Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Jag tycker det är bättre nu så länge man talar om tekniska prylar. Jag använder dagligen, som så många andra, tekniska prylar som är ljusår bättre än för bara några årtionden sedan. Utvecklingen går framåt. Jag ger inga långa utläggningar med exempel för vad man än tar upp får man inte med det viktigaste.

Men bilen är ett exempel på en pryl som verkligen utvecklats. Skillnaden är enorm vilken egenskap man än tar upp: säkerhet, komfort, vägegenskaper, prestanda, driftsäkerhet, energieffektivitet, miljöegenskaper, rostskydd, funktionalitet, prisutveckling, etc. Allt har blivit gynnsammare för konsumenten. Diskussionen om bilen sedan är bra för mänskligheten och jorden lämnar jag till andra att diskutera.

Jag skulle absolut inte vilja ha tillbaka gårdagens teknik i bilarna även om det skulle innebära att man som vanlig bilägare skulle kunna reparara mera själv, för så var det delvis förr i tiden. Men av olika skäl skruvar folk inte längre så mycket själva med sina bilar. Och det beror inte enbart på att bilarna blivit mera komplexa. Det som det skruvades med mycket förr går fortfarande att göra själv. Sedan att det tillkommit teknik i bilarna som inte hemmafixaren klarar lika lätt är sant. Men den tekniken ligger oftast inom det bilelektriska området och motorstyrningsmässigt. Att det på vissa bilar sedan finns många moment som är löljigt svåra att göra helt i onödan får man ta. Det positiva överväger helt klart.

Tänk bara på hur bra motorstyrningarna är nu jämfört med förr. Ställ brytarspetsar, tändfördelare, förgasare med membran och nål, tändförställning med vakuum och centrifugalkraft, manuell choke, nästan obefintlig avgasrening mot nutidens microprocessorstyrda tändnings- och bränslesystem med inbyggd självdiagnostik och adapteringar till många faktorer som bränsle, körsätt, etc. Avgasreningen är ljusår effektivare. Föraren slipper vara styrsystem som förr i tiden utan trycker bara igång motorn. Den går vare sig den är varm eller kall eller får ett bränsle med taskigt oktantal. Dessutom är serviceintervallerna längre och maskinhaverierna färre.

Eller ställ gammal hederlig manuell pumpbromsning mot nutidens datoriserade låsningsfria bromsning med bromskraftsfördelning och bromskraftsförstärkning med optimal inbromsning även om greppet är olika på höger och vänster sida.

Alla vanliga bilförare är inte rallyförare och antisladdsystemen har inneburit ett stort lyft för trafiksäkerheten. Det är ett anmärkningsvärt enkelt system till sin idé men skulle vara helt omöjligt att åstadkomma med samma precision och verkan med konventionell teknik.

Alla system med förarstöd som t.ex. radarstyrd inbromsning, intelligenta transmissionsstyrningar, etc. hade inte varit möjligt med gammal teknik.

Eller varför inte ta alla finesser i bilen som man tar för självklart nuförtiden. Det skulle inte vara lösbart att bygga elsystem med dagens funktionalitet på konventionellt vis med reläer och kablage.

Visst finns det skillnader mot förr. Men är man bara det minsta intresserad och normalhändig kan man faktiskt själv fortfarande skruva med mycket även i moderna bilar. Så mycket har de ändå inte ändrats i det avseendet. En skillnad som kommer att bli tydligare när dagens moderna bilar blir riktigt gamla och den komplexa tekniken börjar krångla är att skrotning kommer att ske tidigare. Det kommer sannolikt inte vara möjligt att för samma pengar som idag att hålla dagens bilar rullande som riktigt gamla vrak i framtiden.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
*pettson* skrev:
gnestakalle skrev:Att det var bättre förr bevisas ju av uttrycket "ju förr dess bättre". :-)-)

Mvh GK
Hmm i mina trakter i östergötland används det utrycket endast som omskrivning för att det nåt ska göras, och det fort som fan..
ju fortare det sker desto bättre. *Ju förr dess bättre*. orginalutrycket är antagligen* The sooner the better* får jag anta?
Lite kul att det finns fler betydelser beroende på vart i landet.
Inte alls Pettson, bara en lek med ord vilket du säkert förstod. :)

Mvh GK
av *pettson*
Förlåt.. såg att jag missade ett svar åt Volvo B20.
Han undrade över var man fann en konverter för MOST.
Vi ska se.. Google...0,46sek.

http://shop.ces.nu/product_info.php?products_id=281 Varsegod.

