Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
PTV skrev:Som medicinskt utbildad är detta fascinerande att läsa när det verkar som om många på jag rullar verkar lida av betendemässiga tvångföreställningar som en viss skräck för t ex närhet när man tydligen inte kan hantera andra bilisters framförande av sina fordon så länge de inte tänker som en själv.Prova att stressa ner någon gång i trafiken utan att hänga upp er på andras körstil och om det inte hjälper så finns det ju många milda mer lugnande preparat som till och med kan förbättra uppstressade bilisters körförmåga till ett lugnare beteende.
Så kanske vi även slipper se fler tragiska dödsolyckor där ibland ilskna förare gör upp med varandra som om de deltog i de Romerska gladiatorspelen.

Det kognitiva beteendet såsom uppmärksamhet och problemlösning som är nog så viktigt i trafiken bearbetas många gånger naturligtvis helt olika från förare till förare där toleransen för fara begränsas av en zon hos den enskilde innan denna uppfattar sin personliga sfär som utsatt för för ett hotfullt moment när någon t ex kommer för nära i denna trafik.En del reagerar med ilska medans andra blir skrämda och ibland rädda.Det är inget fel i att som bilförare kanske gå till sidan och släppa förbi den som i hög hastighet närmat sig bakifrån istället för att ligga kvar och må dåligt över hela situationen.
He he he...klockrent inlägg, även om jag till viss del kan känna igen mig i din beskrivning av skräck för närhet. Fast om någon ligger precis i arslet på mig sä kan kanske den skräcken vara befogad? Speciellt som att man inte alltid kan gå åt sidan för att släppa förbi. Även om omständigheterna inte medger omkörning så skall vissa ligga uppe i arslet på en. I övrigt så fascineras jag varje dag över hur tvångsmässigt många förare beter sig, speciellt de som kör en nyare Audi.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tror att det är många människors "inbyggda" jaktinstinkt som gör att det blir som det blir!

Kan komma på mig själv ibland när man "hänger på andra som kör om" fast man egentligen inte har det minsta bråttom..
Likadant så när det är noll trafik så kommer jag på mig själv körandes 90 på 100-väg..
Användarvisningsbild
av vetten
Och vad har dom senaste 4-5 inläggen med mitt TRÅDÄMNE att göra ?:-/

Håll er till ämnet eller skapa en egen tråd :evil:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Sorry!

Partly my bad!

Hur som haver, tror inte att så många som 1% av den svenska befolkningen Behöver 4WD..
Snarare ännu färre! Och av alla de som köpt 4WD så är det ju inte många av dom bilarna som ens lämnar asfalten..
Så 4WD är nog mer en fråga om pålurad säkerhet än faktiskt säkerhet som många vill påskinna.
Visst, du slipper spinna när du ska iväg, men säkrare på en motorväg i 90-110 km/h tror jag inte ett dugg på att det är...
Har haft 4WD-bilar så jag "gissar inte" i mitt resonemang..
av *pettson*
En 4wd är inte ett dugg säkrare för familjen om du inte är utbildad på att köra just en 4wd. Dom kräver ett helt annat handlingssätt när det börjar gå snett. Det gör också att en stor del av dessa 4wd hittar vi i terrängen, dock inte frivilligt utlagda. Att vi inte hittar mängder idag är för att bilarna INTE är 4hjulsdrivna, iallfall inte permanent.
Att inte nån direkt från början byggt en 4hjulsdriven är för att den stora massan klarar inte en 4hjulsdriven med riktiga mekaniska spärrar i diffarna. Dom klarar garanterat inte en hög/låg låda och mekaniska spärrar i varje axel att hålla reda på. Transmissionstypen klarar heller inte att bidra till snålhet och den går inte att få tyst och hållbar samtidigt.
Audi var tidiga med att försöka exkludera alla varianter av valbara diffar och bestämde att man skulle ha mekaniska diffar som klarar sej själva och inkluderade torsendifferentialen, en spännande variant som rätt använd är superb, fel använd är det en enkelbiljett åt helvete. Av nån anledning så utmynnade det inte sådär riktigt illa ändå, kanske för att folk inte använde bilen när greppet var som sämst trots allt, folk valde inte att åka särskilt fort trots att man kom fram i snön. Ford kastade sej in i 4x4 leken också, massey ferguson fick göra 4hjulsdriften minsann till bland annat sierra. Precis som traktorn massey så tålde den inte konstant belastning utan hittade på egna små trick med både avåkningar och haverier dagligvis.
Senare kom elektroniken på bred front, nu skulle alla börja med sitt, volvo ja dom hade ju en framhjulsdriven så varför inte göra en 1930 tals efterkonstruktion till fördelningslåda? Att helt sonika bygga på växellådan lite på höger sida (rent konstruktionsmässigt) volvos egen awd blev en flopp i varenda test, den behagade gräva ned framhjulen ordentligt innan bakhjulen kopplades in och så var man ändå ståendes. Men man löste det man ville lösa, bilen kunde bete sej som en framhjulsdriven till 4hjulsdriften kopplades in, dock var lösningen inte särskilt elektronisk och är inte särskilt elektronisk idag heller för drivningens skull, däremot för frikopplingens skull. Man bytte konstruktion till haldex som nu tyskarna haft sen några år tillbaka och nu plötsligt var det till allas belåtenhet. Bilen är 2 hjulsdriven större delen av tiden tills den spinner då blir den 4 hjulsdriven precis som volvos eget system, men haldex är snabbare. Man säljer tekniken som 4hjulsteknik när det är 2hjulsteknik med inkoppling av 2hjul till. Endast subaru har konstant 4 hjulsdrift och det utan problem med drivning eller förbrukning dessutom. Det kan ju snabbt få en att fundera på vad som gjorde att ingen annan lyckats såpass?
av llesrof
Pettson... du är bara avundsjuk på oss som har fyrhjulsdrivan bilar :lol:
av Linqid
llesrof skrev:Pettson... du är bara avundsjuk på oss som har fyrhjulsdrivan bilar :lol:
Om jag inte minns helt tokigt rullar han i en XC60 också... :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Skulle man bygga bilar efter vad som är bra för 60% av svenskarna så skulle man inte sälja många bilar.
Det gäller att bygga bilar som går att sälja i hela värden, men stor betoning på USA. Det är då man gör stora pengar.
av *pettson*
Linqid skrev:
llesrof skrev:Pettson... du är bara avundsjuk på oss som har fyrhjulsdrivan bilar :lol:
jag?.. Jag åker T5..1994 års modell.
av Linqid
*pettson* skrev:
Linqid skrev:
jag?.. Jag åker T5..1994 års modell.
Ah, ledsen. Det var "Petzzon" som körde XC60 såg jag nu. My bad.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]