Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tja tändstiftet har egentligen alldeles för kallt porslin eftersom du fått avlagringar på porslinet. Det ska bli så hett att det självrenar sej. Däremot kan det bli kvar rester på elektroden. Men det är väl en avvägning volvo gjort eftersom det stiftet rekommenderas.
Spetsen finns kvar på mittelektroden vilket visar att stiftet inte är speciellt slitet.
Det stiftet har långt liv kvar.
MEN jag hade slängt det.
När bilen gått sina första 12000 mil så finns egentligen ingen vits med att ha såna longlifestift. Bilen kommer alltid att dra lite mer olja ju äldre den är, den kommer alltid att på ett eller annat sätt ge stiften lite stryk genom föroreningar eller adaptioner, även körsättet påverkar livslängden. Det gör att stiften kommer inte att vara lika vackra till sin 24000 mils dag. Och efter 24 så kommer dom nya absolut inte vara vackra på 36000 dagen. Istället då för att betala idiotpengar för stiften så köper man stift som är av god kvalitet till bättre pris. Då har man råd att byta dom oftare för att hålla det optimerat. Även om du nu vill byta t.ex briskstiften på 6000 mila intervall eller för den delen 3000mila så får du fruktansvärt många tändstift för samma pris som EN uppsättning orginalstift a´la platina.
Tack!
Kan de ha suttit från början, 18 000 mil har bilen gått?

Okej... nu då eftersom jag är okunnig, kan jag be expediten på Mekonomen att hitta ett icke platinastift som funkar till min C70 –01? Ska värmetal och hårdhet (vilket inte jag förstår nåt om) va likadant som på det som satt eller finns det nåt mer att tänka på?
För jag har läst nu om folk som bytt stift och bilen gått som skräp så jag vill gärna få rätt. Att de inte behöver va platina längre den logiken köper jag och tackar för.
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
semmelman skrev:...
De var lite dyra att bara slänga bort om det skulle va 10 000 mil kvar i dem. Om de kostat femti kr styck hade varit en annan femma då hade jag ju slängt i dem, men nu vill jag få lite vägledning innan... slänger inte bort tusen spänn så där lätt, så rik är jag inte. :)
...
Ska man va petig så: om de du har teoretiskt skulle ha 10 000 mil kvar, men att du ändå köper nya för säg 400:- som skulle räcka i 10 000 mil, så är det faktiskt 400:- du slänger bort, inte 1000:- :)
2444ever skrev: Ska man va petig så: om de du har teoretiskt skulle ha 10 000 mil kvar, men att du ändå köper nya för säg 400:- som skulle räcka i 10 000 mil, så är det faktiskt 400:- du slänger bort, inte 1000:- :)
Haha! Fast de nya skulle kosta över tusen. Men det blir lite som du skriver ändå, förstår vad du menar kanske, fast om jag ska tänka så där så snurrar det bara till sist, min hjärna är inte byggd för såna räknekullerbyttor. :D
Han kanske faller till föga lite lättare när vi är två elever. :lol:

Vilken typ sade manualen bara: Spark plugs: Champion RC87PYP (or equivalent)
2003 iofs men kanske samma för 2001or. Men NGK kanske har översättningstabeller eller egna tabeller för olika modeller...

Hitta en tabell på NGK: (http://www.ngksparkplugs.com/part_finde ... efault.asp)
Bild

– Kan jag välja alla fem olika sorter då, Standardstift t ex heter då BKR6ES, så man ska förstå det? Ja det bör det va.
Ja det där med tändstiften tycker jag är lite svårt att veta när dom ska bytas, dom kan se jättefina ut men likförbannat går bilen bättre efter ett byte och det fast dom gamla såg bra ut. Ibland kan det vara så att man drar av och sen sätter tillbaks hatten (kabeln) på stiftet så funkar det bättre eftersom det blev bättre kontakt då mellan stiftet och anslutningen (oxid).

Men att behöva betala 1000:-för fem stift ??:-/ Nej inte jag då utan hellre då att åka till typ Mekonomen (eller någon annan dock inte Biltema) och betala hälften eller drygt och få likvärdiga eller kanske t.o.m. bättre stift.

Att bara snåla på stiftbytet är bara dumt även om nu stiften kanske håller 20000mil, själv byter jag typ minst varannan service oavsett och för mej kostar sällan 4 nya mer än 400:- vilket jag anser överkomligt.

Dumsnålhet lönar sej sällan :-O)
Tycker det är intressant med varningar om biltemastiften. Som för övrigt inte har nåt med biltema att göra? Det är inga delar tillverkade åt just biltema.
Det är BRISK standard tändstift ur brisks sortiment, dom är minst lika gamla tillverkare som NGK och dom är precis lika världsledande. Det är i vår del av världen dom anses magiska och nya. Eftersom dom bara kostar runt 30kr styck verkar vara som det alltid är. Man förknippar det med skräp helt enkelt. Men vad jag förstår verkar ingen som varnar för dom någonsin kört på dom eller för den delen ens veta nån som just kör på dom. Däremot eqyeem stiften som biltema har och som fasas ut om jag fattat rätt, dom är inte mycket att hänga i granen, dom har varit en källa till problem för många, oftast genom taskiga tabeller och ibland genom att stiften hållit låg kvalitet. Det lite märkliga är att alla bilar jag monterat brisk i fått mjukare gång på tomgång, men även en mjukare gång igenom registret. Dom stiftsorter som ersatts är Volvo, Ngk, Nippon, Bosch. Och alla dom som sagt hörs en skillnad på vid första start, vilket jag absolut inte kan förklara. Ingen har rapporterat problem varesej vid körning eller besiktningar och som sagt jag är supernöjd trots att jag kör chippat och både kör både finkörning och med utväxta horn. Se nu inte det här som reklam för just biltema utan det är briskstiften jag pratar om.
Hur gick det då? Jo, de hade inte standard NGK på mekonomen så det blev V-power enl koden ovan BKR6E, för ynka 60kr styck, satte dit dem och det svåraste var att den där gummiringen inne i hylsan som nyper om tändstiftet så stiftet lätt ska komma upp ur hålet nöp så jävligt så jag sen när jag skruvat fast stiften inte fick upp hylsan... det höll jag på men nån timme bara det, men sen hitta jag en gammal hylsa som lossnade lättare från stiftet. :P
Nåväl, tomgången tycker jag går lite råare liksom, men den är pigg som vanligt och kanske lite mer bett i, svårt att säga, kan va inbillning, den var ju inte direkt slö innan heller. Den lät bra under gång, bara tomgången och när man gasar lite stillastående som den går lite rått, om det gick mjukt förut. Men kan va inbillning svårt sånt där. Nåväl funkar gör det.
Hur är det på femcylindriga bilar, märker man om den går på bara fyra cylindrar? Inte för att den gick så dåligt men undra bara...
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]