Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Generatorn på en del tidiga MY var på 150A och på de senare har den ökat till 180A både på diesel- och bensinvarianter (förutom DRIVe). Huvudsäkringarna vid pluspolen är dock 150A på alla MY. Det finns flera stora elförbrukare i en modern bil och för XC/V70II är PTC den största med en egen säkring på 100A. Även kylfläkt, kupéfläkt, elbakruta, ljudanläggning, ABS-pump samt i förekommande fall elstyrservo och glödstift är också stora elförbrukare. Alla förbrukare är ju inte tillslagna hela tiden. Ett batteri ska ändå inte laddas med mer än C/4 laddningström, dvs på ett 95 Ah-batteri blir det endast 24A laddningsström som är tillåtet och knappt det. Kortvarigt kan man för de flesta batterier dubbla denna ström under mycket kontrollerade former och då blir den max. 48A. Det bör finnas gott om kräm över från en generator på 150-180A för att ladda även ett större batteri. Om hela generatorns kapacitet användes för att ladda batteriet skulle batteriet ta skada.

På XC/V70II är laddningsregulatorn inte bara en spänningsregulator utan den kommunicerar med ECM (motorstyrenhet) via LIN och tar hänsyn till bl.a. temperatur, last, mm. På en del varianter av senare MY finns även en BMS (battery monitoring sensor) som ytterligare övervakar både ström och spänning.

Generellt på äldre bilar utan intelligent laddningsregulator och klen generator (<55A) kan man råka ut för att ett stort batteri faktiskt aldrig hinner laddas ordentligt med viss försämring av batteriet som följd. Men man märker ofta inte detta pga att tillräckligt många Ah iaf står till förfogande. Men på XC/V70II finns marginaler på generatorkapacitet så det ska man inte behöva vara orolig för så länge som körtiden är tillräckligt lång efter varje urladdning. Är den inte det hjälper inte ett större batteri. Då återstår endast hjälpladdning med t.ex en CTEK. Att ladda tillbaka ett visst uttag av Ah i tar ofta samma tid i litet och stort batteri men fler urladdade Ah ur det stora batteriet tar ofta längre tid att ladda tillbaka.

Tänkvärt: 14V * 180A = 2,5 kW, med verkningsgrad på 90% blir detta 3,8 hk vid max strömuttag!
Någon som trodde att elenergin i bilen är gratis? :wink:
av stefanus
Varför jag undrar är att jag måste likaså ha ett nytt batteri , körde värmaren för första gången igår, den fick gå ca: 40 min , stendöd .. trodde i alla fall värmaren skulle känna av att det blev lite ström och stanna ..
kikade på biltemas batteri , blir nog ett sånt (tack för tipset) hittar inga mått men men det ska väl passa å polerna vända rätt hoppas jag ..
Senast redigerad av 2 stefanus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har värmaren senaste mjukvaran?? Min säger ifrån om batteriet är dåligt laddat eller om det är dåligt med soppa..
av Gelis
Ju större gen. desto större batteri krävs det för att kunna tillgodogöra sig den höga laddströmmen i början av laddcyckeln. Ett blybatteri är ganska ovilligt att ta emot laddström över tid. Så det vill till att i början av laddtiden kunna utnyttja laddströmmen när batteriet säger jag tack till laddning. Ett mindre"klenare" batteri klarar inte av detta utan utnyttjar bara en del, som någon skrev 24 A på ett 95Ah batteri, och det är bara i början.
Visst ett större batteri tar längre tid att bli 100% uppladdat men det tar även åt sig mer särskilt om man bara åker korta sträckor.

Ett ex i min båt har jag 4 x 75 Ah i batteribanken (300Ah) och bara en 55A gen. funkar alldeles utmärkt då banken kan ta tillvara fullt kräm från gen. direkt.
av 2444ever
passar på att fråga, funderar på en bra underhållsladdare. För att t.ex under vintern koppla in den något dygn då och då, kan ju bli längre någon gång så därför siktar jag på en underhållsladdare direkt.

Är det ctek som gäller?
C.a pris för en hyfsad?
Vilka säljer såna? Undviker helst Internet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:Tänkvärt: 14V * 180A = 2,5 kW, med verkningsgrad på 90% blir detta 3,8 hk vid max strömuttag!
Någon som trodde att elenergin i bilen är gratis? :wink:
Hade helljus på drygt 1 kW på en tidigare bil. Om man blinkade med helljuset så kunde man känna att bilen sackade lite då generatorn helt plötsligt tog en eller några hk.
av 2444ever
VolvoB20 skrev: Hade helljus på drygt 1 kW på en tidigare bil. Om man blinkade med helljuset så kunde man känna att bilen sackade lite då generatorn helt plötsligt tog en eller några hk.
Typ 10 100-wattare eller 20 50-wattare?
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]