Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

"Continental köper jag inte därför det var de som flyttade Gislaved Däck till Portugal. Gislaved vinterdäck har bytt namn till Continental och Gislaved tillverkar bara andra klassens däk numera. Nä, Continetal blir det aldrig!"

Precis samma.

De jäv... stängde en vinstdrivande fabrik och gjorde folk arbetslösa för att ägarna skulle tjäna lite mer.
Här har vi konsumenter makt som vi borde använda mer.

Jag kommer ALDRIG köpa ett enda däck från Continental även om de så vore bäst eller billigast. Blev inte själv drabbad men det blev duktiga killar och tjejer i Gisslaved
Skulle heller inte köpa en bil med sådanna däck. Pestförklarade.
Fri konkurrens är ok men inte att göra folk arbetslösa för att man tjänar mer på att lägga ned en fungerande fabrik. Ruttet.

Övrigt mycket intressant tråd med verkliga erfarenheter till skillnad från testen man läser.

/Roland
semmelman skrev:Men herregud det var inte min poäng ens, friktionsdäck var budskapet, continental blev det bara för däckkillen rekommendera dem och de var inte dyra, hade ingen aning om Gislaved.
Lungn!
Det är ok om andra köper de däcken av olika orsaker. Mitt beslut är bara mitt och jag moraliserar inte över andra som kanske inte ens vet om vad som hänt. I övrigt håller jag med Ringhede.
Det är okej, kände mig bara lite påhoppad när ni var två som sa samma sak men nu förklara du, det är lugnt. :D
F ö håller jag med om att det var skit att de stängde fabriken, hade bara glömt det och att det var Continental de gjorde. Ni som bor närmre kommer väl ihåg det bättre.
Nu har jag valt däck!!!!
Det blev ingen av de jag valt ut!

Efter att fått köra bilar med olika däck httade jag ett som var radikalt tystare än allt annat jag testat: Goodyear Efficient Grip

Nu har jag kört en vecka med dessa däck och man märker faktiskt skillnad i bränsleförbrukning direkt. Bilen rullar mycket lättare, det är lättare att veva på ratten och den rullar numera ner för en backe i 85km/timma mot 75km/timma för de gammla däcken.

De går så himla tyst på ALLA underlag så man tror inte det är sant.

Vägrepp på våt vägbana är kanon medan väggreppet på torr vägbana är medel vilket är helt ok för mig numera.

Komforten är också väldigt bra förutom den låga ljudnivån.

Det finns en nackdel: Passage över långa tvärskarvar låter ganska hårt men det kan jag leva med.

Alltså, jag rekommenderar: Goodyear Efficient Grip
Hört att Michelin Energy saver inte är självklar 1a längre - om dom nånsin varit, en del andra som kommit ifatt, och ev. gått förbi. Själv har jag alltid kört med dessa tidigare, men sist blev det Bridgestone (hade jag läst inlägget om GEG innan jag köpte hade jag kollat dem).

Jag har en XC60 D3 2011 där skärmkantern[…]

Hur gamla är däcken? Är det dubbfri[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]