StringerBell skrev:andreas_lofgren skrev:StringerBell skrev:Det närmaste du kan komma FAKTA är att studera Bilprovningens statistik.
Den tar ju dessvärre hänsyn till vare sig vevhusventilation, cabmotorer, eller elfel. Läser man Bilprovningens statistik är antagligen Z4 helt överlägsen eftersom dennes fel inte kommer med medans Audins tändspolar och luftmassemätare upptäcks på Bilprovningen. Men det betyder ju inte att problemen inte finns.
Så är det naturligtvis, men fortfarande finns problemet med tillförlitlig statistik, och den sitter väl strängt taget bara tillverkare och försäkringsbolag på, som på decimalen kan räkna ut sannolikheten för ett motorhaveri på en D5 årsm. -08.
Statistik ja. Jo kanske går det bättre om vi tar ifrån *garantisidan*?
För försäkringsbolagen får bara in uppgifterna som verkstäderna ger dom. Alla verkstäder är individuella. En del rapporterar delen som ska bytas exakt, andra har inget emot att det rapportera in mer delar.
En verkstad jag hoppade in på ett tag hade följande bil.
En S80 T6 med ett sprucket rör precis i utgången på kat. Svetsbart enligt mej utan problem.
Men hur gjordes det hela?
Ett *katalysatorpaket* skulle bytas.
Följande blev då *följdfel*
1 Massmätare
4 lambdasonder
På detta fanns felsökning och annat.
Summan för paketet och allt?
Summa summarum 2002 = 38470 kronor.
I statistiken så ger det många fel, trots att inget av ovanstående var mer defekt än en spricka i ett rör för att han själv kört emot nånting.