Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Metoden är densamma i hela världen. Oljekanalerna till tryckarna till exempel flödar det inte rakt igenom. Det byggs upp tryck i kanalerna för att i slutet av kanalerna träffa tryckaren som blåses upp. Tryckaren har ingen utgång utan släpper trycket ut igenom samma hål som det flödar in igenom när spärrkulan så vill. Meningslöst att försöka flöda bort smuts där alltså.
Varje kanal till t.ex kamaxlarna mynnar ut i ett lager. Provat att suga oljan ifrån den tajta lagerytan och in tillbaka igenom oljekanalen och ut nedåt för att få med smutsen? Nej lite meningslöst. Du bygger upp sådär 3-5 kilos tryck för att SAKTA släppa ut olja i ett lager medans t.ex kamaxlarna roterar. Nu ska du alltså pressa från utsidan av kamaxlarna in i lagerytan baklänges in i motorn? Nej det fungerar inte riktigt så. Men visst tvättar det dom stora kanalerna? MEN INGEN BILTILLVERKARE vågar rekommendera metoden, varför? Ingen har ens garantin kvar om det framkommer att metoden använts? Varför? Ganska enkelt, det är ett spel med motorns hälsa.
Känns det bättre för dej så köp en billig olja och häll i motorn, kör 5 mil, töm och fyll på med din nya *fina* olja. Du har nu gjort en precis lika bra sköljning, men inte äventyrat motorns hälsa.
av semmelman
Oki, litar på dig. :D
Läste nånstans här att man kunde hälla i diesel, istf motorolja eller späda ut det med det för att det skulle kunna tvätta rent mer? Kanske minns fel...
av Cox
Håller fullständigt med dig pettson rena skojar fasoner, detta grundar jag på genom att jag har en polare med en cittra. lämna in bilen fick motorn rengjord, ny olja hälldes i. Vad hände sedan jo motorn skar....ramlager kanalerna vart igensatta. Låter inte så kul och diesel passa er för att hälla in det i motorn. Vad är nästa steg avfettning ?
Nä köp riktig olja och sköt service intervallerna så slipper ni problem.
av *pettson*
semmelman skrev:Oki, litar på dig. :D
Läste nånstans här att man kunde hälla i diesel, istf motorolja eller späda ut det med det för att det skulle kunna tvätta rent mer? Kanske minns fel...
Att hälla diesel i sin bilmotor med dagens spel är också att försöka döda den. Men visst känner du att det är nåt för dej så?
Jag vet dock inte vad du far efter?
Oljorna idag är inte domsamma som 1950 och det finns filtrering på motorerna idag. Lagerspelen och materialen är inte heller dom domsamma.
Diesel var ordentligt smörjande förr, idag är diesel så torr att äldre dieselpumpar inte orkar smörja sej själva.
För mej får du göra exakt vad du vill.
av PTV
Egendomligt då att en tidning som Teknikens Värld testade denna form av motorrengöring på En Volvo S80 diesel och fick ut en hel del skit samt ett ökat effektutag på motorn efter denna rengöring där det nu påstås vara rena tramset på jagrullar.se.Ibland kan dessa motorforum vara roande på mer än ett vis. :D
av semmelman
Då var det det jag hade läst då. ...fast det kanske gällde engineflushen förresten.
Men pettson jag hade aldrig tänkt göra det, jag bara nämnde det i sammanhanget för å se om jag mindes rätt. Om jag frågar om vilket årtal Oscar III sköts så är det inte för att jag vill skjuta nån utan bara för att veta årtalet... :D
av *pettson*
PTV skrev:Egendomligt då att en tidning som Teknikens Värld testade denna form av motorrengöring på En Volvo S80 diesel och fick ut en hel del skit samt ett ökat effektutag på motorn efter denna rengöring där det nu påstås vara rena tramset på jagrullar.se.Ibland kan dessa motorforum vara roande på mer än ett vis. :D
Ja visst är det fantastiskt? Menar öka motoreffekten för att du tvättar oljekanalerna? Särskilt kanaler som går till en återvändsgränd. Eller kanaler som går till lager. För att inte tala om kanaler som inte över huvudtaget är blockerade alls? Vi ska då inte tala om hur bra bilen blir när man lyckats tvätta turbon baklänges? Kanske går det att få bort kokset som sitter i utkant av tätningarna genom att spola förbi på insidan? Ibland är det så att när det verkar för bra så är det för bra.
Ibland borde man skicka med en skiss över hur kanalerna går och hur flödet är, då kanske man som journalist kan förklara förändringarna i effekt med?
Ingen som seriöst bygger motorer kan förklara effektökningarna som påstås?
Ingen motortillverkare vill kännas vid det?
Ingen biltillverkare vill varken rekommendera eller ens ha garantin kvar efter en sån tvätt? Men vad vet konstruktörer och tillverkare om det dom konstruerat?
Och naturligtvis har dom flesta kunder som fått betala sina egna motorer efter såna här tvättar bara ljugit för inte har det hänt? Inte finns det gruppstämningar?

