Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Hade problem innan med magnetventilen som jag bytade mot ny för ett år sen och fick laddtrycket tillbaka 0,9 bar. Då laddade den 0,5 bar med trasig magnetventil. Jag har BSR trim steg 2. Nu på sistånde märkte jag att laddet orkar inte upp till 0,9 bar utan stannar på 0,7 bar och jag känner att motor inte orkar som innan att snabbt komma i högre hastighet. Känner inte den kraften. Koplade den till obd2 felkodsläsaren och det fanns inga fel. Fast airbagslampan lyser. Läste lite om tryckklocka som kan vara dålig, men när är tiden att den börjar bli dålig? Bilen har gått 11000 mil. Tickande ljud kommer när motor är kall.
Har ni några ideer vad kan det vara?

Mvh
av rudarmy
känns som du har svarat på frågan själv!2.0t tryckklockan orkar inte mycke mer...min höll 2 mån på 1.2bar fick byta till en T4-klocka men som andra skrivit på samma fråga i annan tråd, kan det va vädret. varmt=lägre ladd...
prova glt ligger det normalt?
Tickande ljud kommer när motor är kall.
bara normalt försvinner ganska omgående va?

mvh bengt
Användarvisningsbild
av gaggi77
Ja, tickande försvinner inom en minut. Ska prova mäta lgt men trycklockan håller väl för 0,5 bar. Men det är inte så varmt nu, det borde inte ställa till problem med laddet.
Tackar för svar.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej igen. Jag provade mäta GLT, tog av strömkabel från MV och trycket kom upp till 0,2 bar! Motorlampa tändes. Vad tycker ni? BSR steg 2 skulle ladda 0,9 bar och GLT skulle ha varit 0,5 eller?
MVH
av rudarmy
Motorlampa tändes
den gör det för att du kopplat ur mv släcks efter ett par vändor..
GLT skulle ha varit 0,5 eller?
ja el 0.45 för att va exakt

tycker att du kortar in armen mellan tryckklockan å wastegaten 1-2 varv å kör tills den sackar igen
då köper du en ny klocka, för kan sätta en peng på att det är den som spökar!

mvh bengt
av olof102
Nej nej,nej, grundladdtrycket ligger helt rätt på 0.2 bar. Det är T4:an som har ett grundladdtryck på 0.45 bar.

Kan nämna att jag upplevt samma fenomen med min S40 2,0t -00 Autotech steg 2, för någon dag sedan ville den inte ladda mer än 0.7 när den vanligtvis brukar peaka 0.9, men de berodde på vädret.
Nästa dag då det var lite svalare ladda den på som vanligt!
av rudarmy
Nej nej,nej, grundladdtrycket ligger helt rätt på 0.2 bar
han har BSR trim steg 2, då ska väl glt på 0.45 om har ska ha 0.9bar eller?
trodde alltid glt låg på 50% men kan ju ha fel...
kolla x40nordic.com å kolla om nån vet där!

för att detta inte ska bli nån gissningstävling så ring till bsr å fråga vad glt ska ligga på!

mvh bengt
Användarvisningsbild
av gaggi77
Skrev ett mail till JohnBSR som är med här på forumet. Han jobbar åt BSR. Han skrev:
0.2 bar är för lågt så troligen är det Din tryckklocka som börjar att bli slapp i fjädern. Det första jag skulle prova är att spänna upp tryckklockan eftersom den är justerbar. Plocka bort täckplåten över turbon, haka av tryckklockan från wastegate-klaffen och justera sedan stången så att den blir "kortare". Prova först med 1.5 varv och ge Dig sedan ut och prova bilen igen. Justera tills Du återfår Ditt korrekta laddtryck (0.9 bar) med magnetventilen inkopplad.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]