Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrdan
Oljefällan har jag rengjort, är det samma sak son vevhusventilation? Den var i alla fall full av skit om man säger så. Slangar runtom rengjordes också.
av rudarmy
Oljefällan har jag rengjort, är det samma sak som vevhusventilation? Den var i alla fall full av skit om man säger så. Slangar runtom rengjordes också.
stämmer! hur går bilen nu då?
va det trångt å tidskrävande?
av metalHJ
I så fall har du redan rengjort största delen av vevhusventilationen, oljefällan är en del av vevhusventilationen (Resterande delar är i stort sett bara slangar). Men när jag var in på Volvo för ett tag sen, fick jag höra att det kan uppstå problem som har med vevhusventilationen att göra inne i oljetråget. Antar att det finns delar där inne som måste rengöras! Mer ingående än så har jag inte kunskap om, men lyfter man tråget lär det ju synas vad som har med ventilationen att göra...

Jag vågar sätta en slant på att byter du packningen till oljereturröret, kommer en stor del av läckan försvinna! Men ställ in dig på ett trångt och bökigt jobb för att lossa röret... Se till att lyft upp fronten rätt högt, så du kan röra dig relativt fritt under för det behövs. När jag tätade där, arbetade jag både uppifrån och nerifrån. Lossar du värmeskölden, både ovanför turbon och den på torpedväggen kommer du åt en del ovanifrån också.
Användarvisningsbild
av mrdan
rudarmy skrev:
Oljefällan har jag rengjort, är det samma sak som vevhusventilation? Den var i alla fall full av skit om man säger så. Slangar runtom rengjordes också.
stämmer! hur går bilen nu då?
va det trångt å tidskrävande?
Som innan, mycket rök.
Det var inte speciellt krångligt faktiskt. Lite läskigt att koppla bort bensinröret, passa deg så du inte får bensin i ögonen, det var nära för mig ;-) Jag tror att man kan släppa trycket genom att trycka in en ventil med en blå hatt i mitt fall, såg den för sent. Men rengöringen var geggig och det gick åt mycket 556 och bensin.
Användarvisningsbild
av mrdan
Det blir mek med oljereturröret till helgen, nu lånar jag grannen v40, lika blå som min :-) fast den fungerar.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]