- lör 10 sep 2011, 08:45
#564970
Avhandlingsdags då.. Den som vill läsa kort göre sej icke besvär.
Tja rätt sätt är alltid det omständigaste. Eftersom trycket kommer inifrån så är ju en lapp inifrån det korrekta, märkligt att slangar inte krängs ut o in och lagas inifrån, oavsett vad dom sitter på för fordon?. Går säkert att göra en bra ventil som går att gänga bort så det går att kränga? Eller att ny ventil limmas dit när slangen är lagad inifrån? Där har inte tekniken gått framåt? Men en slang kostar heller inga stora pengar.
Just det här med pengar..
När en lagning kostar som ett billigt däck? Ska det lagas alls då? Hur motiverar man att laga nånting när det uppgår till priset av nåt nytt som oavsett fabrikat är bättre än ett lagat?
Branschen vet alltid bättre: Svaret är att däcket är starkare vid lagningen än ett nytt och man behöver således inte inhandla skitdäck..
För allt är ju skitdäck om det kostar under 1000kr. Att större delen av svensk befolkning åker runt i bilar, vars skick rent mekaniskt, i kombination med förarskickligheten inte ens är i närheten av att kunna nyttja gränserna ens för ett billigt däck. Det talas det tyst om, det är ju inte däckbranshens kassako. Det är ju däcken och jobb runt dessa, inget annat. Kan man inbilla folket att dom dör om dom inte köper 1500kronors däck med en avans på drygt 50-60% ibland upp till 70% så är det ju bättre för branschen.
Mej veterligen åker inte större delen av befolkningen runt i en bil där bromsarna inte är äldre än 3 månader, där dom alltid är välmotionerade och tar exakt jämnt, där bussningarna i hela chassiet är nya, stötdämparna och övriga chassiedetaljer är som nya, där hjulvinklarna är perfekta, mönstret på bilen ihop med gummibasen är valt efter hur miljön ser ut runt bilen dagligdags.
Kombinerat med en mycket högt driven fordonskunskap och kunskap om manövrering som sitter i ryggmärgen?
Det är inte att såga folk. Det är att vara realist. Det ser inte så ut och kommer aldrig se så ut. Inget i säkerhetskedjan är starkare än den svagaste länken, som tvärtom inte är däcken vad branschen än kastar ut för reklam, utan skicket mekaniskt i sej och folket som rattar. Så är det, har det varit och kommer att förbli.
Lakridsremslagningen är urvanlig, både förr och idag vad som än sägs, det är en av dom vanligaste lagningarna som förekommer på t.ex postens bilar dom senaste 20åren. Det verkar inte statistiskt ha genererat några unika olyckor som går att identifiera, vilket är märkligt om det vore orsaken, det skulle nämligen blivit rejält rabalder då, man är inte sen från myndigheter att spöa metoder som genererar bevisade dödsfall eller olyckor.
En rem kan inte åka ur däcket eller skapa punka om den är korrekt gjord.
Men så var det just problematiken, som ingen vågar ta upp i branschen.. Korrekt ja, vad är korrekt? Det räcker ju inte med utförandet, det krävs material med.
Vad är en bra vulklösning? Vad är en bra rem att laga med? Är biltemas eller julas eller däckmojens remmar annorlunda? Är vulklösningen annorlunda? Ingen aning..
Branschen har inte en susning om vad som finns i deras burkar heller, men det låtsas man inte om.
Dom köper det som säljs på mässor och av säljare precis som alla andra. Utan att veta vad det är överhuvudtaget.
Det används enligt instruktion precis som alla andras. Men det är alltid bättre än andras iallafall.
Men ska man åka fort med en lagning? Nej.. inte med nån lagning alls. Man bör hålla sej under 160km/h med ett lagat däck oavsett hur det är lagat och vem som lagat. Det är inte som ett nytt hur vi än gör och oavsett vad reklamen än säger om det...
Vet man hur man ska göra, var det får göras, använder bra material som man testat på ett däck som inte är i bruk avseende remmen och vulkmedlet, så man ser att det vulkar ihop ordentligt och inte blir en fiberrem itryckt i ett hål bara, så ser jag inte den lagningstypen som farligare än andra lagningar som görs.