- tor 24 nov 2011, 00:56
#591181
Jag tycker det är bättre nu så länge man talar om tekniska prylar. Jag använder dagligen, som så många andra, tekniska prylar som är ljusår bättre än för bara några årtionden sedan. Utvecklingen går framåt. Jag ger inga långa utläggningar med exempel för vad man än tar upp får man inte med det viktigaste.
Men bilen är ett exempel på en pryl som verkligen utvecklats. Skillnaden är enorm vilken egenskap man än tar upp: säkerhet, komfort, vägegenskaper, prestanda, driftsäkerhet, energieffektivitet, miljöegenskaper, rostskydd, funktionalitet, prisutveckling, etc. Allt har blivit gynnsammare för konsumenten. Diskussionen om bilen sedan är bra för mänskligheten och jorden lämnar jag till andra att diskutera.
Jag skulle absolut inte vilja ha tillbaka gårdagens teknik i bilarna även om det skulle innebära att man som vanlig bilägare skulle kunna reparara mera själv, för så var det delvis förr i tiden. Men av olika skäl skruvar folk inte längre så mycket själva med sina bilar. Och det beror inte enbart på att bilarna blivit mera komplexa. Det som det skruvades med mycket förr går fortfarande att göra själv. Sedan att det tillkommit teknik i bilarna som inte hemmafixaren klarar lika lätt är sant. Men den tekniken ligger oftast inom det bilelektriska området och motorstyrningsmässigt. Att det på vissa bilar sedan finns många moment som är löljigt svåra att göra helt i onödan får man ta. Det positiva överväger helt klart.
Tänk bara på hur bra motorstyrningarna är nu jämfört med förr. Ställ brytarspetsar, tändfördelare, förgasare med membran och nål, tändförställning med vakuum och centrifugalkraft, manuell choke, nästan obefintlig avgasrening mot nutidens microprocessorstyrda tändnings- och bränslesystem med inbyggd självdiagnostik och adapteringar till många faktorer som bränsle, körsätt, etc. Avgasreningen är ljusår effektivare. Föraren slipper vara styrsystem som förr i tiden utan trycker bara igång motorn. Den går vare sig den är varm eller kall eller får ett bränsle med taskigt oktantal. Dessutom är serviceintervallerna längre och maskinhaverierna färre.
Eller ställ gammal hederlig manuell pumpbromsning mot nutidens datoriserade låsningsfria bromsning med bromskraftsfördelning och bromskraftsförstärkning med optimal inbromsning även om greppet är olika på höger och vänster sida.
Alla vanliga bilförare är inte rallyförare och antisladdsystemen har inneburit ett stort lyft för trafiksäkerheten. Det är ett anmärkningsvärt enkelt system till sin idé men skulle vara helt omöjligt att åstadkomma med samma precision och verkan med konventionell teknik.
Alla system med förarstöd som t.ex. radarstyrd inbromsning, intelligenta transmissionsstyrningar, etc. hade inte varit möjligt med gammal teknik.
Eller varför inte ta alla finesser i bilen som man tar för självklart nuförtiden. Det skulle inte vara lösbart att bygga elsystem med dagens funktionalitet på konventionellt vis med reläer och kablage.
Visst finns det skillnader mot förr. Men är man bara det minsta intresserad och normalhändig kan man faktiskt själv fortfarande skruva med mycket även i moderna bilar. Så mycket har de ändå inte ändrats i det avseendet. En skillnad som kommer att bli tydligare när dagens moderna bilar blir riktigt gamla och den komplexa tekniken börjar krångla är att skrotning kommer att ske tidigare. Det kommer sannolikt inte vara möjligt att för samma pengar som idag att hålla dagens bilar rullande som riktigt gamla vrak i framtiden.
Men bilen är ett exempel på en pryl som verkligen utvecklats. Skillnaden är enorm vilken egenskap man än tar upp: säkerhet, komfort, vägegenskaper, prestanda, driftsäkerhet, energieffektivitet, miljöegenskaper, rostskydd, funktionalitet, prisutveckling, etc. Allt har blivit gynnsammare för konsumenten. Diskussionen om bilen sedan är bra för mänskligheten och jorden lämnar jag till andra att diskutera.
Jag skulle absolut inte vilja ha tillbaka gårdagens teknik i bilarna även om det skulle innebära att man som vanlig bilägare skulle kunna reparara mera själv, för så var det delvis förr i tiden. Men av olika skäl skruvar folk inte längre så mycket själva med sina bilar. Och det beror inte enbart på att bilarna blivit mera komplexa. Det som det skruvades med mycket förr går fortfarande att göra själv. Sedan att det tillkommit teknik i bilarna som inte hemmafixaren klarar lika lätt är sant. Men den tekniken ligger oftast inom det bilelektriska området och motorstyrningsmässigt. Att det på vissa bilar sedan finns många moment som är löljigt svåra att göra helt i onödan får man ta. Det positiva överväger helt klart.
Tänk bara på hur bra motorstyrningarna är nu jämfört med förr. Ställ brytarspetsar, tändfördelare, förgasare med membran och nål, tändförställning med vakuum och centrifugalkraft, manuell choke, nästan obefintlig avgasrening mot nutidens microprocessorstyrda tändnings- och bränslesystem med inbyggd självdiagnostik och adapteringar till många faktorer som bränsle, körsätt, etc. Avgasreningen är ljusår effektivare. Föraren slipper vara styrsystem som förr i tiden utan trycker bara igång motorn. Den går vare sig den är varm eller kall eller får ett bränsle med taskigt oktantal. Dessutom är serviceintervallerna längre och maskinhaverierna färre.
Eller ställ gammal hederlig manuell pumpbromsning mot nutidens datoriserade låsningsfria bromsning med bromskraftsfördelning och bromskraftsförstärkning med optimal inbromsning även om greppet är olika på höger och vänster sida.
Alla vanliga bilförare är inte rallyförare och antisladdsystemen har inneburit ett stort lyft för trafiksäkerheten. Det är ett anmärkningsvärt enkelt system till sin idé men skulle vara helt omöjligt att åstadkomma med samma precision och verkan med konventionell teknik.
Alla system med förarstöd som t.ex. radarstyrd inbromsning, intelligenta transmissionsstyrningar, etc. hade inte varit möjligt med gammal teknik.
Eller varför inte ta alla finesser i bilen som man tar för självklart nuförtiden. Det skulle inte vara lösbart att bygga elsystem med dagens funktionalitet på konventionellt vis med reläer och kablage.
Visst finns det skillnader mot förr. Men är man bara det minsta intresserad och normalhändig kan man faktiskt själv fortfarande skruva med mycket även i moderna bilar. Så mycket har de ändå inte ändrats i det avseendet. En skillnad som kommer att bli tydligare när dagens moderna bilar blir riktigt gamla och den komplexa tekniken börjar krångla är att skrotning kommer att ske tidigare. Det kommer sannolikt inte vara möjligt att för samma pengar som idag att hålla dagens bilar rullande som riktigt gamla vrak i framtiden.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."