Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Alltså det är ju så galet tänkt på alla sätt å vis, man, vi, de flesta eller många alla fall köper ju bil efter kvalitet, därför folk köper Audi, BMW, Volvo, japanska märken, känns ju märkligt att en biltillverkare har detta som system att bygga lagom dåliga bilar...
av *pettson*
semmelman skrev:Alltså det är ju så galet tänkt på alla sätt å vis, man, vi, de flesta eller många alla fall köper ju bil efter kvalitet, därför folk köper Audi, BMW, Volvo, japanska märken, känns ju märkligt att en biltillverkare har detta som system att bygga lagom dåliga bilar...
Vet inte riktigt varför det är så konstigt? Omsätter man inga bilar så blir ju marknaden mättad, varför köpa en ny bil när den gamla är hel och inte kostar några reparationspengar?
En liten klick människor skulle handla men inte större delen som handlar idag.
Ur perspektivet att tjäna pengar är det genialiskt.
För 25 år sedan var en mycket stor del av bilens pris ren vinst. Det var då billigt att gå på verkstan.
Idag är en mycket liten del vinst, men man räknar kallt med att varje bil (opel) ska dra in 125000 sek under sin livstid till verkstan. För idag tjänas pengarna där istället.
Sen är det så att vi konsumenter vill inte betala för en detalj som inte går sönder. Man kan göra saker som tar vår teknik till andra planeter, men vi kan inte göra en spindelled som går 5000 mil?
Vi kan rostskydda en bro eller ett monument i 30år, men inte hålla rosten borta från bilen i 5år?
Visst kan vi det, och nej vi vill inte lösa ut det eftersom den blir för dyr. Tillverkaren vill inte ens göra den eftersom det då tar 5000 mil innan vi köper en ny spindelled (om inga olyckor sker).
1970 var en bils ekonomiska livslängd kalkylerad till 20år. Med lite ge och ta på nåt år hit och dit.
2010 var samma kalkyl 5 år. Möjligen har nån kalkylerat nåt mer år.
Notera att det innebär inte att bilen trillar isär efter 20 år eller 5år. Men det betyder att den ska hålla sej i sånt skick så att den är värd att laga helt enkelt. Mindre fel uppstår alltså dom första 5 åren.
Bilens totala livslängd brukar idag ligga runt 10år på ritbordet. Allt över 10år är en veteranbil ur utvecklingssynpunkt.
av semmelman
Jomen man behöver bara gå till sig själv, och en själv är och tänker som de flesta andra därför gör andra så som jag tänker och gör, alltså letar efter en bil av bästa kvalitén till överkomligaste priset, det första viktigast. Då blir det en konkurrenssak mellan biltillverkarna att göra en kvalitetsbil för då säljer de den, inget konstigt att det finns många billiga japanska bilar som har förhållandevis bra kvalitet till bra pris och så finns en massa Volvo, Saab, Audi, BMW där ute som ju är lite dyra men kvalité.
Miele t ex som är fruktansvärt bra kvalitet säljer ju tvättmaskiner på det ryktet, utan det hade de omsprungits av de större masstillverkarna, datorer, tänk om de skulle gå sönder för jämnan, vad jobbigt det hade varit då skulle man ju köpa den dator som håller några år alla fall o s v.
Men, du har ju iofs en poäng, förstår hur du menar att de resonerar, ja iofs förstår jag det, men jag tycker ändå det är besynnerligt, hade jag varit Volvochef hade jag beordrat maximal kvalité på mina bilar, skitsamma om vi inte säljer några reservdelar, nu ska vi bli bäst och därmed öka försäljning, varför har Subaru de nöjdaste kunderna, för de har ju kvalité. (eller har de förresten? :D)
av *pettson*
Frågan är ju vad kvalitet är?
Är det att det aldrig går sönder?
Eller är det att det alltid finns delar och inte är svårt att laga?
Eller är det att det är lätt att hitta nån som lagar?
Alla har sin definition av kvalitet beroende på hur insatt man är i teknik.
Problemet är att ingen kommer att ge dej en bil som aldrig slits och går sönder. För då skulle man helt enkelt inte kunna sälja mer än en omgång.
Menar om nu behovet är 150k per bil utöver vinsten vid försäljningen. Är du beredd att lägga 150k mer för en bil vid inköpet för att endast behöva byta olja och filter på bilen? För dom 150k kommer du alltså inte att få nånting som du kan ta på, eller se vid köpet. Du får ett ord att bilen inte kommer att gå sönder alls inom x mil eller x år. FÖRUTOM.. det som räknas till slitage, såsom luftfilter, oljefilter, olja osv.
av semmelman
Jag vill bara det ska va lite som förr... men alltså det är ju inte vettigt att en bil ska dra in över 100 000 på reservdelar... alltså jag vill ha en bil att köra med, inte en som man bara kör fram å tillbaka till verkstan med.
:D
av bilgalen
*pettson* skrev:Med VAG menar jag just VAG, jag menar inte skoda och inte seat eftersom dom är egna märken förvisso ägda av VAG koncernen.
Jag vill bara reda ut begreppen lite. VAG finns för det första inte längre, numera heter det Volkswagen Group. Men i det ingår Audi, Skoda, Seat, Bugatti, Lamborgihni, VW osv.

Men i den saliga blandningen av lastbilar, terrängfordon, bruksbilar och sportbilar så hävdar jag nog fortfarande att det inte kan finnas en enda "internkurs" som säger vilken vridstyvhet som alla bilar ska hai framrutan. Det faller liksom på sin egen orimlighet :)
av *pettson*
bilgalen skrev:
*pettson* skrev:Med VAG menar jag just VAG, jag menar inte skoda och inte seat eftersom dom är egna märken förvisso ägda av VAG koncernen.
Jag vill bara reda ut begreppen lite. VAG finns för det första inte längre, numera heter det Volkswagen Group. Men i det ingår Audi, Skoda, Seat, Bugatti, Lamborgihni, VW osv.

Men i den saliga blandningen av lastbilar, terrängfordon, bruksbilar och sportbilar så hävdar jag nog fortfarande att det inte kan finnas en enda "internkurs" som säger vilken vridstyvhet som alla bilar ska hai framrutan. Det faller liksom på sin egen orimlighet :)
Du har din totala frihet att antingen tro på det eller inte.
Kursen jag utbildade i var för 4 år sedan. Oddsen att samtliga fabrikat nu tack vare ordbajseriet i koncernledningen plötsligt konstruerat om alla sina bilar ifrån grunden med helt egna tankar och konstruktioner gällande chassievridning är total främmande för mej iallafall, det är lite som att tro att varje fabrikat skapar sina egna skruvar och varenda del som finns på bilen utan att använda det som redan finns konstruerat och sen anpassa det istället.
För den som tror att karossens yttre är det som styr vridstyvheten så är det förstås väldigt troligt däremot att ingen bil är lik den andra.
Om det är väldigt viktigt för dej med exakta procenttal så kan du liksom jag sätta dej och maila samtliga märken för att få in exakta fakta?
Användarvisningsbild
av erikn
Såg en insändare om just det här. Han ville ha tillbaka stänkskydden, och det kan ju faktiskt ligga någonting i det.
av Bamse
Anledningen till det ökande antalet stenskott och dess tendens att ge svårare skador beror sannolikt på att man numera ofta sprider ut stenkross istället för len och rund sand.
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]