Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du har väl reklamerat prylarna? Annars blir det ju liksom lite svårt för leverantörerna att reagera om dom aldrig får veta vad som är bra eller dåligt. Och Biltema brukar aldrig vara sena att vara behjälpliga, det är min erfarenhet iaf.
Hej!

Brukar inte köpa Biltemas slitagesdelar av bildelar, tidigare dålig erfarenhet.
Köpte fyra bromskivor, fram och bak för en månad sedan. Volvo 940 som har funnits i många, många år. Volvos original klossar.
En av bromsskiva var kass och vilken? Pulserande bromsar. Höger fram var det efter viss felsökande.
Fick en ny bromsskiva.
Varför denna dåliga kvalitet och feltal av deras reservdelar, år ut och år in?
Att man chansar på Biltema kan beror på att bilen börjar bli gammal och Volvo vill ta lite mer för delarna.
Snålheten bedrar visheten. Kan nog stämma ibland.

Lennart
Ang. Biltemas skivor o belägg. Har själv använt dom flitigt på min förra Volvo, en S70, utan några som helst problem. Som med alla andra nya skivor o belägg oavsett härkomst krävs inkörning, och gör man inte det på rätt sätt spelar det ingen roll var dom kommer ifrån.
Hej!

Om skivan kastar även efter upprepad rengörning av navet med skavstål för att få en ren och snygg anläggnings yta mot skivan och problemet kvarstår = felaktig. Efter byte till en ny skiva och det var OK så måste det var skivan som det var fel på enligt min uppfattning
Kan bara se det som dålig kvalité på deras delar.

Lennart
[quote="kebabpizza"]Du har väl reklamerat prylarna? Annars blir det ju liksom lite svårt för leverantörerna att reagera om dom aldrig får veta vad som är bra eller dåligt. Och Biltema brukar aldrig vara sena att vara behjälpliga, det är min erfarenhet iaf.[/quot

Nu så har jag hållit på en hel djävla dag för att få ordning på skiten inte fan tror du väl att jag skulle försöka banka lös fanskapet efter det slitet som jag haft med att få dit skiten lär antagligen slå sönder navhållaren då det är dags att byta ut skiten. Det är bla detta som gör mig så förbannad, har du väl monterat då sitter du där.
Eller har du något bra råd.
"Jo de e så att jag inte är nöjd med passformen på era XXX skulle ni ta och byta ut den mot en bla bla bla och så vill jag ha en hyrbil under tiden medans ni fixar " Skulle inte tro det...
Jag blir också irriterad när det jävlas, men att spy galla över en leverantör på ett internetforum utan att denne har fått en chans att försvara sig först hör inte till god ton direkt. Och någonstans måste ju priset spela in, så köper man lågprisgrejor så får man kanske räkna med att råka ut för ett och annat måndagsex. (Jag har kanske bara haft tur, vad vet jag?) Annars kunde du ju köpt originaldelar och sluppit fundera på om passformen är bra eller dålig.
Jag köpte också en spindelled till tantens V70 på Biltema. Passformen med splinesen hade mycket övrigt att önska.

Men efter lite svordomar och en Dremel så passade "skiten". Men det var fan sista gången jag köpte sånt "chinacrap".
Tid är också pengar.
Snålheten bedrog visheten.

Det finns betydligt roligare saker att göra, än att ligga på garagegolvet.
camaro69 skrev:Jag köpte också en spindelled till tantens V70 på Biltema. Passformen med splinesen hade mycket övrigt att önska.

Men efter lite svordomar och en Dremel så passade "skiten". Men det var fan sista gången jag köpte sånt "chinacrap".
Tid är också pengar.
Snålheten bedrog visheten.

Det finns betydligt roligare saker att göra, än att ligga på garagegolvet.
Käns skönt att veta att man inte e ensam om just detta problem (inte för att jag önskar att någon skall drabbas av samma skit men det bekräftar det jag skrev)
Har varit på biltema i dag och påpekar detta men det enda som de erbjöd var att " om du kommer hit med delen så får du pengarna tillbaka" så då skulle jag altså ha rivit i sär skiten slagit ut spindelleden (och antagligen pajat navet) sedan åkt 9mil för att få tillbaka 198kr FUCK U
Sen så klagade jag på en nedre länkarm och då kollade hon i datorn och så sa hon att det beror på vilket chassie# du har -Ja men jag kollade i er katalog och där så står det att delen är till en V70n 00- Svaret blev "ja men det är bara en rekomendation"

Jag skulle inte ha frågat...
av jaob
Såg denna tråd för sent :(

Besiktade bilen igår och fick en 2a på spindelled vänster glapp...

Såg att den fanns för 189 kr på biltema och va väl ganska bra pris tyckte jag om man jämför med en orginal som kostar över 800 kr.
MEN den gick ju inte att få dit, det är fel splines på spindeln och det upptäckte ju inte jag först utan jag höl på att försöka pressa dit den ändå.
Tillslut såg jag att splinsen såg anolunda ut.
Tänkte göra en provisorisk lösning och slipa ner splinesen så jag kunde åka och köpa en ny. Men den passa ju inte då heller.
och som oldtimersmc säger så finns inte den koniska brickan med heller på den man köper på biltema, Och den måste man ha.

Åkte och köpte en ny på volvo ida för 780 kr med rabbat via volvokortet.
bilen är nu ombesiktad och godkänd.

Är väl ingen ide att åka tillbaka till biltema för att gnälla när man har slipat sönder skiten och även haft hål på dammasken.

Så en varning är på plats...
KÖP INTE Biltemes spindelled till en V70N-01
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]