PTV skrev:Egendomligt då att en tidning som Teknikens Värld testade denna form av motorrengöring på En Volvo S80 diesel och fick ut en hel del skit samt ett ökat effektutag på motorn efter denna rengöring där det nu påstås vara rena tramset på jagrullar.se.Ibland kan dessa motorforum vara roande på mer än ett vis. :D
Ja visst är det fantastiskt? Menar öka motoreffekten för att du tvättar oljekanalerna? Särskilt kanaler som går till en återvändsgränd. Eller kanaler som går till lager. För att inte tala om kanaler som inte över huvudtaget är blockerade alls? Vi ska då inte tala om hur bra bilen blir när man lyckats tvätta turbon baklänges? Kanske går det att få bort kokset som sitter i utkant av tätningarna genom att spola förbi på insidan? Ibland är det så att när det verkar för bra så är det för bra.
Ibland borde man skicka med en skiss över hur kanalerna går och hur flödet är, då kanske man som journalist kan förklara förändringarna i effekt med?
Ingen som seriöst bygger motorer kan förklara effektökningarna som påstås?
Ingen motortillverkare vill kännas vid det?
Ingen biltillverkare vill varken rekommendera eller ens ha garantin kvar efter en sån tvätt? Men vad vet konstruktörer och tillverkare om det dom konstruerat?
Och naturligtvis har dom flesta kunder som fått betala sina egna motorer efter såna här tvättar bara ljugit för inte har det hänt? Inte finns det gruppstämningar?
För att ta fram en effektökning så måste alltså effekten först och främst vara större än vad självspridningen på ett antal pull på bilen ger, annars pratar vi om andra faktorer som återfinns i bilens omgivning. Teknikens värld har alltså kört en maskin som är sliten, tvättat den och fått ut mer effekt efter tvätten än den gav innan? Precis som shell gjorde med sin bensin som var som adrenalin. Ni vet den där reklamen som blev förbjuden därför att man faktiskt inte kunde uppmäta effektökningar som var större än självspridningen i pullen.
Det är en intressant tanke, menar loppen tvättas inte, kolvringar och spår tvättas inte, motorn blir inte tätare på nåt sätt. Inte ens i en turbomodell med kolvspolning så tvättas undersidan av kolven av. Det är sällan man kan köra en backventil baklänges? Jodå det är backventiler på kolvkylningsmunstyckena och dom öppnar vid 3 kilos tryck, försök att köra det baklänges? Det som tvättas är oljekanalerna i den mån dom flödar åt rätt håll. Inte ens tryckarna tvättas. En turbo t.ex tvättas INTE där den är igensatt, oljan rinner nämligen inte förbi där, den blir stillastående, det är därför dom blir koksade.
Det som sköljs ur hårt är tråg och dom stora kanalerna som går att rundspola.
Hur det ska kunna fixa dunder och brak är mej en gåta, men visst kan jag fattat mekaniken fel i motorerna vi pratar om efter sådär 20år aktivt, men jag är ju inte journalist eller representant för en produkt. :roll:
men för säkerhetsskull så klipper jag in så alla kan se hur man enkelt belyser en text. Vi tar lite fakta ur den ordinarie texten som återfinns hos maltemanson. (
http://www.maltemanson.com/resources/1/ ... SKOTTl.pdf)
Vi börjar..
*I höstas hade motorn 119 hästkrafter
och 242 Nm, nu är de bara 104 hästar och
226 Nm. Jag kopplar in OBDn och kikar
vad som är tokigt, säger Rolf.
Trasig luftmassemätare visade sig
vara tjuven.
*Ju sämre skött service desto större
Vargavinter! Snöpanik!
Isbjörnarna fryser!
Kvällstidningarnas rubriksättare
verkar fastnat i
snökaos, men på Teknikens
Värld har vintern med Snåle
i stort varit bekymmersfri.
Men hur går det med
snåltrimningen?
Text Anders Helgesson
Foto Glenn Lindberg
risk för problem med dålig smörjning
och missljudande mekanik. Tanken
med ett en så kallad engingeflush, eller
motordialys, är att avlägsna sörjan så att
motorns smörjning fungerar som det
var tänkt. En motordialys blir åtgärd
två.
*Ett nytt
oljefilter kommer på plats och motorn
fylls med helsyntetisk olja. Nytvättad
och med ny luftmassemätare har Snåle
fått ett trevligare morgonhumör. Trots
att termometern har sjunkigt under
minus 20 strecket knattrar de fem cylindrarna
till skillnad mot tidigare igång
utan protester.
*När bilen ändå var i Rolfs våld passade
han på att justera spridarna och byta
växellådsoljan till en sort med lägre friktionsförluster.
Vi kopplar in Snåle mot testutrustningen
för effektprov och Sverigecykel.
Resultatet imponerar. Effekten har
stigit till 152 hästkrafter samtidigt som
vridmomentet ökat till 279 Nm.
acceptabla 0,67 l/mil till fina 0,65 l/mil
Texten ovan är det som gjorts med bilen utan omsvep och som framställs som att engineflush gjort så motorn fick orken tillbaka.
Mej veterligen gör både lågfriktionsolja (särskilt i körning på effektrullar), ny luftmassemätare och justerade spridare betydligt mer än vad en engineflush ger någonsin. Och läser vi hela artikeln så står det INGENSTANS att engineflush är orsaken till effekthöjningen. Men det kanske är fel på min läsning med?