Generatorn på en del tidiga MY var på 150A och på de senare har den ökat till 180A både på diesel- och bensinvarianter (förutom DRIVe). Huvudsäkringarna vid pluspolen är dock 150A på alla MY. Det finns flera stora elförbrukare i en modern bil och för XC/V70II är PTC den största med en egen säkring på 100A. Även kylfläkt, kupéfläkt, elbakruta, ljudanläggning, ABS-pump samt i förekommande fall elstyrservo och glödstift är också stora elförbrukare. Alla förbrukare är ju inte tillslagna hela tiden. Ett batteri ska ändå inte laddas med mer än C/4 laddningström, dvs på ett 95 Ah-batteri blir det endast 24A laddningsström som är tillåtet och knappt det. Kortvarigt kan man för de flesta batterier dubbla denna ström under mycket kontrollerade former och då blir den max. 48A. Det bör finnas gott om kräm över från en generator på 150-180A för att ladda även ett större batteri. Om hela generatorns kapacitet användes för att ladda batteriet skulle batteriet ta skada.
På XC/V70II är laddningsregulatorn inte bara en spänningsregulator utan den kommunicerar med ECM (motorstyrenhet) via LIN och tar hänsyn till bl.a. temperatur, last, mm. På en del varianter av senare MY finns även en BMS (battery monitoring sensor) som ytterligare övervakar både ström och spänning.
Generellt på äldre bilar utan intelligent laddningsregulator och klen generator (<55A) kan man råka ut för att ett stort batteri faktiskt aldrig hinner laddas ordentligt med viss försämring av batteriet som följd. Men man märker ofta inte detta pga att tillräckligt många Ah iaf står till förfogande. Men på XC/V70II finns marginaler på generatorkapacitet så det ska man inte behöva vara orolig för så länge som körtiden är tillräckligt lång efter varje urladdning. Är den inte det hjälper inte ett större batteri. Då återstår endast hjälpladdning med t.ex en CTEK. Att ladda tillbaka ett visst uttag av Ah i tar ofta samma tid i litet och stort batteri men fler urladdade Ah ur det stora batteriet tar ofta längre tid att ladda tillbaka.
Tänkvärt: 14V * 180A = 2,5 kW, med verkningsgrad på 90% blir detta 3,8 hk vid max strömuttag!
Någon som trodde att elenergin i bilen är gratis?
