Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Alfredo skrev:Nu har Jag varit och tagit felkoder och de är följande.

A1 222 Solenoid öppen krets - Fatar inte riktigt vad det menas här, Har att göra med Pnp?
313 Signal från v- givaren felaktig. - Bytas

Har beställt Pnp omkopplaren via brorsan

A2 123 Motortempgivare signal saknas/felaktig - Nya fläkten snurrar hela tiden, har med detta att göra?
314 Kamaxelgivare signal saknas/felaktig - Kan detta ett av start felet, Bytas?

A7 113 Bränslenivågivare öppen krets - Kan detta bero på att bateriet varit av 4 veckor?

A6 Fick Jag inget utslag fast flera försök

Finns det någon röd tråd i detta eller är alla olika fel. Skall Jag tolka detta att boxarna är hela? Och vad är eran bedömning annars av ovanstående med tanke på reservdelar och arbete
A2 123/ koppla in eller byt givaren. Ja det är därför fläkten går hela tiden. Påverkar också startmöjligheterna eftersom styrdonet antar en temperatur för motorn och styrbränsleblandningen därefter.
314/ Byt påverkar starten. Går inte utan den.
Gemensam tråd är styrdonet. Men prova styrdonet i en fungerande bil så får du en bedömning av donet direkt.
Koncentrera dej på dom sålänge.
Användarvisningsbild
av Camel
Du har fått felkoder både från bränsle/tändningsboxen och automatlådeboxen. Då kan du tillsvidare utgå ifrån att själva boxarna är ok så länge. Men det är ingen garanti att alla signalingångar/utgångar är hela i boxarna bara för att felkoder erhålles. Men eftersom bilen brunnit och kablar är utbytta ligger felet sannolikt i kablaget (felkopplat/avbrott).

Alfredo skrev: A1 222 Solenoid öppen krets - Fatar inte riktigt vad det menas här, Har att göra med Pnp?
313 Signal från v- givaren felaktig. - Bytas
Har beställt Pnp omkopplaren via brorsan
Dessa två felkoder kommer från boxen för aut-lådan. Tyder på ledningsbrott mellan v-lådan och boxen. Kan ev. bero på pnp men då borde felet funnits innan branden om inte pnp skadats i själva branden. Solenoiderna i v-lådan (4 st) styrs av boxen.

Alfredo skrev: A2 123 Motortempgivare signal saknas/felaktig - Nya fläkten snurrar hela tiden, har med detta att göra?
314 Kamaxelgivare signal saknas/felaktig - Kan detta ett av start felet, Bytas?
Dessa två felkoder kommer från bränsle/tändningsboxen. Tyder på att givarsignalerna inte kommer in till boxen. Har du kollat så kontakterna till givarna sitter rätt? Om kablaget på själva motorn bytts ut kan kanske något ha glömts bort. Intressant ar att just dessa två givare delar samma jordreferens till boxen med i förekommande fall EGR-tempgivaren och spjällagesgivaren. Den brun-svarta ledningen till dessa givare ska gå ihop i gemensam punkt och vidare till boxen. Kanske ligger felet i denna gemensamma ledning om givare och kontakter i övrigt är korrekta.

Tänk på att när man byter kabelstammar är lätt hänt att glömma någon jordningspunkt och att t.ex. kontakstift kan skjutas tillbaka/böjas i kontaktdonen med utebliven kontakt som följd. Även förväxlade ledningar kan ju finnas om ledningar skarvats eller kontakstift sitter i fel position i kontaktdonen. Det kanske också finns värmeskadade ledningar som inte är utbytta? Men min åsikt är att om bilen fungerade innan branden så bör ju alla fel som upptäcks nu vara relaterade till utbytet av kabelstammarna och ev. kvarstående värmeskadade komponenter/givare/ledningar. Efter lite felsökning med hjälp av elschema borde det vara möjligt att lokalisera fel i kablage för de givare som felkoderna indikerar.

