Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olof102
Hej,
märkte igår när jag trampade fullt på 5:an att varvtalet börja pendla mellan 3-4 tusen varv utan att farten ökade (motorvägsfart).
Jag förstod ju då självklart att det är kopplingen som är på gång. Grejen är den att jag kör en steg 2 chippad 2,0t, S40 -00:a, så jag tänkte när man ändå har nere lådan kanske det är lika bra att klämma dit en kraftigare koppling.

Kom på att jag läst att T4:ans koppling även passar 2,0t bolt-on. Stämmer detta?

Är det någon som köpt kopplingskit från skruvat.se? Är det Sachs dom säljer?
av rudarmy
passar bolt on å det är helt rätt å ta T4ans! finns beggade(blocket,x40nordic) för en billig peng lamell o tryckplatta.
2.0t kopplingen är nåt som måste bytas tids nog vid trim
förvånad att min hållt såpass snart ett år! steg 4 på min 2.0T-99

mvh bengt
av olof102
Har nu konstaterat att koppling slirar bara i början av färden. När man kört ett par kilometer och kopplingen fått slira till ett par gånger fungerar den som vanligt.

Min teori är att det vevaxeltätningen läcker och att olja rinner ner och lägger sig på lamellen under tiden bilen inte körs.
När kopplingen då slirat till ett par gånger har oljan bränts bort och kopplingen fungerar som vanligt.

Hur låter det? Är det lönt att sätta tillbaka samma lamell och tryckplatta när man ändå har lådan nere? Bilen har precis rullat 14000 mil.
av rudarmy
tack för svaret..
vevaxeltätning sitter det nån sån på s40 2.0t?
å isf finns det nåt annat namn för vevaxeltätningen?
kollat upp själv: vevaxeltätningen och packbox är samma sak
sitter ett bakom svänghjulet och ett på kamaxelsidan!

mvh bengt
av olof102
rudarmy skrev:tack för svaret..
vevaxeltätning sitter det nån sån på s40 2.0t?
å isf finns det nåt annat namn för vevaxeltätningen?
kollat upp själv: vevaxeltätningen och packbox är samma sak
sitter ett bakom svänghjulet och ett på kamaxelsidan!

mvh bengt
Vevaxeltätning är precis som det låter en tätning mellan vevaxeln och motorblocket i form av en packbox. Den förhindrar oljan från att rinna ut från vevhuset, och det sitter i regel en på vardera sida av vevaxeln där den sticker ut genom blocket.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]