Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Finns en massa motstridiga uppgifter om att dom fosila bränslena håller på att ta slut. Denna begränsade resurs har dom hotat med att den ska ta slut sedan
70 talet.
Vilka är "dom" i det här sammanhanget? Tänk om "dom" har fel? Oavsett filket tycker jag att det är ansvarslöst att i princip basera hela mänsklighetens energibehov på en ändlig resurs som dessutom bidrat till ett nettotillskott av koldioxid i atmosfären. Klimateffekten kan man altid diskutera, men tänk om det faktiskt är så att det är vi människor som orsakar den?
Jag har inte ännu sett en mack som inte haft bensin i tankarna, jag har inte heller sett eller hört att oljan har tagit slut någonstans. Vad vi vet så kanske detta bara är början på olje eran och tvinningen av den samma.
Vad vi vet..? Ja, vad vet vi om detta? VI vet inte ett skit och då är det väl rätt vättigt att ha en en reservplan?
Att sedan bönder i fattiga länder odlar detta för att lönsamheten är större i det än spannmål är ännu ett nederlag då det bär med sig följder som svält och fattigdom..
Är det bättre att ha med ostabila stater, diktaturer och religiösa fanatiker att göra bara för att vi vill ha deras olja? Det dör folk på grund av olja också.
av mojja
llesrof skrev:
Spoiler »

Reservplan = bygg ut kärnkraften och skapa ett överflöd av elektricitet så att den blir näst intill gratis. Börja tillverka miljarder priusar och låt alla ha lika tråkigt.

Men just det hur skulle då dagens adel sko sig ?:-/
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Satte in spoiler för överskådligheten
Användarvisningsbild
av crumpets
mojja skrev:
Spoiler »
.
Energiinnehåll:

1 liter bensin 9,06 kWh
1 liter diesel 9,8 kWh
1 liter E85 6,3 kWh

Etanolen slösas det med eftersom utbudet av flexifuelmotorer tyvärr är riktigt dåligt optimerade för etanol med alldeles för lågt komp.
Hursomhelst så kör man alltså med dina siffror på 6.86kwh energi/mil på diesel och 7,56 på e85.
Ingen vansinnesskillnad och med en modernare motor knappar alltså etanolen in rejält. Ska t.ex. bli kul att se vad en snålkörd T4F kan uppnå.
av mojja
Undrar hur det hade varit om 50% av jordens bilpark hade drivits på etanol. Antar att 50% av jordens befolkning då svält. Hellre mätt i magen än drivmedel i tanken.
Användarvisningsbild
av crumpets
Dålig logik.
Ingen påstår att etanolen ska räcka till 50%.
Etanol, biogas, biodiesel, eldrift, DME, osv. Listan är lång på biobränslen som kommer behöva användas sida vid sida.

Sedan tar odling av socker för godis, samt grödor för att göra sprit för att bli packad på extremt mycket större arealer. Att beskylla etanolbränsletillverkningen för att ta odlingsmark är inget annat än löjeväckande.
Köttindustrin tar också vanvettiga arealer.

Jag äter kött och godis, dricker sprit då och då och röker även tobak ibland. Alltså är jag för att slösa odlingsmark på lyxkonsumtion.
De flesta gör precis som jag och om vi alla skar ner på det totala slöseriet för att istället få odlingsmark till miljövänligt bränsle så skulle vi ha enorma mängder etanol som inte behövde ta en kvadratmeter från mat...
av MattiasD
mojja skrev: Finns en massa motstridiga uppgifter om att dom fosila bränslena håller på att ta slut. Denna begränsade resurs har dom hotat med att den ska ta slut sedan
70 talet.
Spoiler »
Tycker det är bra att nuvarande regering tar tag i detta och har sett igenom denna stora bluff.
Senast idag kom uttalade sig BP att Norges olja är slut om 8,5 år. Långt innan dess kommer Norger sluta att exporera olja och använda den egna oljan för eget bruk och vi i sverige måste ersätta 1/3 av importen från annat håll. Världens olja räcker i 46 år och samma sak gäller där. Långt innan dess kommer oljeproducerade länder att sluta exporera och oljan kommer att skena i pris. Nu är kanske dessa siffror exakta, utan det viktiga är ju att inse att oljan inte räcker speciellt länge till och det är dumt att bygga hela vår energiförsörjning på en sån skör energikälla.

http://norran.se/ekonomi/article1172286.ece

Att biobränslen skulle vara orsaken till svält är en annan populär myt. Idag är det ingen brist på åkermark. Att vi har svält i världen beror på att bönder i fattiga länder konkureras ut med billig mat som dumpas från rika västvärlden. Krig är en annan orsak, och givetvis att folk fördrivs av tex oljebolag.