I övrigt får jag ta tillbaka allt om monteringsramarna, förmodligen finns samma typ av adapter här med.
Gå in välj modellanpassat. Välj volvo. Kika på vad som finns.
http://www.backesljud.se/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:Förlåt.. såg att jag missade ett svar åt Volvo B20.
Han undrade över var man fann en konverter för MOST.
Vi ska se.. Google...0,46sek.

http://shop.ces.nu/product_info.php?products_id=281 Varsegod.

I övrigt får jag ta tillbaka allt om monteringsramarna, förmodligen finns samma typ av adapter här med.
Gå in välj modellanpassat. Välj volvo. Kika på vad som finns.
http://www.backesljud.se/
Har kikat på den är ju åt helt fel håll.

Ger lågnivåingång, jag vill ju ha lågnivåutgång för att koppla in slutsteg!

Och vilket bizzart pris.... över fyra lakan för att konvertera en liten signal .......
Camel skrev:Eller varför inte ta alla finesser i bilen som man tar för självklart nuförtiden. Det skulle inte vara lösbart att bygga elsystem med dagens funktionalitet på konventionellt vis med reläer och kablage.
Det är ju inte det jag vänder mig mot, det jag ogillar är att det inte finns några standarder.

I datorn kan jag byta processor, hårddisk, grafikkort, skärm, skrivare osv och det funkar ihop.

I stereon kan jag byta slutsteg, blueray, tv o.s.v och det funkar perfekt över HDMI, lågnivå osv.

Bilarna är ju bara ett hopkok av hemkokade protokoll för protektionism så det inte funkar att byta ett skvatt..
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Bilarna är ju bara ett hopkok av hemkokade protokoll för protektionism så det inte funkar att byta ett skvatt..
Det stämmer tyvärr ofta att det är så. Men samtidigt har man ju tvingats standardisera det som krävs för diagnostik och kontroll pga myndighetskrav, bästa exemplet på detta är ODBII. Men faktum kvartstår, mycket i hårdvaran är kodat tillsammans med egna dialekter på mjukvaruprotokoll och som det ofta krävs speciell utrustning för. Volvo är inte ensamma om detta. De allra flesta tillverkare gör så. Det är en ny nisch för dem utvecklingsmässigt och i början passar alla på att vara protektionistiska för att skydda sig för att maximera eftermarknadsintäkter, av konkurrensskäl, skydda uppfinningar, få tillbaka utvecklingskostnader, etc. Det är så inom alla teknikområden i början. Det finns dock tredjepartslösningar till mycket men vissa kompabilitetsproblem får man tyvärr räkna med i vissa fall.

Med tiden kommer dock tillverkarna att inse att de i längden vinner mer på att det utabertas "de facto" standarder, dvs. att de mest spridda systemen från de största tillverkarna av elektroniksystem för bilar blir enhetliga och öppna. Så blev det med de konventionella elsystemen som var väldigt olika i bilens barndom. Det slutade med att de allra flesta bilar i Västeuropa hade standardsystem och komponenter utarbetade från stora tillverkare som t.ex. Bosch. Så har även t.ex. rälsstandard för tågrafik uppstått, standarder för spänningnivåer i elnät, RCA-kontaker, lågnivåstandarden för audio, VHS, PC-standarden uppstått, Blue-ray, osv. Alla dessa exempel har haft konkurrerande alternativ innan "de facto"-standarden uppstod. Otaliga exempel på detta finns ju inom alla discipliner, inte bara el utan bygg, mek, etc. har också standardiserats.

Vi som är med de förhållandevis nya systemen i fordon nu i början får ju lida lite av protektionismen samtidigt som jag tycker det är stimulerande att få uppleva detta tekniksprång som vi just nu bara ser början av. Ännu så länge kretsar ju utvecklingen avgränsat till fordonet som individ med olika interna system. Redan börjar man se tydliga språng mot att fordon ska interagera tillsammans i olika trafikstyrningssystem som även de i förlängningen kan kopplas vidare till andra samhällssystem. Det finns nog ingen gräns förutom fantasin hur långt utvecklingen går om inte våra gemensamma resurser sätter stopp dessförinnan.
av 2444ever
Om jag förstått det rätt med bilstereo i nya bilar (iaf Volvo) så är det ett steg tillbaka från gemensam standard. Det här med Enkel/Dubbel-DIN var väl för att underlätta eftermarknadsstereos. Eller om det helt enkelt var så enkelt att biltillverkarna inte la pengar på utveckling av "egna" stereos, och inte heller såg några direkta intäktsmöjligheter på den sidan, vilket dom nu upptäckt och därmed går från gemensam standard.

Jag är inte naiv och vet att inte ens biltillverkare sysslar med välgörenhet :) men eftersom jag är väldigt intresserad av musik och det är väldigt viktigt för mig så är det ett irritationsmoment, även om jag till fullo förstår att det är så.
Hade dom velat hade det inte varit några större problem att enas om en gemensam standard för t.ex. rattsyrning av stereon. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta om tillverkarna visar god vilja med "öppna" protokoll för att iaf underlätta eftermarknadslösningar på detta.

