Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Jag har vid ett flertal tillfällen fått däck lagade på detta sätt och på olika däcksfirmor och första gången jag fick det gjort på detta sätt så frågade jag om det är så man gör numera istället för att laga från insidan som tidigare och blev då upplyst om att detta var både enklare, skonsammare, billigare och dessutom lika bra och hållbart. Jag har inte haft några problem med dessa lagningar och har dessutom kört över 200km/t en längre tid med ett sådant däck utan problem.
Om man kör på en spik/skruv som gör ett litet hål rakt igenom däcket så är väl ändå risken liten att det skulle uppstå en så stor skada på corden att detta skulle äventyra säkerheten.

Ja det där med att lita på en länk till en däckförsäljare är ju lika trovärdigt som att man hos Volvo anser att vi enbart ska använda deras "originaldelar" vilket ju också är att betrakta som enbart skitsnack eftersom det duger lika bra med "piratdelar"
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej, vi kan vara överens att vi inte är överens. Jag chansar inte med trafiksäkerhetsdetaljer. Jag låter inte laga däck på detta vis och jagt köper inte heller bromklotsar på skroten. Jag är medveten att "lakritsremsreparationer" kan fungera liksom begagnade klotsar, men tar det säkra före det osäkra. Men varför skall man inte kunna lita på en däckfirmas annonsering? Jag tror de skulle tjäna mer på att snabblaga än att kränga av däcket. Bemärk att jag inte har sagt att alla punkteringar skadar corden, men om du inte tar reda på det utan snabblagar så vet du ju inte. OM det är en cordskada så är risken för separation uppenbar
av kamilenski
Då ställer jag frågan till alla som läser.
Upp med handen alla ni som fått problem pga lakrits reparation av däcket?

Får se hur många svarar.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag har Inte haft några problem med denna lagning fast jag kört med en sån lagning i typ 200km/t i 20 mil på autobahn :wink:
av *pettson*
Vettiga regler är alldeles okej. Men problemet är att det är en intresseorganisation som har sina rekommendationer och inget annat.
Att göra bra lagningar är a och o för säkerheten, det är korrekt. Att ens laga ett däck är ett minus för säkerheten överhuvudtaget, det blir aldrig som ett nytt däck oavsett hur väl vi lagar det. Men nån rekommendation att inte ens laga däck, det finns det inte.
Ska vi då ta rådets första regel är det ett däckbyte, trots att inga råd finns om att inte reparera.
Tar vi andra regeln är det att ta så lång tid som är möjligt på sej för att laga så bra som möjligt. Det genererar säkerhet.
Automatiskt är alltid billiga däck farliga och dyra däck bra. Oavsett vad man nu hittar på för tester och resultat. Skulle tester visa bra grepp och livslängd så är dom hursomhelst tillverkade av undermåliga produkter i undermåliga fabriker av undermålig personal.
Det är som skämtet med punkterings spray. Rådet vill att det ska förbjudas. Näst efter det ska drivgasen bytas eftersom den har dödat människor genom att explodera vid reparationer.
Hm.. var det verkligen så?
Ja och nej, två människor har dödats av däckexplosioner som blivit genom att gasen i punkteringssprayen exploderat.
Men hur gick det till?
En privatperson svetsade på sin fälg med däcket lagat med punkteringsspray, under fullt tryck och det small.
En yrkesperson utförde en liknande sak och det small.
INGEN av dessa utförde ett hett arbete som det ska utföras. Konstigt nog står det ingenting om detta i betänkandet?
Till exempel att man bör utbilda sin egen personal att ALDRIG NÅGONSIN oavsett vilken drivgas det är i däcken, utföra heta arbeten med trycksatta gummin framför näsan! Men så skulle naturligtvis inte den pekpinnen generera några pengar för branschen heller och därför behöver den inte uttalas....
Användarvisningsbild
av vetten
Ja du "pettsson" där satte du verkligen en "spets" i däcket :mrgreen:

Men hur ser du på "lakritsremslagningen" Är den ok eller ska man hålla sej under 160km/t eller är den ok över ?:-/ Ja själv så har jag alltid kört med vanlig luft i däcken och med mina nuvarande olagade däck så tror jag att det inte har någon betydelse att jag väljer mackluft i däcken.

