Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej på er.

Skulle byta bromsok å byta skivor osv idag. Märkte då att det ena bromsoket som INTE skulle bytas och som byttes av Volvo för ca 3år sedan redan är dåligt. Det var skitsvårt att få in den yttre kolven. Tillslut fick vi ta hjälp av en vanlig skruvtving å verkligen tvinga in den. Och när vi gjorde detta så tror jag att vi råkade skada gummibälgen/packningen. Men det gör väl inget då OK'et ändå får bytas när man orkar.

Frågan är om bromsok verkligen är slitagedelar på detta sättet? Vet att Volvo "renoverar" oken men ändå.
Varför blir det såhär?
Kan tillägga att jag INTE har motionerat oket manuellt speciellt mycket men däremot så gör jag hårda inbromsningar ibland för detta ändamål.
Nu sitter det snart Biltemas bromsok runtom, får se om dem håller bättre.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det kan vara ganska torrt innanför damasken på nya ok. Jag brukar lyfta lite på damasken och kolla, och ev trycka i lite extra bromsfett.
av timebandit
Sparkz skrev:Det kan vara ganska torrt innanför damasken på nya ok. Jag brukar lyfta lite på damasken och kolla, och ev trycka i lite extra bromsfett.

Ofasen, det hade jag inte en tanke på. Är det inte bättre att spruta in bromsvätska än fett där inne? Tycker det är synd att Volvo/Bilia inte har mer koll på detta. Det var ju inte direkt billigt att köpa bromsok + arbete på Bilia direkt...

Idag gör jag det hellre själv pga för mycket missar å slarv, speciellt från Bilia.

Hur lång tid kan man gissa på att ett bromsok fungerar "OK" om damasken är deformerad?
av blådåren
en grej som många missar är att slangen till oket löser upp sej med tiden invändigt, detta gör att den närmast funkar som en backventil och knappt släpper trycket efter en bromsning och det blir som du säger skitsvårt att trycka tillbaka kolven.
En god ide är att motionera bromsarna och lyfta damasken lite försiktigt och spruta in några droppar olja ( använder själv en gammal vetrinärspruta med kass nål som jag tiggde till mej på apoteket efter att dyrt och heligt lovat att jag inte tänkte använda den till knark..) när du byter däck vid säsongs-skiftena .
av rd350
Nja..olja i damasken är nästan lika illa som att knarka :wink: men förmodligen menar du bromsvätska vilket är helt ok. Finns även Volvos siliconfett som går bra eller Castrols "Girlingfett" som jag själv använt i tjugo år till alla ok. Med fett innanför en hel damask så ska oken lätt hålla i ca tio år. Var rädd om damaskerna och "släpp ut luften" bakom damasken när du trycker tillbaka kolven. Öpnna luftnippeln för att konstatera om bromsslangen är kass och inte släpper tillbaka. Får du inte loss nippeln, slå på den ett par gånger så släpper den. Använd aldrig olja, kopparfett eller rostolja till bromsarna!
av blådåren
rd350 skrev:Nja..olja i damasken är nästan lika illa som att knarka :wink: men förmodligen menar du bromsvätska vilket är helt ok. Finns även Volvos siliconfett som går bra eller Castrols "Girlingfett" som jag själv använt i tjugo år till alla ok. Med fett innanför en hel damask så ska oken lätt hålla i ca tio år. Var rädd om damaskerna och "släpp ut luften" bakom damasken när du trycker tillbaka kolven. Öpnna luftnippeln för att konstatera om bromsslangen är kass och inte släpper tillbaka. Får du inte loss nippeln, slå på den ett par gånger så släpper den. Använd aldrig olja, kopparfett eller rostolja till bromsarna!

:oops: :oops:
Självklart , menade jag bromsvätska !!, tänkte bara ordet "broms-olja" , vilket är jämförbart med knark-delirium...
av figge77
då va ju bilias ok iaf bättre än biltema som höll strax under 2år bak på min 940 innan det behövde renoveras. gummit hadde ruttnatbort.

så köper ni ok på biltema så köp även en renoveringssats på ex mekonomen som säljer sådana av märket SBS och byt direkt.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]