Jag ser ingen bluff i etanol. Det vore intressant att veta exakt vart i ligger bluffen. Jag har senaste åren försökt hänga med i debatten, lästa studier, mm, och jag ser ingen bluff i etanol.
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Kortade ner citering
av llesrof
mojja skrev:Undrar hur det hade varit om 50% av jordens bilpark hade drivits på etanol. Antar att 50% av jordens befolkning då svält. Hellre mätt i magen än drivmedel i tanken.
Det verkar råda delade meningar om det också. Stor del av etanolen framställs av sockerör och mig veteligen så används denna råvara mest till sockerframställning. Möjligen skulle ett upptrissat råvarupris på socker leda till att de svältande barnens godis, läsk och kakor blir dyrare, men det tror jag inte påverkar deras liv i någon större omfattning. Ja, det exemplet var kanske något tillspetsat. Det framställs etanol av andra grödor också.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e69807.ece

För att ställa om 10 % av fordonstrafiken till etanol i EU och USA skulle vi behöva använda 30 70 % av de nuvarande åkerarealerna till etanolproduktion. Fördelen med etanol är att man kan tillverka det av ganska mycket.
http://www.sjv.se/omjordbruksverket/dus ... 01258.html

Brasilien verkar vara rätt duktiga på det där med etanol och har vart det under många år, men det finns en baksida som stavas arbetsvillkor och miljö: http://www.e24.se/business/ravaror/det- ... 134915.e24
Nu skall ingen inbilla mig att fossila bränslen är bättre med tanke på vad det är för länder man måste gå till sängs med för att få deras olja. Och miljön... behöver jag ens nämna växthuseffekt, Exxon Valdez och BP? Många av problemen med etanol går att styra med politiska medel. Och politik handlar enbart om ambition och vilja.
Användarvisningsbild
av SvenB
mojja skrev: Hade även velat veta hur många av er som orkar traska runt i kärrorna 3-5 tusen mil per år. När man inte tankar så är bilen på service och vise versa.

Etanol är från början ett skit bränsle som är dyrt att framställa och att frakta runt. Att sedan bönder i fattiga länder odlar detta för att lönsamheten är större i det än spannmål är ännu ett nederlag då det bär med sig följder som svält och fattigdom..
Jag har under fler år kört 6-7000 mil/år i Volvo 2,0F och 2,5FT (Bilarna körs c:a 15.000 mil/år). Service görs på samma intervaller som åkeriets diesel och bensinbilar då dessa var aktuella, ungefär en gång i månaden. Tankning görs en gång varje pass. Det gjordes även med bensin och dieselbilar. Jag vet inte vilka länder du tänker på när du säger att Etanol "för med sig svält och fattigdom"? Vet du vad du pratar om när du kommer med sådana påståenden? Ett exempel från OK/Q8:s hemsida: Under 2011 har OKQ8 importerat etanol från Spanien, Ungern, Rumänien, Frankrike, Serbien. Vi köper dessutom etanol från Sverige. Slut på citat.
av llesrof
KKR skrev:
mojja skrev: Ett exempel från OK/Q8:s hemsida: Under 2011 har OKQ8 importerat etanol från Spanien, Ungern, Rumänien, Frankrike, Serbien. Vi köper dessutom etanol från Sverige
Ursäkta min kritiska läggning... men varifrån kommer råvarorna till denna etanol? Varifrån själva etanolen kommer säger inte något om huruvida folk svälter på grund av stigande råvarupris eller inte. Fast det kanske är underförstått att råvaran till etanolen kommer från samma länder?

Att folk svälter på grund av höga råvarupriser är till största delen politik och snedfördelning av resurser. I vår del av världen äter vi tills vi spyr, blir överviktiga och drabbas av en massa andra välfärdssjukdomar. Vad har det med etanol och råvarupriser att göra? Jo. eftersom vi har mer mat än vad vi behöver så borde det i teorin vara möjligt att omfördela detta överskott till de som inte har råd med mat på grund av det ökade råvarupriset etanolframställningen påstås medföra. Eller så gör vi etanol på det vi inte orkar äta. Borde det inte vara möjligt att lägga resurser på att konstbevattna områden i fattiga länder och odla råvara till etanol där? Det skapar sysselsättning och drivmedel. Alla vinner på det. Måste man dessutom framställa etanol av sådan råvara som kan ätas? Jag är inte så insatt men det är möjligt att spannmål är det som ger mest etanol för pengen. Sockerrör och sockerbetor används i stor utsträckning men det vore väl en ren välgärning mot oss själva att köra bil på sockret istället för att äta det? Just socker är ju en stor orsak till att många drabbas av välfärdssjukdommar. Okej, nu gör man inte bara socker av rör och betor, man gör även käk, typ betfor, till kusar och andra kreatur.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mojja skrev:Undrar hur det hade varit om 50% av jordens bilpark hade drivits på etanol. Antar att 50% av jordens befolkning då svält. Hellre mätt i magen än drivmedel i tanken.
2-3% av jordens millitärbudget räcker till att utrota värlssvälten, så om någon hade tyckt att det varit intressant att utrota värlssvälten hade det varit busenkelt och inte heller kostat speciellt mycket. Nu är det ju så att ingen bryr sig ett skit om de som svälter, det är ju 100.000 ggr viktigare att sälja och köpa vapen.

NU är ju ingen intresserad av att göra det så svälten lär fortsätta vare sig vi kör på Bensin, Diesel eller Etanol.
Volvo 850 som ej startar

På 1994 års modell bör där v[…]

Förmodligen jordfel bak. Blinkers är int[…]

Har både haynes boken och ett separat elsc[…]

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]