Har ett "lakrisremskit" i bilen + en flaska CRC punkteringsspray i reserv ifall om jag råkar få en punka.

Klart är att är punkan så stor att jag misstänker cordskada ja då blir det alltid nytt däck.

Jag skulle aldrig köra med ett däck som jag misstänkte att det fått en cordskada utan då byta till ett nytt.

Enligt mitt sett att se det så behöver det inte bli en cordskada bara för att en spik/skruv går rakt igenom däcket så att det "pyspunkar" vara någon fara.
av *pettson*
Avhandlingsdags då.. Den som vill läsa kort göre sej icke besvär.

Tja rätt sätt är alltid det omständigaste. Eftersom trycket kommer inifrån så är ju en lapp inifrån det korrekta, märkligt att slangar inte krängs ut o in och lagas inifrån, oavsett vad dom sitter på för fordon?. Går säkert att göra en bra ventil som går att gänga bort så det går att kränga? Eller att ny ventil limmas dit när slangen är lagad inifrån? Där har inte tekniken gått framåt? Men en slang kostar heller inga stora pengar.

Just det här med pengar..
När en lagning kostar som ett billigt däck? Ska det lagas alls då? Hur motiverar man att laga nånting när det uppgår till priset av nåt nytt som oavsett fabrikat är bättre än ett lagat?
Branschen vet alltid bättre: Svaret är att däcket är starkare vid lagningen än ett nytt och man behöver således inte inhandla skitdäck..
För allt är ju skitdäck om det kostar under 1000kr. Att större delen av svensk befolkning åker runt i bilar, vars skick rent mekaniskt, i kombination med förarskickligheten inte ens är i närheten av att kunna nyttja gränserna ens för ett billigt däck. Det talas det tyst om, det är ju inte däckbranshens kassako. Det är ju däcken och jobb runt dessa, inget annat. Kan man inbilla folket att dom dör om dom inte köper 1500kronors däck med en avans på drygt 50-60% ibland upp till 70% så är det ju bättre för branschen.
Mej veterligen åker inte större delen av befolkningen runt i en bil där bromsarna inte är äldre än 3 månader, där dom alltid är välmotionerade och tar exakt jämnt, där bussningarna i hela chassiet är nya, stötdämparna och övriga chassiedetaljer är som nya, där hjulvinklarna är perfekta, mönstret på bilen ihop med gummibasen är valt efter hur miljön ser ut runt bilen dagligdags.
Kombinerat med en mycket högt driven fordonskunskap och kunskap om manövrering som sitter i ryggmärgen?
Det är inte att såga folk. Det är att vara realist. Det ser inte så ut och kommer aldrig se så ut. Inget i säkerhetskedjan är starkare än den svagaste länken, som tvärtom inte är däcken vad branschen än kastar ut för reklam, utan skicket mekaniskt i sej och folket som rattar. Så är det, har det varit och kommer att förbli.

Lakridsremslagningen är urvanlig, både förr och idag vad som än sägs, det är en av dom vanligaste lagningarna som förekommer på t.ex postens bilar dom senaste 20åren. Det verkar inte statistiskt ha genererat några unika olyckor som går att identifiera, vilket är märkligt om det vore orsaken, det skulle nämligen blivit rejält rabalder då, man är inte sen från myndigheter att spöa metoder som genererar bevisade dödsfall eller olyckor.

En rem kan inte åka ur däcket eller skapa punka om den är korrekt gjord.
Men så var det just problematiken, som ingen vågar ta upp i branschen.. Korrekt ja, vad är korrekt? Det räcker ju inte med utförandet, det krävs material med.
Vad är en bra vulklösning? Vad är en bra rem att laga med? Är biltemas eller julas eller däckmojens remmar annorlunda? Är vulklösningen annorlunda? Ingen aning..
Branschen har inte en susning om vad som finns i deras burkar heller, men det låtsas man inte om.
Dom köper det som säljs på mässor och av säljare precis som alla andra. Utan att veta vad det är överhuvudtaget.
Det används enligt instruktion precis som alla andras. Men det är alltid bättre än andras iallafall.

