- mån 02 maj 2011, 18:21
#525346
I så fall har du redan rengjort största delen av vevhusventilationen, oljefällan är en del av vevhusventilationen (Resterande delar är i stort sett bara slangar). Men när jag var in på Volvo för ett tag sen, fick jag höra att det kan uppstå problem som har med vevhusventilationen att göra inne i oljetråget. Antar att det finns delar där inne som måste rengöras! Mer ingående än så har jag inte kunskap om, men lyfter man tråget lär det ju synas vad som har med ventilationen att göra...
Jag vågar sätta en slant på att byter du packningen till oljereturröret, kommer en stor del av läckan försvinna! Men ställ in dig på ett trångt och bökigt jobb för att lossa röret... Se till att lyft upp fronten rätt högt, så du kan röra dig relativt fritt under för det behövs. När jag tätade där, arbetade jag både uppifrån och nerifrån. Lossar du värmeskölden, både ovanför turbon och den på torpedväggen kommer du åt en del ovanifrån också.
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)