Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OturMedBilar
Tjena, har problem med min v70n face lift automat. När jag kör en stund så står det anti sladd serv erfordras, alla mätare förutom hastighetsmätaren går i botten och lådan går in i limpmode lämna in den på felsökning men fick endast reda på att styrenheterna tappa kommunikation med ABSen. Märkte nyligen att om jag bytar till manuell så jag växlar själv så kommer felet inte men sätter jag igång farthållare så kommer det. Vet inte om någon vet felet men alla tips uppskattas!
Det är otroligt vanligt på volvo att det blir problem med ABS styrenheten. Det är dessutom ofta något som sker intermittent, t ex inte förrän du kört en längre stund. Dock något som blir sämre med tiden. De säger att det beror på lödningarna inuti boxen som helt enkelt är dåliga. Vissa som är duktiga brukar skära upp boxen och löda om alla punkterna för att fixa problemet, dock är det inget för en amatör skulle jag säga. Det enda jag gjorde var att beställa en exakt likadan box begagnad.

I just din situation är jag osäker då du även har en DEM eftersom du har automat. Det är en i forumet som har ABS lampa, men felsökningen visade på att DEMen har problem istället.

Det verkar just vara när bilen ska "regleras automatiskt" som är när problemen dyker upp, vilket betyder att någon av värdena den behöver, eller den som kontrollerar dem, inte fungerar. Det kan fortfarande vara ABS modulen då den anger hastigheter osv. Men kan i vissa fall även vara DEM.

Andra som har mer erfarenhet kan säkert ge dig bättre tips :)

Jag tror definitivt att få kontakt med någon som kan läsa felkoder samt läsa parametrarna under körning skulle underlätta.
V70n antisladd limpmode

Så här var det för mig. https://ww[…]

Förra året såg jag att ena dotter[…]

Ny layout på registreringsskylt?

Jag har inte varit inblandad i någon nummers[…]

V70N -07 Startar Ej

Det jag skulle kolla är: - Bränsletryck[…]