NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddan80
God kväll! Tänkte bara avsluta med att berätta att sköljningen gick bra. Omega 907 i och 10 min tomgång ut med denna råoljelika sörja, i med nytt filter och rusta oljan. Körde ca 10 mil och ut med en mörkbrun sörja och till slut nytt filter igen och i med q8 formula exel 5w-40. Svårt att läsa av stickan nu så klar är oljan..och nu är det väl bara att njuts av sommarens bilsemestrar och vänta på att motorn ska rasa.
Ps När jag köpte bilen fick jag fylla på ca 1 liter olja, ok tänkte jag dom kanske glömde skvätten oljefiltret tar men när jag såg oljefiltret så började man verkligen undra om dom överhuvudtaget gjort service på bilen... Jag hoppas verkligen det var omegat som förde med sig all den skiten till filtret..eller så tyckte servicekillarna att filter och olja gott kunde rulla 2000 mil till för det är ju ändå en longlife olja dom rekomenderar..

Mvh/fredrik
av mickest
Inte för att va dryg men pennasol super pace är "minst" lika bra som den där okq8 oljan du hällde i, du bytte olja i onödan :D
av KenZoo
Jag tänkte ta med egen olja till 2,0 servicen .

vilken kan ni rekommendera?

Jag är medveten om att denna pennasol duger bra.
men jag vill gärna ha en castrol som inte kostar som den bilia har.

Har en C70N T5 -06 och jag kör inte under extrema förhållanden eller hårt.

Kollade lite på mapodo.de men där gick jag vilse direkt. =)

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur mycket tar bilia för oljan som ingår i servicen egentligen? Finns det verkligen nån riktig summa att spara...?
Användarvisningsbild
av SvenB
Vet inte vad Bilia tar, men Skobes tar 147.50/lit. Men KenZoo, det uppskattas nog inte att du kommer med en egen oljedunk till Service 2,0. Frågan är om du ens får förlängd Volvo Assistans om du kommer med en olja som inte tillverkaren rekommenderar. I vilket fall som helst har jag för mig att verkstaden har möjlighet att lägga på X % på verkstadsnotan om du har egna grejor.
av KenZoo
Det är därför jag vill ha en Castrol och inte nån pennasol :)
så man slipper reta upp gubben som ska meka
Användarvisningsbild
av ThomasT
KenZoo skrev:Jag tänkte ta med egen olja till 2,0 servicen .

vilken kan ni rekommendera?

Jag är medveten om att denna pennasol duger bra.
men jag vill gärna ha en castrol som inte kostar som den bilia har.

Har en C70N T5 -06 och jag kör inte under extrema förhållanden eller hårt.

Kollade lite på mapodo.de men där gick jag vilse direkt. =)

Tack på förhand.
Du måste kolla i instruktionsboken för att se vilken klassning som din olja ska ha...

Kanske denna: http://www.mapodo.de/castrol-slx-prof-l ... 1-ltr.html ?

.
av KenZoo
Tack för länken, det är den finare oljan A5/B5 så den kommer funka kanon.

Nu gäller det att hitta 5 liter dunk så man kan komma ner i priset lite =) ..

men tack ännu en gång.
Användarvisningsbild
av crumpets
Har du räknat nåt på detta?
En femilters med castrololja går på ca 8:50 euro litern. Vad är det i T5:an? 5 liter? Då har man sparat ca 60kr litern gånger fem. 300kr. Detta förutsatt att de skickar fraktfritt. Troligen kommer du alltså att få dela frakt med mins en till, för att i slutändan tjäna 100-200kr på en hel service.
Jag ställer mig lite tvekande kring detta... Köpa egen olja tror jag bara man får bra vinst på om man sedan gör servicen själv.
Användarvisningsbild
av SvenB
KenZoo skrev:Det är därför jag vill ha en Castrol och inte nån pennasol :)
så man slipper reta upp gubben som ska meka
Jag är rädd för att du gör det ändå. Han har förmodligen ett "pistolmunstycke" vid mekplatsen där han pumpar i olja direkt i motorn. Och som sagt, de kommer kanske "ta betalt" för att de missar sin rabatt på oljan.
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]