Dom svar du har fått hittills räcker långt så jag skall inte motsäga dom. Men du skall få lite tips som kan vara nyttiga.
När du köper en tändstiftsnyckel så skall du välja en sådan här eller snarlik:

Tändstiftshylsor till hylsnyckelsatser är nog elegant och bra att titta på, men om man använder ett spärrskaft och hylsa till att dra ett tändstift så är risken stor att man drar alldeles för hårt. Detsamma gäller fasta blocknycklar. Därför är verktyget på bilden idealiskt för man kan knappast dra för hårt med det verktyget. (Om man inte är atlet i tungviktsklassen). Det finns siffror på hur hårt man skall dra, men jag har dessvärre inte dom tillgängliga. Det har säkert någon annan här?
Sedan är det så här med startgas: Om motorn tänder på startgas men inte på bensin, så är det något fel på bränsletillförseln. Felet kan vara från förgasaren och bakåt över pumpen, bränsleledningar och ner i tanken. Det som dom andra har skrivit om bränslefilter är en "frivillig" extrautrustning, ett litet genomskinligt plastfilter av engångstyp. Dom brukar kosta under en 50-lapp på välsorterade bensinstationer. Detta filter är mycket bra för att hålla koll på bränsletillförseln. Det skall alltid vara mer än 3/4 med bensin i filtret, och det får inte komma luftbubblor när motorn är igång. (Pumpen arbetar). Filtret sätter man på slangen mellan pumpen och förgasaren. Och
mig veterligt, skall det vara en tjock packning/distansplatta mellan bränslepumpen och motorblocket. Filtret är också naturligtvis ovärdeligt nyttigt för att hålla borta föroreningar i bränslet så att dom inte kommer ända till förgasaren och in i motorn.
Om du vet att du har 100% koll på bränsletillförseln och den ändå inte startar på startgas, så ligger felet troligen i tändningen.
Nu kan det naturligtvis vara kombinationer av fel där denna hypotes inte stämmer, men då blir allt mycket svårare. Hursomhelst så har du här två felsökningsmetoder att börja med. Vi hoppas det leder till att du kan utesluta det ena felsymtomet och gå vidare på det som verkligen felar.