Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

semmelman skrev:Sniffa på och berätta, spännande. :)
Hade för länge sen en 144 som katten hade pinkat lite bredvid (den var bilrädd) och den lukten kom fram varma sommardagar.
Jag är inte helt nöjd, jag tror jag anar röklukten lite lite fortfarande, men jag haaatar röklukt så det kanske gör mig lite paranoid.
Kör mackapären en natt till, funkar inte det har jag ju för känslig näsa..
VolvoB20 skrev:"Sterilizer 2000" producerar väl 50 g/h, nu finns det ju små professionella generatorer som ger 6000g/h. De kan säkert oxidera rätt frisk.
Humm, ok, men vad räcker 50g/h till då, räknas det som mycket eller lite när det handlar om sanering i en bil?
Viss lär det finnas riktiga monster för byggnader osv. där är ju volymen sjukt mycket större än i en bil.

Frågan återstår nu, vad räknas som mycket kapacitet typ, eller ja, vad räcker gott och väl till en bil, när börjar man elda förkråkorna...
Tja om inte en natt räcker men två nätter gör det (håller tummarna för det) så har du svaret där. :)

Om vi hypotetiskt säger att du kommer få bort ca 95% av röklukten, undrar om det finns dofter som speciellt maskerar röklukt bättre än andra, kanske du kan spraya med sonax interiörvinylrengöring som finns på clasohlsson (som jag använder) eller mekonomens motsvarande (citrondoft, eft tips i annan tråd) eller ICE för å lägga en fräsch doft ovanpå som maskerar den ev röklukt som kan va kvar.

En annan fråga som uppkommer är ifall de nybildade ozon-smuts-partiklarna om de ska ligga kvar i bilen eller om man med fördel kanske ska dammsuga upp dem?
semmelman skrev:Tja om inte en natt räcker men två nätter gör det (håller tummarna för det) så har du svaret där. :)

Om vi hypotetiskt säger att du kommer få bort ca 95% av röklukten, undrar om det finns dofter som speciellt maskerar röklukt bättre än andra, kanske du kan spraya med sonax interiörvinylrengöring som finns på clasohlsson (som jag använder) eller mekonomens motsvarande (citrondoft, eft tips i annan tråd) eller ICE för å lägga en fräsch doft ovanpå som maskerar den ev röklukt som kan va kvar.

En annan fråga som uppkommer är ifall de nybildade ozon-smuts-partiklarna om de ska ligga kvar i bilen eller om man med fördel kanske ska dammsuga upp dem?
Ja två nätter kanske gör susen :)
Humm, intresssant.. Kanske skulle ta och rengöra bilen ordentligt igen sen ja.

Jag kan köra med nån doftgran med sen så klart, den lukten har jag inte ont av, men man vill inte ha den förbenade tobaksröklukten i bakgrunden bara.
Vi får se i morgon!

Fan man skulle haft den i bilen en riktigt het sommardag då lukterna riktigt jäser fram.. menmen, man måste ha något att göra i sommar sen med :)
En väldigt bra tråd med en massa nyttig information och en hel del humor. Som när livet är som bäst! Fast utan att bli tjock! Mums! :)
(Mumset kom från ozonätaren)

Jag hade en 245a som jag lagat från att ha stått som skrot hos en bonde. Emellanåt så luktade det fisk - en väldigt massa fisk. Jag fick för mig att han hällt sin fisklunch in i ventilationsintaget. Så småningom gav jag bort bilen. Jag fick en fin bok som motpresent om Mercedesbilar. Jag höll då på och renoverade en Mercedes istället. En dag somnade chauffören och körde i diket. Hade det varit hans förra lilla bil hade det nog gått helt på tok. Nu skadades varken han eller passagerarna. Så ibland är det bra med fisk särskilt om den luktar. Och Mercedesbilen har jag kvar fastän det var för 20 år sedan jag lagade den och redan då var den gammal. Så hela historien slutade riktigt bra! Tack vare fisken!
aalex skrev:En väldigt bra tråd med en massa nyttig information och en hel del humor. Som när livet är som bäst! Fast utan att bli tjock! Mums! :)
(Mumset kom från ozonätaren)

Jag hade en 245a som jag lagat från att ha stått som skrot hos en bonde. Emellanåt så luktade det fisk - en väldigt massa fisk. Jag fick för mig att han hällt sin fisklunch in i ventilationsintaget. Så småningom gav jag bort bilen. Jag fick en fin bok som motpresent om Mercedesbilar. Jag höll då på och renoverade en Mercedes istället. En dag somnade chauffören och körde i diket. Hade det varit hans förra lilla bil hade det nog gått helt på tok. Nu skadades varken han eller passagerarna. Så ibland är det bra med fisk särskilt om den luktar. Och Mercedesbilen har jag kvar fastän det var för 20 år sedan jag lagade den och redan då var den gammal. Så hela historien slutade riktigt bra! Tack vare fisken!
Nu vet inte jag om jag kan tillföra lika mycket trevligt till tråden som du, men... ;)

Jag har nu kört ozongeneratorn en natt till, och jag tror det var det som gav nådastöten till den diffusa odören.
Jag har suttit och sniffat mig vimmelkantig min 30min färd hem idag från jobbet, och jag kan faktiskt inte urskilja det som tidigare luktat.
Jag skall ge det i morgon också för att se så det inte kommer tillbaka.
Gör det det skall jag låta maskinen står nån natt till över helgen, för nån nytta verkar den ju göra helt klart!

Jag fortsätter att uppdatera er fortlöpande..
Ok gubbar, alla 10000..
Det är bättre, men det är ingen skogsfrisk glänta man glider in i som jag hoppats.
Jag har känslan att det sakta kommer komma tillbaka med.

Men. Jag tror det kan bli nästan helt bra om det får göras om typ om ett par månader igen när det blir varmt igen.

Det känns bättre än det var i början dock!

Jag har möjlighet att köra maskinen hela helgen om jag vill, jag vet inte om jag skall göra det dock.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]