- ons 08 jun 2011, 14:45
#536604
Hej.
Satt o kollade några länkar till instruktionsböcker, och bläddrade lite. Halkade in på kapitlet om krockkuddar. Något i texten fick igång mina tankar. Det är ju en väldig precision i de där kuddarna, hur snabbt de fylls, hur länge o.s.v. är väl styrt på millisekunder typ. Så vad händer då om man kör gubbastilen (även kallad tantstilen). Det är ju en viss skillnad mellan coolt tillbakalutad stil och gubbastil. Är kuddarna optimerade för något slags genomsnittsligt avstånd?
Själv har jag ett mellanting mellan cool- och gubbastil, om jag då dessutom råkar luta mig lite framåt p.g.a. något intressant vid sidan av vägen smaschar då krockkudden näsan vid ev. krock?
Vad tror ni? Inget större problem egentligen, men min nyfikenhet är väckt.
Satt o kollade några länkar till instruktionsböcker, och bläddrade lite. Halkade in på kapitlet om krockkuddar. Något i texten fick igång mina tankar. Det är ju en väldig precision i de där kuddarna, hur snabbt de fylls, hur länge o.s.v. är väl styrt på millisekunder typ. Så vad händer då om man kör gubbastilen (även kallad tantstilen). Det är ju en viss skillnad mellan coolt tillbakalutad stil och gubbastil. Är kuddarna optimerade för något slags genomsnittsligt avstånd?
Själv har jag ett mellanting mellan cool- och gubbastil, om jag då dessutom råkar luta mig lite framåt p.g.a. något intressant vid sidan av vägen smaschar då krockkudden näsan vid ev. krock?
Vad tror ni? Inget större problem egentligen, men min nyfikenhet är väckt.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)