram till att en glapp eller lös krängninghämmare är just farlig, t.o.m farligare än om man plockar bort den helt och hållet.Jag delar din uppfattning. Bakgrunden till innehållet i de olika kontrollprogrammen är precis den du anger. Innehållet bygger på den fordonslagstiftning som finns samt expertbedömningar och riskanalyser både från fordonstillverkare och myndigheter vilka avvikelser som kan medföra att fordonet inte är trafiksäkert.
På själva kontrollbesiktningen ska besiktningsaförrättaren kontrollera och bedömma fordonet efter vad som står i kontrollprogrammet och då inte själv nödvändigtvis behöva ha en egen åsikt om något är farligt eller inte så att bedömningen blir så lika som möjligt mellan olika besiktningsförrättare om inte det är alldeles uppenbart att något är farligt. Bakgrunden till en del saker som står i kontrollprogrammen är dessutom mycket svåra att själv komma fram till för den enskilde besiktningsförrättaren. Man kan inte avkräva total kunskap om hela fordonslagstiftningen i detalj och förmåga till komplett riskanalys av den enskilde besiktningsförrättaren under tiden kontrollbesiktningen utförs på ett fordon. Därav kontrollprogrammen.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."