MattiasD skrev:Variosboy skrev:Det är väl inget att vara tveksam till!? Tätare intervall = högre totalkostnad..
Såvida inte mellanservicen är gratis!?
Men oavsett vilket kommer det ju bli en sagolik skillnad i ekonomi för honom att byta från V70 T5 till V50 1.8f.. Även om servicekostnaden är högre på 1.8f..
Vad menar du med "drabbar" och vad grundar du ditt påstående om att de flesta inte har en aning om det?
Ett extra oljebyte = högre kostnad, knappast likställt med högre totalkostnad. En rad andra faktorer påverkar totalkostnaden. Kör man dessutom 1500 mil/år blir det ingen påverkan alls. Angende partikelfilter och dess kostnad verkar den inte ingå i kalkyler som presenteras på t ex detta forum, ingen av mina bekanta vet om kostnaden, och tv4 hade ett repotage härom dagen och ingen av intervjuade personer kände till partikelfiltret. Kanske ingen vetenskaplig studie för vilka kostnaden som är bekanta för svensson, men känslan. Andra faktorer som kraschar svenssons kalkyl är mätmetoden i EU körcykeln där också flera parametrar inte är beaktade. Man gör också misstaget att räkna på dagens dieselpris på en bil man ska köra i många år framåt. Dieseln lär inte bli billigare framöver utan bara dyrare.
Är vi klara med detta sidospår? :roll:
När jag skriver högre totalkostnad så pratade jag enbart om de kostnader som har med service att göra! Högre totala servicekostnader. Kanske utryckte mig oklart.. My bad!
Vad TV4 lyckas hitta och visa upp för folk som inte vet vad ett partikelfilter är är ju klart ointressant för diskussionen, för frågar du samma människor vid vilka mil som kamremmen ska bytas så vet dom inte det heller skulle jag tro..
Tror du på fullaste allvar att man gör en kalkyl utifrån vad EU-körcykeln säger????
Man frågar människor som har den typen av motor man funderar på att köpa, man kollar kanske på forum, men framför allt, man provkör..
För övrigt kan jag säga att mina tididgare Bensinare har legat procentuellt sett mycket högre än EU-körcykeln än vad min nuvarande diesel gör, så visst stämmer kalkylen!
Du pratar om framtidens bränslepriser, och det gjorde du för över två år sen också, och än så länge har det inte blivit sanning, det är fortfarande billigare med diesel än bensin..
Och kör man +1500 mil så är det billigare med diesel än Etanol..
Kan du inte sluta blanda ihop ekonomi och miljö hela tiden!?
Bryr man sig om miljön så köper man ingen stor och tung Volvo, men vill man ha en stor och tung Volvo och bryr sig om ekonomin så kan man mycket väl välja en diesel!
Assumption is the mother of all f ups.