Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
#538988
Såg på nyheterna att dem vill sluta subventionera E85 nu för att den har "introducerats" färdigt. ..



Om detta sker så dör väl E85 ut helt !!
Användarvisningsbild
av SvenB
#539013
Jo, men det var väl ingen "nyhet". Det rör ju sig om det som är allmänt bekant att förmånsvärdessubventionen troligtvis försvinner vid årsskiftet. Men det är många remissinstanser som är emot det, så vi får se vad som händer.
av MattiasD
#539157
Det handlar som sagt enbart om det reducerade förmånsvärdet för tjänstebilar. Inte E85! Det är ändå billigast sedan en tid tillbaka att köra på etanol. Nu blir det tydligare att bensinbil är billigare än dieselbil, och etanol är billigare än bensin. Fossilsoppan kommer inte att bli billigare utan bara dyrare! Dessutom kanske Svensson själv vill ta ansvar och hellre satsa på förnyelsebart? Så även om det reducerade förmånsvärdet försvinner för etanolbilar finns det många goda skäl att välja etanolbil. Som KKR också skriver får regeringen ta mycket kritik för deras märkliga miljöpolitik.
av mojja
#539162
Och det lär inte dröja innan etanolen beskattas på samma vis som alla andra drivmedel. Har sagt det innan och säger det igen etanol som bränsle är dödfött. Betydligt dyrare att framställa,sämre verkningsgrad,tätare servicar o.s.v listan kan göras lång.

Äntligen en regering som insett detta och tar tag i det.
av MattiasD
#539167
Nu kommer alla dessa märkliga uttalanden baserade på eget tyckande varvat med myter. Men vi tar en sak i taget. Förnyelsebara bränslen självklart dyrare att framställa. Olja är ju bara att pumpa upp. Men den tar slut då det är en begränsad resurs. Etanol höjer verkningsgraden och förbrukningen av energi minskar. Att det ska vara så svårt att fatta och det vanligaste myten är att förbrukningen ökar då folk inte förstår att det är skillnad i energimängd. Alla förnyelsebara bränslen behövs och det finns bara en döfödd energikälla och det är fossila bränslen.
#539168
Hej,

Kan någon förklara för mej varför bilindustrin satsade på att etanolkonvertera
bensinmotorer i stället för dieselmotorer? Bussar har ju kört på etanol länge.
Och om jag inte minns fel så testade SAAB en etanolkonverterad diesel som inte
ökade förbrukningen jämfört med diesel.

Etanoldieslar kanske skulle vara en bättre väg framåt då dieslar i allmänhet ökar
i poppularitet.
Användarvisningsbild
av crumpets
#539170
mojja skrev:Och det lär inte dröja innan etanolen beskattas på samma vis som alla andra drivmedel. Har sagt det innan och säger det igen etanol som bränsle är dödfött. Betydligt dyrare att framställa,sämre verkningsgrad,tätare servicar o.s.v listan kan göras lång.

Äntligen en regering som insett detta och tar tag i det.
Sämre verkningsgrad...? I think not. Måhända lite sämre än diesel, men bättre än bensin. Och då har vi inte ens sett riktigt optimerade etanolmotorer.
av mojja
#539174
MattiasD skrev:Nu kommer alla dessa märkliga uttalanden baserade på eget tyckande varvat med myter. Men vi tar en sak i taget. Förnyelsebara bränslen självklart dyrare att framställa. Olja är ju bara att pumpa upp. Men den tar slut då det är en begränsad resurs. Etanol höjer verkningsgraden och förbrukningen av energi minskar. Att det ska vara så svårt att fatta och det vanligaste myten är att förbrukningen ökar då folk inte förstår att det är skillnad i energimängd. Alla förnyelsebara bränslen behövs och det finns bara en döfödd energikälla och det är fossila bränslen.

Finns en massa motstridiga uppgifter om att dom fosila bränslena håller på att ta slut. Denna begränsade resurs har dom hotat med att den ska ta slut sedan
70 talet.

Jag har inte ännu sett en mack som inte haft bensin i tankarna, jag har inte heller sett eller hört att oljan har tagit slut någonstans. Vad vi vet så kanske detta bara är början på olje eran och utvinningen av den samma.

Skulle vilja se hur många utav er etanol åkare som hade valt en etanol bil om om etanolen hade beskattats på samma vis som bensin,diesel. Hade även velat veta hur många av er som orkar traska runt i kärrorna 3-5 tusen mil per år. När man inte tankar så är bilen på service och vise versa.

Etanol är från början ett skit bränsle som är dyrt att framställa och att frakta runt. Att sedan bönder i fattiga länder odlar detta för att lönsamheten är större i det än spannmål är ännu ett nederlag då det bär med sig följder som svält och fattigdom..

Tycker det är bra att nuvarande regering tar tag i detta och har sett igenom denna stora bluff.
av MattiasD
#539175
V60D5AWDPolestar skrev:Hej,

Kan någon förklara för mej varför bilindustrin satsade på att etanolkonvertera
bensinmotorer i stället för dieselmotorer? Bussar har ju kört på etanol länge.
Och om jag inte minns fel så testade SAAB en etanolkonverterad diesel som inte
ökade förbrukningen jämfört med diesel.

Etanoldieslar kanske skulle vara en bättre väg framåt då dieslar i allmänhet ökar
i poppularitet.

Det stora felet med etanol är ju att ingen satsat fullt ut på etanol, utan på E85. Fördelen med E85 är att biltillverkarna med mycket små medel kunnat E85 konvertera bensinmotorer. Därför tycker jag alla bensinmotorer som säljs idag borde klara E85. Men motorn kan inte dra nytta av etanolens fördelar som högre oktan. Nästa naturliga steg hade varit etanoloptimerade motorer, både otto och diesel, som går på 100% etanol. BSR etanolkonvererade en Saab diesel med en förbrukning på 0.5 l/m etanol. Det är överlägset lite förbrukning i energi. Men även en ottomotor optimerad för etanol skulle ha en låg förbrukning och då skulle man också slippa alla nackdelar förknippade med dieselmotorn. Saab hade ju även en motor på gång med variabel kompression som kunde dra nytta av etanol med extremt låg förbrukning, även på bensin.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av mojja
#539176
crumpets skrev:
mojja skrev:Och det lär inte dröja innan etanolen beskattas på samma vis som alla andra drivmedel. Har sagt det innan och säger det igen etanol som bränsle är dödfött. Betydligt dyrare att framställa,sämre verkningsgrad,tätare servicar o.s.v listan kan göras lång.

Äntligen en regering som insett detta och tar tag i det.
Sämre verkningsgrad...? I think not. Måhända lite sämre än diesel, men bättre än bensin. Och då har vi inte ens sett riktigt optimerade etanolmotorer.

Då måste jag ha missuppfattat något ?:-/ Hur kommer det sig att det behövs 1.2 liter etanol för en viss sträcka när det bara behövs 1 l bensin eller 0.7l diesel.

Bara ett typ exempel.

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]