Här är schema på en del av givarnas anslutning till boxen för bränsle/tändning:
7/21 = Kamaxelgivare, 7/16 = Motortemp, 7/54 = gasspjällägesgivare, 7/37 = EGR-tempgivare
Bild

Här är schema på ledningarna mellan v-lådan och boxen:
Bild

Det finns olika testprogram inbyggda i boxen för v-lådan. Bl.a. ett program som visar en svarskod för varje händelse (insignal) till boxen. Programmet är användbart vid felsökning. Aktivering sker genom att kortvarigt trycka på knappen i diagnostikuttaget två gånger efter varandra. Snabb blink erhålls och visar att testprogrammet är aktivt om du har detta program i din box.

Vid följande händelser ska resp. svarskoder erhållas:

Växellägesgivare:
"R" till "P" = 242
"P" till "R" = 144
"R" till "N" = 241
"N" till "D" = 214
"D" till "3" = 224
"3" till "L" = 234
Om svarskod 243 erhålls är signalerna från växellägesgivaren ogiltiga (givare trasig).

Växelprogramväljare (knappen i kupén:)
Ekonomiläge = 244
Sportläge = 314
Vinterläge = 324
Bromspedal nedtryckt = 334
Kickdown (gaspedal i botten)= 341

Det finns även testprogram som aktiverar de olika solenoiderna, kontrollampor samt olika signaler för styrning av momentbegränsning.
Men kolla som jag tidigare skrivit allt kablage och kör testprogrammet om det finns i din box för att kolla växellägesgivaren.
Hittar du inga fel i kablaget återstår givare och ev. boxar.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Pnp kopplaren har varit dålig en längre tid, men funkat bra i somras.
Har erinrat Mig på att kylfläktens ledningar var sammansmältna från reläet mot fläkten och ur funktion redan när Jag köpte bilen, kan en felaktig temgivare orsaka detta.
Användarvisningsbild
av Camel
Alfredo skrev:Har erinrat Mig på att kylfläktens ledningar var sammansmältna från reläet mot fläkten och ur funktion redan när Jag köpte bilen, kan en felaktig temgivare orsaka detta.
Fläkten är kopplad till relät som styrs av boxen. Bl.a. tempgivarens signal används för styrningen. Tempgivaren kan inte direkt påverka kablarna till fläkten. Om kablarna smälter ihop blir det hel- och halvfart samtidigt. Har inte testat vad som händer men jag tror inte det är bra.
Användarvisningsbild
av Camel
Alfredo skrev:Pnp kopplaren har varit dålig en längre tid, men funkat bra i somras.
Har pnp krånglat innan så byt den. Det är ett vanligt fel.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Camel skrev:
Alfredo skrev:Pnp kopplaren har varit dålig en längre tid, men funkat bra i somras.
Har pnp krånglat innan så byt den. Det är ett vanligt fel.
Den är beställd från skruvat.
Artickelnummer: 134 15.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Var och kollade på bilen och killlen mätte på kamaxelgivaren och den visade sig trasig,dessutom fin kontakt till jord.
Han ringde ett samtal till sin leverantör av delar och skulle kosta närmare 1500 skr, sa att Jag kollar själv. Efter flera nitar kom Jag ihåg att Mekonomen har öppnat i Finland och därifrån ska den nu komma och priset 600 skr.
Vad liggger de på i Sverige i pris?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag fick ju även felkod på bränsle-givare, öppen krets. Låter som den sitter i tanken, men kan det vara att batteriet varit bortkopplat längre tid?
En sak som felsöktes var någon varvtalsgivare som inte var angivet någon kod på men den var hel.
Nu får Jag hem reservdelar nästa vecka, Tempgivare, Pnp till lådan och kamaxelgivaren.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Kamaxelgivaren kom men det var fel del, den rätta ska komma i övermorgon.

PRIS 1400 skr eller 150 €! Är det samma pris som Ni har betalat?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]