Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är väl inget att vara tveksam till!? Tätare intervall = högre totalkostnad..
Såvida inte mellanservicen är gratis!?
Men oavsett vilket kommer det ju bli en sagolik skillnad i ekonomi för honom att byta från V70 T5 till V50 1.8f.. Även om servicekostnaden är högre på 1.8f..

Vad menar du med "drabbar" och vad grundar du ditt påstående om att de flesta inte har en aning om det?
av Steff 99
Byte av filter gäller de första partikelfiltren som kom, idag har nog alla dieslar filter som skall hålla bilen ut, men precis som med katalysatorer som sitter på bensin/etanol bilar kan man om man har otur åka på ett byte.

Men vad gör inte vissa för att sprida osanningar, riktiga fakta hade varit mer intressant
Användarvisningsbild
av CarMan
Om man kär 1000 mil/ år så har ju alla bilar oavsett motor samma service intervall (när du brukar bilen)

Så man måste kola utefrån sina egna förutsättningar
Användarvisningsbild
av Variosboy
Visst är det så Carman! Men om man du läser första inlägget i tråden så ser du ju att TS bor på landet och har släkt en bra bit bort, så han lär garanterat passera 1000 mil/år..

Men det kan ju såklart bara han själv svara på.
av MattiasD
Variosboy skrev:Det är väl inget att vara tveksam till!? Tätare intervall = högre totalkostnad..
Men oavsett vilket kommer det ju bli en sagolik skillnad i ekonomi för honom att byta från V70 T5 till V50 1.8f.. Även om servicekostnaden är högre på 1.8f..

Vad menar du med "drabbar" och vad grundar du ditt påstående om att de flesta inte har en aning om det?
Ett extra oljebyte = högre kostnad, knappast likställt med högre totalkostnad. En rad andra faktorer påverkar totalkostnaden. Kör man dessutom 1500 mil/år blir det ingen påverkan alls. Angende partikelfilter och dess kostnad verkar den inte ingå i kalkyler som presenteras på t ex detta forum, ingen av mina bekanta vet om kostnaden, och tv4 hade ett repotage härom dagen och ingen av intervjuade personer kände till partikelfiltret. Kanske ingen vetenskaplig studie för vilka kostnaden som är bekanta för svensson, men känslan. Andra faktorer som kraschar svenssons kalkyl är mätmetoden i EU körcykeln där också flera parametrar inte är beaktade. Man gör också misstaget att räkna på dagens dieselpris på en bil man ska köra i många år framåt. Dieseln lär inte bli billigare framöver utan bara dyrare.

Är vi klara med detta sidospår? :roll:
av *pettson*
KKR skrev:
*pettson* skrev: Du tror på fullaste allvar att man inte kommer att höja E85 lika mycket som allt annat bränsle? Det skulle vara att missa en kassako, det kommer aldrig att hända. Höjs bensin och diesel hårt kommer E85 att höjas lika hårt även om det inte finns nån kris som anledning.
Det finns i dag inget som talar för att ditt scenario stämmer. Den 11 november 2010 höjdes Etanolblandningen senaste gången till 9.99/liter. Då kostade BF95 12,93 och diesel 12,61. I dag (27 februari 2011) kostar BF 95 13,78/lit och diesel 13,74/liter. Det är en höjning med 85 öre på BF95 och 1.13 på diesel, men Etanolblandningen kostar fortfarande 9.99/lit.
Ta dej till minnes vad bensinen kostade när e85 introducerades för några år sedan. Och minns samtidigt vad E85 kostade samtidigt. Bensinen har gått upp och ned och har sina pålagor tack vare vår kära miljö. E85 *justerades* uppåt rejält lite senare. Det fanns ingen som helst anledning att höja E85 mer än vad då bensinen skulle stått för i höjningen. Men man höjde för att *justera* enligt utsago. Det ska råda *balans* mellan bränslena nämligen. Det kommer hända igen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:
Variosboy skrev:Det är väl inget att vara tveksam till!? Tätare intervall = högre totalkostnad..

Ett extra oljebyte = högre kostnad, knappast likställt med högre totalkostnad. En rad andra faktorer påverkar totalkostnaden. Kör man dessutom 1500 mil/år blir det ingen påverkan alls. Angende partikelfilter och dess kostnad verkar den inte ingå i kalkyler som presenteras på t ex detta forum, ingen av mina bekanta vet om kostnaden, och tv4 hade ett repotage härom dagen och ingen av intervjuade personer kände till partikelfiltret. Kanske ingen vetenskaplig studie för vilka kostnaden som är bekanta för svensson, men känslan. Andra faktorer som kraschar svenssons kalkyl är mätmetoden i EU körcykeln där också flera parametrar inte är beaktade. Man gör också misstaget att räkna på dagens dieselpris på en bil man ska köra i många år framåt. Dieseln lär inte bli billigare framöver utan bara dyrare.