För att ta fram en effektökning så måste alltså effekten först och främst vara större än vad självspridningen på ett antal pull på bilen ger, annars pratar vi om andra faktorer som återfinns i bilens omgivning. Teknikens värld har alltså kört en maskin som är sliten, tvättat den och fått ut mer effekt efter tvätten än den gav innan? Precis som shell gjorde med sin bensin som var som adrenalin. Ni vet den där reklamen som blev förbjuden därför att man faktiskt inte kunde uppmäta effektökningar som var större än självspridningen i pullen.

Det är en intressant tanke, menar loppen tvättas inte, kolvringar och spår tvättas inte, motorn blir inte tätare på nåt sätt. Inte ens i en turbomodell med kolvspolning så tvättas undersidan av kolven av. Det är sällan man kan köra en backventil baklänges? Jodå det är backventiler på kolvkylningsmunstyckena och dom öppnar vid 3 kilos tryck, försök att köra det baklänges? Det som tvättas är oljekanalerna i den mån dom flödar åt rätt håll. Inte ens tryckarna tvättas. En turbo t.ex tvättas INTE där den är igensatt, oljan rinner nämligen inte förbi där, den blir stillastående, det är därför dom blir koksade.
Det som sköljs ur hårt är tråg och dom stora kanalerna som går att rundspola.
Hur det ska kunna fixa dunder och brak är mej en gåta, men visst kan jag fattat mekaniken fel i motorerna vi pratar om efter sådär 20år aktivt, men jag är ju inte journalist eller representant för en produkt. :roll:

men för säkerhetsskull så klipper jag in så alla kan se hur man enkelt belyser en text. Vi tar lite fakta ur den ordinarie texten som återfinns hos maltemanson. (http://www.maltemanson.com/resources/1/ ... SKOTTl.pdf)

Vi börjar..
*I höstas hade motorn 119 hästkrafter
och 242 Nm, nu är de bara 104 hästar och
226 Nm. Jag kopplar in OBDn och kikar
vad som är tokigt, säger Rolf.
Trasig luftmassemätare visade sig
vara tjuven.

*Ju sämre skött service desto större
Vargavinter! Snöpanik!
Isbjörnarna fryser!
Kvällstidningarnas rubriksättare
verkar fastnat i
snökaos, men på Teknikens
Värld har vintern med Snåle
i stort varit bekymmersfri.
Men hur går det med
snåltrimningen?
Text Anders Helgesson
Foto Glenn Lindberg
risk för problem med dålig smörjning
och missljudande mekanik. Tanken
med ett en så kallad engingeflush, eller
motordialys, är att avlägsna sörjan så att
motorns smörjning fungerar som det
var tänkt. En motordialys blir åtgärd
två.

*Ett nytt
oljefilter kommer på plats och motorn
fylls med helsyntetisk olja. Nytvättad
och med ny luftmassemätare har Snåle
fått ett trevligare morgonhumör. Trots
att termometern har sjunkigt under
minus 20 strecket knattrar de fem cylindrarna
till skillnad mot tidigare igång
utan protester.

*När bilen ändå var i Rolfs våld passade
han på att justera spridarna och byta
växellådsoljan till en sort med lägre friktionsförluster.
Vi kopplar in Snåle mot testutrustningen
för effektprov och Sverigecykel.
Resultatet imponerar. Effekten har
stigit till 152 hästkrafter samtidigt som
vridmomentet ökat till 279 Nm.
acceptabla 0,67 l/mil till fina 0,65 l/mil

Texten ovan är det som gjorts med bilen utan omsvep och som framställs som att engineflush gjort så motorn fick orken tillbaka.
Mej veterligen gör både lågfriktionsolja (särskilt i körning på effektrullar), ny luftmassemätare och justerade spridare betydligt mer än vad en engineflush ger någonsin. Och läser vi hela artikeln så står det INGENSTANS att engineflush är orsaken till effekthöjningen. Men det kanske är fel på min läsning med?
av semmelman
Efter lite googlande om detta så fann jag en annan lite intressant grej, nån som skrev att longlife motorolja och täta oljebyten var en säker kombination för havererad motor... ej ordagrannt. Tur jag köpte ej longlife olja, den ska man tydligen bara använda om man tänker sig att byta olja sällan. Fatta dock aldrig riktigt orsaken till det hele...
av Lövet
Det låter helt bakvänt. Finns inga nackdelar med att byta olja ofta annat än ekonomiskt. På vad sätt skulle en olja bli bättre med ålder var det tänkt?
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]