- tor 02 jun 2011, 18:45
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
Hej på er.
Skulle byta bromsok å byta skivor osv idag. Märkte då att det ena bromsoket som INTE skulle bytas och som byttes av Volvo för ca 3år sedan redan är dåligt. Det var skitsvårt att få in den yttre kolven. Tillslut fick vi ta hjälp av en vanlig skruvtving å verkligen tvinga in den. Och när vi gjorde detta så tror jag att vi råkade skada gummibälgen/packningen. Men det gör väl inget då OK'et ändå får bytas när man orkar.
Frågan är om bromsok verkligen är slitagedelar på detta sättet? Vet att Volvo "renoverar" oken men ändå.
Varför blir det såhär?
Kan tillägga att jag INTE har motionerat oket manuellt speciellt mycket men däremot så gör jag hårda inbromsningar ibland för detta ändamål.
Nu sitter det snart Biltemas bromsok runtom, får se om dem håller bättre.
Skulle byta bromsok å byta skivor osv idag. Märkte då att det ena bromsoket som INTE skulle bytas och som byttes av Volvo för ca 3år sedan redan är dåligt. Det var skitsvårt att få in den yttre kolven. Tillslut fick vi ta hjälp av en vanlig skruvtving å verkligen tvinga in den. Och när vi gjorde detta så tror jag att vi råkade skada gummibälgen/packningen. Men det gör väl inget då OK'et ändå får bytas när man orkar.
Frågan är om bromsok verkligen är slitagedelar på detta sättet? Vet att Volvo "renoverar" oken men ändå.
Varför blir det såhär?
Kan tillägga att jag INTE har motionerat oket manuellt speciellt mycket men däremot så gör jag hårda inbromsningar ibland för detta ändamål.
Nu sitter det snart Biltemas bromsok runtom, får se om dem håller bättre.
[img]http//spj4hd.png[/img]If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
men förmodligen menar du bromsvätska vilket är helt ok. Finns även Volvos siliconfett som går bra eller Castrols "Girlingfett" som jag själv använt i tjugo år till alla ok. Med fett innanför en hel damask så ska oken lätt hålla i ca tio år. Var rädd om damaskerna och "släpp ut luften" bakom damasken när du trycker tillbaka kolven. Öpnna luftnippeln för att konstatera om bromsslangen är kass och inte släpper tillbaka. Får du inte loss nippeln, slå på den ett par gånger så släpper den. Använd aldrig olja, kopparfett eller rostolja till bromsarna!
- By StefanNkpg