Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
där ser man, fått för mig att C70 = cab, jaja.
BMW är ju ändå BMW. Hyrde en ettrig liten BMW-diesel förra sommarn, kommer inte ihåg vad modellen heter, men väldigt go att köra. Storleken var väl typ C30 om jag minns rätt. Hade inte blivit lessen om jag fått en sån :)
av semmelman
Coupén är i mitt tycke lite snyggare. :D
(alltså nån gång vid 2003-05 jag vet ej exakt kom den senare karossen då alla har plåtcab, innan kunde man välja tygcab el coupé)
Men hade jag vetat det jag vet idag om magnetkopplingar och kompressorer så hade jag nog köpt en cab...
Användarvisningsbild
av Blackhawk
2444ever skrev:...Hyrde en ettrig liten BMW-diesel förra sommarn, kommer inte ihåg vad modellen heter,
men väldigt go att köra. Storleken var väl typ C30 om jag minns rätt. Hade inte blivit lessen om jag fått en sån :)

Bild
Er det BMW 1-serie du evt. tenker på, f.eks. 116d / 116i / 118d / 118i osv.,
flere bilder og info her:
http://www.bytbil.com/nybilsfakta/versi ... 1920110301
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:
StringerBell skrev:Det närmaste du kan komma FAKTA är att studera Bilprovningens statistik.
Den tar ju dessvärre hänsyn till vare sig vevhusventilation, cabmotorer, eller elfel. Läser man Bilprovningens statistik är antagligen Z4 helt överlägsen eftersom dennes fel inte kommer med medans Audins tändspolar och luftmassemätare upptäcks på Bilprovningen. Men det betyder ju inte att problemen inte finns.
Så är det naturligtvis, men fortfarande finns problemet med tillförlitlig statistik, och den sitter väl strängt taget bara tillverkare och försäkringsbolag på, som på decimalen kan räkna ut sannolikheten för ett motorhaveri på en D5 årsm. -08.
av *pettson*
StringerBell skrev:
andreas_lofgren skrev:
StringerBell skrev:Det närmaste du kan komma FAKTA är att studera Bilprovningens statistik.
Den tar ju dessvärre hänsyn till vare sig vevhusventilation, cabmotorer, eller elfel. Läser man Bilprovningens statistik är antagligen Z4 helt överlägsen eftersom dennes fel inte kommer med medans Audins tändspolar och luftmassemätare upptäcks på Bilprovningen. Men det betyder ju inte att problemen inte finns.
Så är det naturligtvis, men fortfarande finns problemet med tillförlitlig statistik, och den sitter väl strängt taget bara tillverkare och försäkringsbolag på, som på decimalen kan räkna ut sannolikheten för ett motorhaveri på en D5 årsm. -08.
Statistik ja. Jo kanske går det bättre om vi tar ifrån *garantisidan*?
För försäkringsbolagen får bara in uppgifterna som verkstäderna ger dom. Alla verkstäder är individuella. En del rapporterar delen som ska bytas exakt, andra har inget emot att det rapportera in mer delar.
En verkstad jag hoppade in på ett tag hade följande bil.
En S80 T6 med ett sprucket rör precis i utgången på kat. Svetsbart enligt mej utan problem.
Men hur gjordes det hela?
Ett *katalysatorpaket* skulle bytas.
Följande blev då *följdfel*
1 Massmätare
4 lambdasonder
På detta fanns felsökning och annat.

Summan för paketet och allt?
Summa summarum 2002 = 38470 kronor.

I statistiken så ger det många fel, trots att inget av ovanstående var mer defekt än en spricka i ett rör för att han själv kört emot nånting.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
TT går bort, dem har bara blivit större och tråkigare med åren. Z4 är väl ok om man tycker att man står ut med hur dem ser ut. Men då lär man ju se till att köpa minst en med 2,5'a för att den ska vara nå rolig. Personligen hade jag skippat dem båda och köpt en Honda S2000 istället.
av semmelman
Blackhawk skrev: Bild
Er det BMW 1-serie du evt. tenker på, f.eks. 116d / 116i / 118d / 118i osv.,
flere bilder og info her:
http://www.bytbil.com/nybilsfakta/versi ... 1920110301
Jag hade nog gärna ramlat dit på en 116-118 om det inte vore för att jag tycker den är osedvanligt ful, ser ut som en vagga med den där gunglinjen nertill, vem vill åka runt i en vagga? Om den bara varit lite mer neutral och snyggare och lite aluminium i så hade den varit perfekt. Jag tycker fortfarande att den gamla 320serien är en av de snyggaste i bilvärlden men så ser de ju inte ut idag, det är svepande linjer till förbannelse och plast.
av semmelman
Det hade varit lite kul om Scania hade byggt bilar, deras motorer är ju "evighetsmaskiner" och kvalitén i absolut topp vad jag förstår, de borde bygga bilar oxå.

Kanske nån säger att de gör det, i Saab, men jag vet inte riktigt om de samarbeta nånting?
Användarvisningsbild
av Funk
Det hade varit lite kul om Scania hade byggt bilar, deras motorer är ju "evighetsmaskiner" och kvalitén i absolut topp vad jag förstår, de borde bygga bilar oxå.
Det har dom på sätt och vis gjort, och det blev kanske inte lika bra... Saab-Scania kanske låter bekant :wink:

I huvudfrågan så svarar jag Audi, jag hade gärna kört en A5 eller S5.

/Thomas
av semmelman
Det skrev jag ju, typ nästan, men det är sant enl wiki så "koorporerades (saab å scania) samman genom till exempel gemensamma utvecklingsdelar och tillverkning"... fast vet inte om det märktes... :P
Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]