Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Hallå!

Familjen står inför köp av vår andra bruksbil, och jag har kollat mycket på S40 överlag! Lutar mycket åt 2.0T, då vi redan har en V40 med den motorn och hittils är vi mycket nöjda. Har givetvis sneglat mycket åt T4'an, men tycker inte riktigt att försäkringen blir rimlig för "ynka" 35 hästar extra.

Har hittat en riktigt fin automatare i Sthlm, och då jag vet att lådan i den manuella versionen är vettig och pålitlig är jag nyfiken på automataren. Så till alla er som har någon erfarenhet om dessa lådor,
Hur är bränsleförbrukningen?
Driftsäkerheten?
Växlar den mjukt och fint?
Finns det pulver när man väl vill gasa på?
Hur noga är det med service, typ oljebyte?
Skiljer det något på lådorna mellan årsmodellerna?

Mvh/ Pontus
Har en V40 -04 med 5 växlad automat.

Hur är bränsleförbrukningen? Jag ligger på runt 0.9 på färddatorn och knappt 1.0 vid pumpen. Skulle tor att jag har en ganska blandad körcykel, så det är i linje med vad Volvo påstår.
Driftsäkerheten? Svårt att svara på, men jag har inte hört talas om många rasade Volvo automater iallafall.
Växlar den mjukt och fint? Min är sisådär, framförallt mellan 2:an & 3:an, det är ett känt problem, sök på "B4 lock" i forumet, verkar billigt att fixa om man vill. Detta är ju enkelt att testa innan du köper begagnat dock, i mitt fall går det sämst med lätt gaspådrag, med tyngre fot är det betydligt bättre.
Finns det pulver när man väl vill gasa på? Tycker det är helt OK, den växlar ju inte ner långsammare än vad jag skulle göra med manuell låda, dessutom är ju 2.0T motorn riktigt trevlig oavsett växellåda.
Hur noga är det med service, typ oljebyte? Ingen service erfordras enligt Volvo, enligt många andra är det bra att byta olja ibland, finns olika bud, men mellan 8 & 10000 kanske är lämpligt. Min har gått knappt 8000 och oljan har definitivt inte samma färg som när bilen var ny.
Skiljer det något på lådorna mellan årsmodellerna? Från 2001 är det 5-växlat, innan det 4-växlat.

//Daniel

metalHJ skrev:Hallå!

Familjen står inför köp av vår andra bruksbil, och jag har kollat mycket på S40 överlag! Lutar mycket åt 2.0T, då vi redan har en V40 med den motorn och hittils är vi mycket nöjda. Har givetvis sneglat mycket åt T4'an, men tycker inte riktigt att försäkringen blir rimlig för "ynka" 35 hästar extra.

Har hittat en riktigt fin automatare i Sthlm, och då jag vet att lådan i den manuella versionen är vettig och pålitlig är jag nyfiken på automataren. Så till alla er som har någon erfarenhet om dessa lådor,
Hur är bränsleförbrukningen?
Driftsäkerheten?
Växlar den mjukt och fint?
Finns det pulver när man väl vill gasa på?
Hur noga är det med service, typ oljebyte?
Skiljer det något på lådorna mellan årsmodellerna?

Mvh/ Pontus
av metalHJ
Stort tack för mycket utförligt svar Daniel "LasseKongo"! :-)-)

Verkar inte finnas anledning att inte våga slå till på en automatare, enda nackdelen jag skulle se är väl att det objekt jag kollar på är enligt din fakta en 4 stegad låda, vilket kanske skulle kunna påverka bränsleförbrukningen lite negativt.

Andra som har saker att berätta, tveka inte! Tar emot alla tips och fakta tacksamt! :)
av metalHJ
Då blev även jag ägare till en automat idag, eller rättare sagt har jag tingat bilen och lagt handpenning som kommer hämtas i slutet på veckan! Det blev en S40 2.0T -00 med 15900 mil på mätaren, fullstämplad servicebok och allt är i sin ordning. Nu hoppas jag på fortsatta nöjda mil bakom ratten :) Blev lite småfrälst av samspelet mellan motor/låda och väghållning, och lådan växlade kanonfint på alla växlar. Sport och vinterläge fungerade fint, och en kickdown så svarade motorn direkt!
av eijo
Vår V40 med automat är kanon. Tips: Byt olja på automaten för att försäkra dig om att inte få problem! Inte säkert att det är gjort trots stämplarna i serviceboken.

... kolla i alla fall färgen på oljan på oljestickan, den skall vara röd, inte svart! Om den är svart: Byt!
av metalHJ
Var noga med att kolla oljan igår, innan jag beslutade att köpa bilen! Såg fin ut i förhållande till milen... Lite lätt mörkröd, och luktade "fräsch" vanlig ATF olja. Men kommer nog ändå göra ett byte, då jag har en 10 liter ATF dexron III som bara står i garaget sen min förra automatare :)

Det verkar som de flesta ägare till automatarna är nöjda. Det är inte mycket skriverier om just problem med automatlådorna så det känns lovande, och förhoppningsvis blir bilen en trotjänare några år framöver.
av metalHJ
Mellan intercoolern och spjällhuset i linje med batteriet på högra sidan med fronten av bilen mot dig, en bit ner fanns en gul sticka på bilen jag kollade på! Vet inte hur det är med de nya lådorna som du har...

Men om du läser LasseKongos inlägg tidigare här i tråden, beskriver han att det är ett rätt vanligt problem med växlingen mellan 2'an och 3'an. Om jag förstått det rätt tror jag alltså inte att ett oljebyta skulle avhjälpa, men det skulle väl aldrig kunna skada med ny olja kan jag tycka. Har dock förstått att med de nya lådorna krävs Volvo's rekomenderade olja, så kolla noga upp specifikationen på oljan du tänker slå i. Om du söker på "Automat" på sökfunktionen under denna kategori, finns en del trådar som kan vara intressant för dig!
metalHJ skrev:Mellan intercoolern och spjällhuset i linje med batteriet på högra sidan med fronten av bilen mot dig, en bit ner fanns en gul sticka på bilen jag kollade på! Vet inte hur det är med de nya lådorna som du har...

Men om du läser LasseKongos inlägg tidigare här i tråden, beskriver han att det är ett rätt vanligt problem med växlingen mellan 2'an och 3'an. Om jag förstått det rätt tror jag alltså inte att ett oljebyta skulle avhjälpa, men det skulle väl aldrig kunna skada med ny olja kan jag tycka. Har dock förstått att med de nya lådorna krävs Volvo's rekomenderade olja, så kolla noga upp specifikationen på oljan du tänker slå i. Om du söker på "Automat" på sökfunktionen under denna kategori, finns en del trådar som kan vara intressant för dig!
Man bör väl också nollställa adaptionen efter oljebyte på de nya lådorna - har jag fel? - så då kan man lika gärna låta Volvoverkstaden ta hand om det. 2.500 kr kostade det mig med 10 l olja. Och jag är helnöjd. :)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]