PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av pevalge
Har en 142a med b20 som har blivit väldigt svår startad nu när det har blivit varmt? har gått bra att startat hela vintern men sen när det började bli varmt så blir den svår startad när den har ståt ett tag, men när den är varm startar den på en gång?
Hittar inga synliga fel på förgasaren eller tändsystemet förutom att det var lite erja i fördelningsloket
Nån som har någon ide
Användarvisningsbild
av bensinskalle
kolla om du har vettig gnista, har du inte de så kan du byta alla tänddelar. Det är billigt och en bra försäkring inför framtiden om att tändsystemet inte ska lagga.

Annars har jag inte något bra tips, borde vara något med förgasaren annars som är fel.

Alltid värt att kolla så du har ordentligt med förgasarolja i om du har su/ stromberg. Min strombergare på min 67:a får ryck när det blir torrt. Sen är det också smart att kolla membranet om du har strombergare.
av Frownlayer
det låter som tändstiften... eller så kan det vara tändningsinställningen...

när det är kallare så spelar inte tändning och stift så stor roll...
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Har NÄSTAN samma problem i min b20, inte så stor betydelse kanske men den sitter i en duett (a-traktor) . Tänkte bara fråga om du har fått igång din? I sånt fall, vad gjorde du? Jag har prövat nästan allt ! Först bytte jag tändstift, samt att jag bytte brytar spetsar, sen hade jag en granne här bredvid som var här och ställde någonting i själva motorn?! Han skruvade ur 1:ans tändstift, och skruvade med mejsel ? :S Fattade ingenting, o efter det har den knappt startat när den är kall, men när den är varm går den som en klocka ! Dock så var jag på vårat landställe i ca 40 dagar o då fick den stå, o nu när jag kom hem o skulle starta den så gick det inte, har försökt allt, ställt om tändningen inne i fördelar locket vid brytar spetsarna, tittat tändstiften. Får inte igång dne, det är som att den inte riktigt tänder, den står bara o tuggar på batteriet.. Någon som vet hur man skulle kunna åtgärda detta fel? (Ursäkta för den invecklade texten på din tråd)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har kollat om det finns en fin blåvit gnista eller har du ingen gnista alls? Har du kollat så det kommer bränsle till förbränningsrummen. Prova med lite startgas om du inte redan provat det förstås.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Hasse63
Det din granne gjorde var förmodligen en inställning av ventilerna, Då har man en spårmejsel och ½" eller 13mm blocknyckel och 0,40mm bladlått, justeringen görs under ventilkåpan.

Brytarspetsarna ska ställas med också det med 0,40mm bladmått och sen vrider man fördelaren till rätt tändläge DÅ ställer man tändningen.
Kolla upp detta och kolla sen gnistan genom att lägga ett stift med tillhörande tändkabel på ventilkåpan och vrida på nyckeln. Det skall då bli en gnista.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Ok så nu har jag kollat tändningen, samt försökt starta med startgas, inget funkade.. Dock så brummade den till när jag använde startgasen, har dock ej skruvat loss o kollat gnistan, Köp av fel storlek på tändstift hylsan.. Men eftersom den Brummade till så känns det inte som det är något fel på Gnistan, kan det vara att den ej får soppa? Några andra förslag vad man kan titta ?

MVH
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tolkar det som så att motorn startade under en kort stund med hjälp av startgasen, har jag rätt? Föreslår att du byter bränslefilter samt kontrollerar bränslepumpen, den kanske är utsliten.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Nja startar kan jag inte direkt påstå att den gör, dock så tänder den till. Ok, bytte bränslepumpen något efter jag fick den, (Förra ägaren skickade med en) kanske körde med den 1 vecka kanske mindre, dock gick den dåligare efter jag hade bytt, trodde det var Tändinställningen. När jag bytte bränsle pump såg jag även att det satt en liten pappers packning som halva hade ramlat bort, dock hittade jag ingen packning, så skar till 2 packningar själv, 1 från själva bränsle pumpen o en metallbricka, ca 1 cm tjock, och mellan brickan och motorblocket. Fel eller rätt ? Bränslefilter?.. Var sitter det ? Vill bara på peka att jag inte har några JÄTTE kunskaper inom detta ämne ;)
av Rådlös
Dom svar du har fått hittills räcker långt så jag skall inte motsäga dom. Men du skall få lite tips som kan vara nyttiga.
När du köper en tändstiftsnyckel så skall du välja en sådan här eller snarlik:
Bild
Tändstiftshylsor till hylsnyckelsatser är nog elegant och bra att titta på, men om man använder ett spärrskaft och hylsa till att dra ett tändstift så är risken stor att man drar alldeles för hårt. Detsamma gäller fasta blocknycklar. Därför är verktyget på bilden idealiskt för man kan knappast dra för hårt med det verktyget. (Om man inte är atlet i tungviktsklassen). Det finns siffror på hur hårt man skall dra, men jag har dessvärre inte dom tillgängliga. Det har säkert någon annan här?

Sedan är det så här med startgas: Om motorn tänder på startgas men inte på bensin, så är det något fel på bränsletillförseln. Felet kan vara från förgasaren och bakåt över pumpen, bränsleledningar och ner i tanken. Det som dom andra har skrivit om bränslefilter är en "frivillig" extrautrustning, ett litet genomskinligt plastfilter av engångstyp. Dom brukar kosta under en 50-lapp på välsorterade bensinstationer. Detta filter är mycket bra för att hålla koll på bränsletillförseln. Det skall alltid vara mer än 3/4 med bensin i filtret, och det får inte komma luftbubblor när motorn är igång. (Pumpen arbetar). Filtret sätter man på slangen mellan pumpen och förgasaren. Och mig veterligt, skall det vara en tjock packning/distansplatta mellan bränslepumpen och motorblocket. Filtret är också naturligtvis ovärdeligt nyttigt för att hålla borta föroreningar i bränslet så att dom inte kommer ända till förgasaren och in i motorn.

Om du vet att du har 100% koll på bränsletillförseln och den ändå inte startar på startgas, så ligger felet troligen i tändningen.
Nu kan det naturligtvis vara kombinationer av fel där denna hypotes inte stämmer, men då blir allt mycket svårare. Hursomhelst så har du här två felsökningsmetoder att börja med. Vi hoppas det leder till att du kan utesluta det ena felsymtomet och gå vidare på det som verkligen felar.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]