Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
Viktigt är att fälg och bromsskiva är helt rena på sina anliggningsytor, har man en massa rost och annat där kvittar det hur hårt bultarna är dragna för de lossar ändå. Mer än hälften av alla kundbilar jag tar av hjulen på måste rengöras innan montering. Samma fenomen kan man få vid bromsskivebyte om inte naven är rena. Är allt rent och snyggt, rätt fälgar på rätt bil, rätt bultar dragna med moment, gärna efterdragna så finns inte en möllighet att hjulen lossnar.
av blådåren
Skaffa absolut navringar !!!, bultarnas uppgift är endast att dra fast fälgen mot navet!!.
navet är avsett att hålla bilens tyngd och att hålla fälgen centrerad mot navet.
Om navringen saknas så kan fälgen belasta bultarna i olika riktningar, vilket gör att dom till sist lossnar.
av blådåren
lagarde skrev:Tänkte på en annan grej.
Om man kan ringa till föregående ägare och kräva kompensation eller att han köper tillbaka bilen.
För något måste ju vara galet och det är ju han som bytt fälgen.
Eller är det kört med det.

Säger som "pettson" .

Du som förare är ansvarig för att fordonet du kör är säkert!!.
Någons "ord" håller inte som bevis när du själv är den som kör fordonet, dessutom har du ju som sagt ett eget ansvar och rimligen också ett eget intresse i att bilen du sitter i är säker att köra !.

Men moraliskt har säljaren ett ansvar att lämna riktiga uppgifter, men han kanske inte begrep bättre ?, tillbaka på ruta ett mao !!.
av lagarde
Hej igen

Blev uppringd idag av besiktningsmannen angående min krockade S70.
Dom kommer lösa in den , blev erbjuden mellan 20-22000 kr.
Är det ett okej pris eller kan man få ut mer.
Den har rullat 32500 mil ungefär och är en 97a men var väldigt fin i lacken och gick riktigt bra.
Ac fanns på den.

Christian
av *pettson*
lagarde skrev:Hej igen

Blev uppringd idag av besiktningsmannen angående min krockade S70.
Dom kommer lösa in den , blev erbjuden mellan 20-22000 kr.
Är det ett okej pris eller kan man få ut mer.
Den har rullat 32500 mil ungefär och är en 97a men var väldigt fin i lacken och gick riktigt bra.
Ac fanns på den.

Christian
ta ett listpris på blocket? Du ser ju vad folk vill ha? Samt jämför det med vad en bilhall vill ha? Där är priset.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]