Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Hej.
Satt o kollade några länkar till instruktionsböcker, och bläddrade lite. Halkade in på kapitlet om krockkuddar. Något i texten fick igång mina tankar. Det är ju en väldig precision i de där kuddarna, hur snabbt de fylls, hur länge o.s.v. är väl styrt på millisekunder typ. Så vad händer då om man kör gubbastilen (även kallad tantstilen). Det är ju en viss skillnad mellan coolt tillbakalutad stil och gubbastil. Är kuddarna optimerade för något slags genomsnittsligt avstånd?
Själv har jag ett mellanting mellan cool- och gubbastil, om jag då dessutom råkar luta mig lite framåt p.g.a. något intressant vid sidan av vägen smaschar då krockkudden näsan vid ev. krock?
Vad tror ni? Inget större problem egentligen, men min nyfikenhet är väckt.
av semmelman
Vet bara att krockkudde kan va lite farlig för småväxta kvinnor iom att de så sitter för nära ratten, vet inte om det finns nån gräns för hur kort man får vara för att köra bil, de kanske sitter på en kudde men med korta armar så hamnar man ju farligt nära ratten, dock är en normal sittställning inte farlig men det beror på hur mycket gubbigt man sitter. Kanske inget svar men...
Sen om man sitter för coolt tillbakalutad är inte bra heller för då åker man under bältet och mosas....
Användarvisningsbild
av CarMan
Optimalt är att kunna lägga handleden på rattens ovansida (står säkert i körkortsboken hur man ska sitta)
Att sitta fär långt bak eller för nära gör att du inte kan manuvrera bilen i en paniksitration.

Om du kör en bil utan krock kudde & sitter för nära rattan så får du huvet rakt in i den hårda raten, vilken inte är specielt bra!

nuförtiden är ratarna justerbara, så risken är mindre att man siter för nära ratten (förr satt kan ibland väldigt nära raten för det var enda sättet att nå pedalerna)
Men vist finns det säkerhetsavstånd som inte får underskridas. Titta på en C70 med el stol. den går att föra längre fram ot ratten när ryggstödet är fält, detta för att koma in i bilen lättare, utan att man ska underskrida säkerhetsavståndet.
av *pettson*
Borde stått i samma kapitel att alla krockkuddar har bältessträckare i sitt system.
Det som händer är att:
Du krockar.
Bältessträckaren rycker tillbaka dej i stolen med rejäl kraft sitter du fel kan du få rejäla skador av detta.
En anledning till att man inte har puffiga dunjackor och lösa bälten på det.
När bältet rycker till så knäcker du en del ben i kroppen.
Med rätt sittställning och rätt åtdraget bälte får du inte mer skador än blåmärken.

Sist men inte minst löser airbagen ut. Och när bagen börjar falla samman så kommer du att vara framme vid bagen och ev träffa den.

Fel sittställning kostar dej förmodligen mer skador på kroppen från bältet än vad bagen orsakar dej i sej.
av 2444ever
Jag är inte direkt orolig för eventuell smäll av bagen, var mer min nyfikenhet som väcktes. Säg att den som sitter nära ratt och långt från ratt båda har sträckt bälte och sitter kloss mot sätet, innan smällen, kan ju skilja rätt mycket ändå i avstånd till ratten. Fast 1a maxade expansionen av kudden kanske är avslutad när man träffar den... kanske var det du menade. När jag väl börjat fundera på en sak har jag svårt att släppa det innan jag vet typ allt :)
av semmelman
Sitter du för nära ratten så självklart om det smäller så hamnar du i kudden medans den utvecklas eller är som mest uppblåst och då blir det inte roligt. Men nu är det nog ganska få som sitter så nära så det kanske inte märks i statistiken. Det dör ju en del i trafiken ändå så kanske några få gör det av denna orsak, vem vet?
Användarvisningsbild
av Ticken
CarMan skrev:Optimalt är att kunna lägga handleden på rattens ovansida.
Känner också igen detta. Har för mig att körskoleläraren nämde detta för 100år sen..

/Ticken
av llesrof
Ticken skrev:
CarMan skrev:Optimalt är att kunna lägga handleden på rattens ovansida.
Känner också igen detta. Har för mig att körskoleläraren nämde detta för 100år sen..

/Ticken
Frågan är om det är lika korrekt idag? Saker och ting förändras ju, numera får man ju till och med korsa armarna när man rattar. Det fick jag lära mig att man inte skulle göra när jag tog körkort i början av 90-talet.
Användarvisningsbild
av erikn
Inte bara får utan man ska korsa armarna vid större svängar.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]