Bakhjulsdriften tog dom, att kunna använda handbromsen för inspirerad körning har dom tagit, och nu har dom alltså även försvårat för en liten hemmapulare att få schysst ljud i bilen. Fy vad elaka dom är.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad det gäller dom sista två raderna så skulle jag nog faktiskt säga att ljudet i en modern Volvo är milsvidder bättre än vad dom flesta hemmapulare fick till "förr i tiden". Det som är surt är att det är svårare -än så länge- att få in nya ljudkällor, men ärligt talat så känner i alla fall inte jag något behov av det eftersom det finns plats för USB-minne, Ipod och även en AUX..
Användarvisningsbild
av Camel
Vad gäller bilstereo finns DIN/dubbel DIN som avser monteringsmåtten i panel och ISO-kontakt som avser de elektriska funktionerna. Det finns även en standard för antennkontakten. Man erhåller basfunktionerna med ISO-kontakten men någon större integrering med finesser blir det inte med ISO-kontakterna.

Volvo mfl har en ljudanläggning som inte är en helt separat modul utan den är integrerad med bilens övriga system mycket mer än vad som kan uppnås med funktionerna i ISO-kontakterna. Man kan få mycket fler finesser på det viset. Byggmåtten skiljer sig helt från DIN, passar inte alls.

Visst nackdelarna är att hemmapulare får det svårare. Man är också mer beroende av att beställa en "fin" ljudanläggning redan vid beställningen av ny bil. Detta är sedan svårare att ändra. Priset är ofta högre än för tredjepartsprylar.

Men en fördel finns iom att formatet är unikt för varje bilmodell samt att det elektriskt är väldigt integrerat så har ju stölderna av ljudanläggningar minskat markant. Visst, enstaka beställningsjobb görs på en del bilmodeller men i det stora hela är det för krånglig teknik för tjuvarna.
av 2444ever
Variosboy skrev:Vad det gäller dom sista två raderna så skulle jag nog faktiskt säga att ljudet i en modern Volvo är milsvidder bättre än vad dom flesta hemmapulare fick till "förr i tiden". Det som är surt är att det är svårare -än så länge- att få in nya ljudkällor, men ärligt talat så känner i alla fall inte jag något behov av det eftersom det finns plats för USB-minne, Ipod och även en AUX..
Nja. Dels är jag väldigt kräsen med ljud och dels så har man ju olika smak vad gäller ljudkaraktären, den skiljer ju från person till person och tyvärr är Volvos ljud lite för torrt och hårt för min smak (i nya modeller, i min -00 var ljudet helt oacceptabelt).
Högtalarna och placeringen av dessa har jag inget att klaga på, iaf på min. Har en ganska hyfsad Pioneer och tycker det låter mycket bra med originalhögtalarna.

Bästa basljudet (utan sub) hade jag i en 142 där jag satte högtalare i hatthyllan, var ju inte så mycket som isolerade på den så det blev väldigt bra ljud med bagaget som resonanslåda. Innan jag monterade dom hade jag haft dom liggande i baksätet, blev ju viss skillnad efter monteringen. När jag efter ett tag också kom på att jag av misstag hade kopplat bort loudness och slog på det igen satt jag med ett fånigt flin i ansiktet, hade en riktig "plötsligt händer det"-feeling där.

PS. Håller annars med om att originalljudet har gått fram väldigt mycket.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:Volvo mfl har en ljudanläggning som inte är en helt separat modul utan den är integrerad med bilens övriga system mycket mer än vad som kan uppnås med funktionerna i ISO-kontakterna. Man kan få mycket fler finesser på det viset.
Mycket fler finesser ?:-/ ?:-/ ?:-/ Som att det tex tog +10 år innan volvo hade lyckat få in en bilstero som klarade att spela MP3, i mina andra bilar hade jag ju kört MP3 i evigheter då dessa INTE hade idiotintegrerade stereosystem.

Det är ju snarare så att det integrerade lösningarna supereffektivt blockerar ut införandet av alla nya finesser i åratal.

Och ännu värre gör det 100% omöjligt att uppgradera ett skvatt i framtiden.

BMW har ju en del totalt avskäckande exempel som jag hittat. Har tittat på väldigt fina 5-seriebilar som beggade. Så sittet det en kasettspelare hårdintegrerad i intrumentpanelen, huvva, spelar ingen roll hur fin och billig den 5:an var. Jag ville inte ta i den bilen med tång. Hade man kunnat uppgradera steron hade jag gärna köp dessa begbilar,
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?