Men ska man åka fort med en lagning? Nej.. inte med nån lagning alls. Man bör hålla sej under 160km/h med ett lagat däck oavsett hur det är lagat och vem som lagat. Det är inte som ett nytt hur vi än gör och oavsett vad reklamen än säger om det...

Vet man hur man ska göra, var det får göras, använder bra material som man testat på ett däck som inte är i bruk avseende remmen och vulkmedlet, så man ser att det vulkar ihop ordentligt och inte blir en fiberrem itryckt i ett hål bara, så ser jag inte den lagningstypen som farligare än andra lagningar som görs.
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej, då har jag tydligen bara haft otur som råkat ut för 4 däckseparationer på lakritsreparerade däck. I ärlighetens namn skall jag säga att jag har haft många lakritsreparerade däck som hållt livslängden ut också. Men det är inte kul att i 140 km/tim på väg till Arlanda med stressad kund få en däckseparation. Därav min kritik av reparationsmetoden, eftersom jag inte haft separation på andra däck än på lakritsreparerade under mina 35 taxiår.
av *pettson*
KKR skrev:Okej, då har jag tydligen bara haft otur som råkat ut för 4 däckseparationer på lakritsreparerade däck. I ärlighetens namn skall jag säga att jag har haft många lakritsreparerade däck som hållt livslängden ut också. Men det är inte kul att i 140 km/tim på väg till Arlanda med stressad kund få en däckseparation. Därav min kritik av reparationsmetoden, eftersom jag inte haft separation på andra däck än på lakritsreparerade under mina 35 taxiår.
Jag har fått separation på nya michelindäck, två på samma gång (ett fram och ett bak), vilket gör det till ett mer osannolikt sammanträffande än att vinna på lotto. Även fått det på garantiregummerat och hanterat pirellidäck som var mer kantiga än runda i mitt jobb. Då pratar vi om nya/ nytillverkade däck, inte reparerade och dom hade inte gått mer än nåt hundratal mil. Trots det så köper jag däck.
Det är aldrig roligt att vara den som råkar ut för nånting oavsett vad. Absolut inte när det har med säkerhet att göra helt klart. Jag förstår absolut att man tvivlar på en arbetsmetod när nånting inträffar mer än en gång. Problemet man har när nåt utförs, oavsett vad och till vem är att det handlar inte alltid om metod och material utan även om kunskaper att utföra reparationen. Används t.ex däcket för tidigt så går luften förbi inre tätningen och hamnar mellan skikten.
Görs det fel så blir det likadant. Använder man taskig rem eller solution så blir det också samma effekt. Remmarna är färskvara som ska förvaras slutet och solutionen är också färskvara som ska förvaras slutet. Inte allt för sällan ser man remmar halvdammiga hängandes på en karta på väggen och solutionsburken innehåller nån halvseg massa. Det gör ju inte metoden fel, men däremot utförandet av densamma. Mest av allt hänger det då på okunskap om hur materialet ska hanteras.
Även om man kränger av däcket, använder en lagningsplugg som inte är purfärsk och använder halvtorkad cement eller solution så kommer lagningen att läcka, vilket gör att däcket separerar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
kamilenski skrev:Då ställer jag frågan till alla som läser.
Upp med handen alla ni som fått problem pga lakrits reparation av däcket?

Får se hur många svarar.
Har aldrig hört talas om någon som fått problem pga denna reparationsmetoden.
Har själv lämnat in däck och fått de lagade på detta viset utan problem.

Hur vanligt det är att man skulle få problem vet jag dock inte.

Tjenare. Har en 960 1992 med 6-cyl som just nu by[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]

Ibland går det, oftast inte. Finns ju flera […]