Är vi klara med detta sidospår? :roll:
När jag skriver högre totalkostnad så pratade jag enbart om de kostnader som har med service att göra! Högre totala servicekostnader. Kanske utryckte mig oklart.. My bad!
Vad TV4 lyckas hitta och visa upp för folk som inte vet vad ett partikelfilter är är ju klart ointressant för diskussionen, för frågar du samma människor vid vilka mil som kamremmen ska bytas så vet dom inte det heller skulle jag tro..

Tror du på fullaste allvar att man gör en kalkyl utifrån vad EU-körcykeln säger????
Man frågar människor som har den typen av motor man funderar på att köpa, man kollar kanske på forum, men framför allt, man provkör..
För övrigt kan jag säga att mina tididgare Bensinare har legat procentuellt sett mycket högre än EU-körcykeln än vad min nuvarande diesel gör, så visst stämmer kalkylen!
Du pratar om framtidens bränslepriser, och det gjorde du för över två år sen också, och än så länge har det inte blivit sanning, det är fortfarande billigare med diesel än bensin..
Och kör man +1500 mil så är det billigare med diesel än Etanol..

Kan du inte sluta blanda ihop ekonomi och miljö hela tiden!?

Bryr man sig om miljön så köper man ingen stor och tung Volvo, men vill man ha en stor och tung Volvo och bryr sig om ekonomin så kan man mycket väl välja en diesel!
Användarvisningsbild
av SvenB
*pettson* skrev: Ta dej till minnes vad bensinen kostade när e85 introducerades för några år sedan. Och minns samtidigt vad E85 kostade samtidigt. Bensinen har gått upp och ned och har sina pålagor tack vare vår kära miljö. E85 *justerades* uppåt rejält lite senare. Det fanns ingen som helst anledning att höja E85 mer än vad då bensinen skulle stått för i höjningen. Men man höjde för att *justera* enligt utsago. Det ska råda *balans* mellan bränslena nämligen. Det kommer hända igen.
Jag säger inte att det inte händer, så dum är jag inte, men inget talar för det med historien som bakgrund.Jag kommer kanske inte ihåg men har statistik från 2005, det var väl ungefär då som E85 introducerades.
15/1 2005 kostade BF95 10.03 och E85 7.83.

Om man slår ut det årsvis så ser statistiken ut så här:

2005: 11.14/7.73
2006: 11.55/8.23
2007: 11.65/8.24
2008: 12.54/8.76
2009: 12.06/9.71
2010: 12.97/9.48.

Vid ett tillfälle under dessa år har E85 kostat över 10 kr/lit, det var i mars 2010 då den kostade 10.19 under några dagar. Så jag förstår inte vad du får det ifrån att E85 har "justerats upp rejält"?
av *pettson*
Jag för min del tycker runt 2 kronor upp på ett bränsle som inte beskattats extra eller för den delen på andra sätt ånjutit irriterande avgifter är att höja rejält. E85 innehåller en skvätt bensin, men den förklarar inte uppgången.
Jag gjorde som du men jag tog ett datum på slump och började kika på priserna hos statoil.
Finns det obemannat i statistiken så har jag använt den eftersom dom andra pengarna faktiskt inte går till att betala själva bensinen, dom pengarna går till tankstället.

2005-12-01 kostade enligt statoil i deras statistik.
95=10.99
E85=7,83

2006-12-26
95=10,65
E85=8,64

2007-12-26
95=12,09
E85=8,59

2008-12-26
95=9,99
E85=9,59

2009-12-26
95=12,39
E85=9,59

2010-12-26
95=13,33
E85=9,99

Kikar vi på det här så har alltså tills 2010-12-26 bensinen höjts från 10,99 till 13,33 en skillnad på 2,34 kronor på just detta datum (slumpvis utvalt). Även om vi tar andra dagar eller årsvis kommer det hamna runt 2-3 kronor upp på bensin och ca 2kronor på E85.

Just detta datum har E85 ökat från 7,83 till 9,99 vilket gör 2,16kronor...
Ganska intressant prisutveckling på E85 eftersom det inte finns några anledningar att göra så stor höjning på etanolen, den lilla andelen som bensinen utgör motiverar inte höjningen. Nu har ju inte etanolen gjort ett prisrally som bensinen gör hela tiden. Men trots detta så ligger E85 strax under bensin i prisutvecklingen.

Pris statistiken ligger här: http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=S ... id=2115642
Du finner länken till statistiken under dagens pris.
Användarvisningsbild
av SvenB
Så kan man ju också se det om man tittar på speciella datum. Jag har haft samma källa, Statoil. Men jag ville få fram över en längre tid, därav genomsnitt på hela år. Jag har tydligen missuppfattat vad du menade. Jag trodde du menade att E85 höjts mer än BF95. I dag skiljer det 3.77/liter. Men huvudtanken med mitt svar till trådskaparen var inte att det skulle bli en prisdebatt, utan att tala om att jag inte tror på att etanolen kommer att försvinna utan vara ett alternativ i fortsättningen också..
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]