Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Det visar bara hur lite de kan...det som sticker ut är med största säkerhet ett av lödbenen från sensorn. Någon har antagligen varit där och petat för att göra rent och då har lödbenet gått av. Det finns liksom inget i motorn som stämmer med beskrivningen "...ett litet koppar ben ur spjället vid tempsensorn...".
av Bromsarn
StefanT5 skrev:Ja de ville byta hela enheten.
De sa att det som sticker ut ur gallret kommer från fläkten att det är vanligt att när fläkten går sönder så skickar den ut delar så det har sönder sensorn med.
Men ska köpa mig sensorn och sen plocka isär.
Hoppas allt fungerar med enheten sen bara.
Tjena. Jag va inne på volvo för 2veckor sen med samma fel på min v70n-07. Som sagt så ville dom sälja hela ccm panelen för 6600kr. Har rätt nyligen köpt bilen och kände på vägen hem att det började blåsa varmluft fast ecc va inställd på 20gr. Mycket riktigt va sensorn av. bara benen va kvar innanför "gallret" läste tråden här och beställde en ntc givare på elfa och rev isär alltihop och kapade av benen lagom på nya ntc sensorn. sen vinklade jag in senorn så den ligger en bit in i själva tunneln och i mitten i tunneln så man inte kan komma åt den och ha sönder den igen. ganska pilligt med tanke på att benen på nya sensorn är något grövre än ett hårstrå när man löder, men fy fan så bra det blev :-)-) jag kopplade ur batteriet bara. själva demonteringen av mittkonsollen med stereo och ccm klarar alla. inte speciellt svårt att ta isär ccm:en heller. Man behöver inte bryta bort kretskortet i ccm:en utan bara lätta på lite för att få ur själva fläkt röret med det lilla kretskortet för sensorn. Som redan sagts så har inte fläkten nått med sensorn att göra utan köper man en fläkt så ingår det bara en fläkt och den tror jag sällan pajar. Den gör man bara rent när man endå har den borta..
av Fred
Visst är det en underbar känsla att fixa en sån här sak själv för 15 kr och veta att man inte gött "Volvo" med 6600 kr?! :twisted:
av Bromsarn
Fred skrev:Visst är det en underbar känsla att fixa en sån här sak själv för 15 kr och veta att man inte gött "Volvo" med 6600 kr?! :twisted:
Jag frågade om han drev med mej :shock: Och påtalade att det kostar 8kr och 40öre för en som kan. Han bara stirra med tom blick :D
av Fred
Återigen, han du pratade med lagar ingenting...han byter ut hela delar som alla andra auktoriserade volvomekar. För mig är det helt förkastligt! Om ett element går sönder på den inbyggda verandan river man väl inte hela verandan och ersätter den med en ny?!
av Bromsarn
Fred skrev:Återigen, han du pratade med lagar ingenting...han byter ut hela delar som alla andra auktoriserade volvomekar. För mig är det helt förkastligt! Om ett element går sönder på den inbyggda verandan river man väl inte hela verandan och ersätter den med en ny?!
Jo. om man är anställd på volvo 8)
av semmelman
Om jag tittar in genom gallret på min ser jag en u-formad märla eller rättare sagt två stycken som sitter ihop, tillplattade oxå, ena skakeln på u-et är mitt i tunneln och den andra skakeln ansluter till väggen, någon tunn tråd ser jag inte, är det nån som haft av den tunna tråden då? (det här på en C70 men det måste va samma)
Användarvisningsbild
av wissel
Fred skrev:Återigen, han du pratade med lagar ingenting...han byter ut hela delar som alla andra auktoriserade volvomekar. För mig är det helt förkastligt! Om ett element går sönder på den inbyggda verandan river man väl inte hela verandan och ersätter den med en ny?!
Jodå det gör man väl alltid...på Bilia. :x
av Sukido
Har också problem med ac:n. Kollade om fläkten snurrade. Det gjorde den inte. Konstigt, eftersom den byttes för ca ett år sedan. Vid närmare granskning med förstoringsglas visade det sig att ett av benen på sensorn var av. Ska nu köpa ett nytt på ELFA, men min fråga är: Slutar fläkten att snurra för att inte sensorn fungerar, eller kan det vara ytterligare fel i ECC?
av Fred
Sukido,

Jag kan tyvärr inte svara säkert på din fråga men jag skulle bli mycket förvånad om fläkten går på samma krets. Jag tror att sensorn fungerar genom att olika temperaturer ger olika resistans och då borde inte en fläkt kunna vara kopplad på samma krets.

Kolla så att inte fläkten är igengrodd av damm och smuts, det kan gå ganska fort beroende på miljön i kupén. Om du ändå ska byta sensorn så är det ju lätt gjort att rengöra fläkten.

Kort uppdatering: bilen har startat utan problem v[…]

Du kan se hur jag gjorde på V40 -01 10 min j[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu har jag haft en liten paus, men idag tog jag oc[…]

är det någon som har fått felkod[…]