- ons 22 jun 2011, 22:19
#541243
Tja tändstiftet har egentligen alldeles för kallt porslin eftersom du fått avlagringar på porslinet. Det ska bli så hett att det självrenar sej. Däremot kan det bli kvar rester på elektroden. Men det är väl en avvägning volvo gjort eftersom det stiftet rekommenderas.
Spetsen finns kvar på mittelektroden vilket visar att stiftet inte är speciellt slitet.
Det stiftet har långt liv kvar.
MEN jag hade slängt det.
När bilen gått sina första 12000 mil så finns egentligen ingen vits med att ha såna longlifestift. Bilen kommer alltid att dra lite mer olja ju äldre den är, den kommer alltid att på ett eller annat sätt ge stiften lite stryk genom föroreningar eller adaptioner, även körsättet påverkar livslängden. Det gör att stiften kommer inte att vara lika vackra till sin 24000 mils dag. Och efter 24 så kommer dom nya absolut inte vara vackra på 36000 dagen. Istället då för att betala idiotpengar för stiften så köper man stift som är av god kvalitet till bättre pris. Då har man råd att byta dom oftare för att hålla det optimerat. Även om du nu vill byta t.ex briskstiften på 6000 mila intervall eller för den delen 3000mila så får du fruktansvärt många tändstift för samma pris som EN uppsättning orginalstift a´la platina.
Spetsen finns kvar på mittelektroden vilket visar att stiftet inte är speciellt slitet.
Det stiftet har långt liv kvar.
MEN jag hade slängt det.
När bilen gått sina första 12000 mil så finns egentligen ingen vits med att ha såna longlifestift. Bilen kommer alltid att dra lite mer olja ju äldre den är, den kommer alltid att på ett eller annat sätt ge stiften lite stryk genom föroreningar eller adaptioner, även körsättet påverkar livslängden. Det gör att stiften kommer inte att vara lika vackra till sin 24000 mils dag. Och efter 24 så kommer dom nya absolut inte vara vackra på 36000 dagen. Istället då för att betala idiotpengar för stiften så köper man stift som är av god kvalitet till bättre pris. Då har man råd att byta dom oftare för att hålla det optimerat. Även om du nu vill byta t.ex briskstiften på 6000 mila intervall eller för den delen 3000mila så får du fruktansvärt många tändstift för samma pris som EN uppsättning orginalstift a´la platina.